Boost drev på non-boost ram (monstercross)

kroem

Aktiv medlem
Byggt ihop en monstercross (HT med dropbar bara) och behöver ett större drev fram. Har ett XX1 gxp vevparti, 34t, och kollar på att byta till antingen 36 eller 38 oval. Det ser rätt tight ut på ramen med 34t, så inte säker på att 38t kommer funkar. 36t borde funka...

Hur som haver, med 34t och dem små testrundor jag kört ligger jag nästan konstant endast på nedre delen av kassetten, mest ganska förlåtande grusväg. Så, jag tänker, kanske inte är en jättedum ide att köpa ett typ 3mm eller 0mm offset drev (Boost?)? Eller är det en jättedum ide ändå? Kanske också är mitt enda alternativ om jag vill få plats med 38t?

Är det nåt jag missar?

Jag har kört med 3mm fel på klingan på andra hållet utan problem. Det beror väl bla på storleken på kassetten och längden på chainstay hur knas det blir.

jag kör med singelklingan på yttre positionen på mitt vevparti för 3-delat på min monstercross för tillfället. på lättaste växeln känns det helt klart inte optimalt, men det fungerar. men jag kör mest på småkuggen på nedre delen av kassetten och resonerar så att övre delen av kassetten är nödväxlar i några enstaka backar.

tror inte du har en jättedum idé. jag tippar på att du har mer nytta av större framklinga än du har onytta av de ökade drivlineförlusterna de få (?) tillfällen du växlar upp på storkuggen bak.

Tillbaka
Topp