böjd vevarm, hittar ej ny

Postper

Ny medlem
har böjt min vevarm så den tar i kedjan. Har lite problem att hitta en ny utan att det blir till att byta hel vevpartiet (vilket jag har dåligt med kunskaper om mått mm). Inga fel på klingorna så de behöver inte bytas om jag inte måste.

Det är en fsa tempo 172,5 med 34-50 klingor och JIS fyrkantshål samt 110 BCD.

Har letat men hittar ingen ersättare annat än på bike24 som ej är i lager. på svenska butiker hittar jag men bara 170 eller 175 i längd.
Nån som har nått ess i rockärmen?

Det är till en Merida cx100 från 2016. 2x8 vxl.

Jag böjde en vevarm i somras, men var inte sugen alls på att köpa ett nytt vevparti. Jag rätade stegvis ut armen med ett skruvstäd, och nu känns den som ny. Nu vet jag inte hur böjd din vevarm är, eller om du har samma kärlek till fulmek som jag, men det är ett sätt att lösa problemet på.

jag har funderat på det. den är inte jättekrokig, det är på högsta växlarna som problemen uppstår.

din har inte visat nå tendenser på att böja tillbaka sig? Tål aluminium att bockas eller spricker det?

En "tillbakaböjning" av alu kan gå men risken är att det spricker, lite värme kan göra chansen större att lyckas men då förstörs ev. lack/dekaler etc. Vevarmarna är ofta av ganska tjockt material så kanske går bättre än tex växelöron.

Postper sa:
jag har funderat på det. den är inte jättekrokig, det är på högsta växlarna som problemen uppstår.

din har inte visat nå tendenser på att böja tillbaka sig? Tål aluminium att bockas eller spricker det?
Vevarmen känns fortfarande rak och fin.
Jag kunde inte se att armen var böjd någonstans innan jag pressade tillbaka den, utan bara att utrymmet mellan vev och kedjestag var mindre på den ena sidan och känna hur den ena pedalen slog i varje tramptag. Med en sådan liten deformation som inte heller verkar vara koncentrerad i en särskild punkt tror jag inte att det är några problem. Kanske har jag orsakat några sprickor som kan leda till ett tidigt utmattningsbrott, eller så har jag bara härdat veven ytterligare.

Tillbaka
Topp