Borde man inte kunna få rabatt?

frebor

Ny medlem
Kollade runt lite på två scott racercyklar. En till mig och en till frugan. Vi pratade lite bättre pris eftersom vi skulle köpa två. Men där blev det icke sa nicke. Dock kunde man få 10% på tillbehör. Vi funderade på att köpa skor och pedaler för ca 3000kr = 300kr i rabatt.

Alltså, På en affär på 23000kr skulle man få 300kr rabatt = 1,3%

Är inte det lite snålt? Eller har just Scott väldigt stränga regler. Verkar som att samma sak gäller hela Uppsala. Hur brukar det vara? I andra brancher som jag kommer i kontakt med finns det alltid ett visst förhandlingsutrymme.

Kolla runt lite.. Borde och borde vet jag inte om man kan säga men vissa butiker ger rabatt till klubbmedlemmar i vissa klubbar, vissa ger rabatt till kunder som handlar mycket och Sportson Södermalm är bäst för där har alla bajare rabatt!!

Men att man borde få rabatt vet jag faktiskt inte... Men jag kan väl ändå hålla med dig lite..

Varför får man rabatt på vissa saker och inte på andra?
Jag handlar nog mest på ICA, men jag får ingen jäkla rabatt där.

När jag köpte mig en Scott-racer förra året så kollade jag runt rätt mycket på butikspriser och de var i stort sett samma överallt även om det kunde skilja en eller ett par hundringar. Jag köpte till slut cykeln på Cykloteket i Västberga där jag fick en väldigt bra och engagerad säljare som verkligen lade ner tid på att jag skulle bli nöjd och få rätt cykel. I just Cyklotekets fall känns det som att de har störst marginaler på tillbehören och därför är mer benägna att ge lite rabatt där vid köp av cykel. Tyvärr är de ju även med 10% rabatt på tillbehör bra mycket dyrare än nätbutikerna.

Så, baserat på min erfarenhet, drar jag slutsatsen att cykelmarginalerna är rätt små. Om Scott har någon prisstyrning har jag ingen aning om däremot, men det blir antagligen rätt svårt för en butik att kränga cyklar som avviker från riktpriserna alltför mycket.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför får man rabatt på vissa saker och inte
> på andra?
> Jag handlar nog mest på ICA, men jag får ingen
> jäkla rabatt där.

Det får jag.

Tille skrev:
> på andra?
> jäkla rabatt där.

Det får jag. Skaffa ICA-kort ;-)

Marginalerna på cyklar är nog inte så höga, speciellt som det är en produkt som är lätt att jämföra priset på. På tillbehör (speciellt 3:eparts typ BBB) tjänar nog handlaren mer (%) och kan ge lite rabatt.

Betala fullpris för cykeln, men be dom skicka med tillbehören alt. kraftig rabbat på dom. 25%-50%. På cyklar är nog inte avancen så hög därför skall man se till att man får bra erbjudande på kringprylarna. Skulle du inte köpa cykeln där skulle det nog vara svårt att få bra rabatt på tillbehören.

En sak som är lätt att glömma är att om du får 10% rabatt och handlaren har 30% marginal så ger han i praktiken bort 1/3 av sin vinst. Lite förenklat eftersom det är moms och sådant också, men hela summan är inte vinst för den som säljer.

DennisK skrev:
> Det får jag. Skaffa ICA-kort ;-)

Den rabatten får ju alla. Jag vill ha riktig rabatt. Jag är en JÄTTEVIKTIG kund. Jag handlar massor.

Tille skrev:
> DennisK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det får jag. Skaffa ICA-kort ;-)
>
> Den rabatten får ju alla. Jag vill ha riktig
> rabatt. Jag är en JÄTTEVIKTIG kund. Jag handlar
> massor.

Får man inte 10% på ICA om man är med i Fredrikshof?

fredrikw skrev:
> Men vänta lite nu, mängdrabatt vid köp av två
> (2) produkter?

Klart han ska ha mängdrabatt. En cykelbestår ju av massa delar: sadel, ram ,bromsar, ekrar, kedja...:)

Säkert 60-80 % på nettopriset, annars skulle jag vara förvånad.

Leta upp cyklarna på nätet, säg till handlaren vilket pris du hittat och att du kommer att köpa dem där, alt hos honom fast med 10% rabatt, enkelt!

Så har jag handlat tidigare, klockers!

En del cykelbutiker börjar med sommar rea. Jag vill veta när sportsson har sommar rea. Någon som vet när dem brukar börja med sin 10% rea?

rikard skrev:
> just nu och just i år så verkar det som om
> handlarna får cyklarna sålda ändå, så varför
> sälja dem med rabatt?

Ja, vad har hänt? Det känns nästan töntigt att cykla numera eftersom det blivit "inne".

Med undantag av den mer eller mindre monopolistiska livsmedelshandeln så är detaljhandeln rejält trängd av näthandeln idag (inte än i reell försäljning, men som prissättare).
Om inte cykelbutikerna får tjäna skäligt på "hårdvaran" hur ska dom då överleva, när dessutom
ärade cykelköpare från nätet dessutom anser att dom mer eller mindre ska ha nolltaxa på service.
Undrar om s.k. vanliga löntagare skulle acceptera att resonera om sin lön varje dag och då alltid
i termen "hur mycket mindre ska jag få betalt ?".
Nä, våra LBS är nog snart med på FN:s lista över utrotningshotade arter (se på skivbranschen t.ex.)

PS! Jag jobbar inte inom detaljhandel och har inte tagit med Systembolaget och alla apotek som jämförelse (dom lirar i en egen division)

kennenneth skrev:
> Med undantag av den mer eller mindre
> monopolistiska livsmedelshandeln så är
> detaljhandeln rejält trängd av näthandeln idag
> (inte än i reell försäljning, men som
> prissättare).
> Om inte cykelbutikerna får tjäna skäligt på
> "hårdvaran" hur ska dom då överleva, när
> dessutom
> ärade cykelköpare från nätet dessutom anser
> att dom mer eller mindre ska ha nolltaxa på
> service.
> Undrar om s.k. vanliga löntagare skulle acceptera
> att resonera om sin lön varje dag och då alltid
> i termen "hur mycket mindre ska jag få betalt
> ?".
> Nä, våra LBS är nog snart med på FN:s lista
> över utrotningshotade arter (se på skivbranschen
> t.ex.)
>
> PS! Jag jobbar inte inom detaljhandel och har inte
> tagit med Systembolaget och alla apotek som
> jämförelse (dom lirar i en egen division)

Behövs LBS om ingen handlar på dem då?

kennenneth skrev:
> Med undantag av den mer eller mindre
> monopolistiska livsmedelshandeln så är
> detaljhandeln rejält trängd av näthandeln idag
> (inte än i reell försäljning, men som
> prissättare).
> Om inte cykelbutikerna får tjäna skäligt på
> "hårdvaran" hur ska dom då överleva, när
> dessutom
> ärade cykelköpare från nätet dessutom anser
> att dom mer eller mindre ska ha nolltaxa på
> service.
> Undrar om s.k. vanliga löntagare skulle acceptera
> att resonera om sin lön varje dag och då alltid
> i termen "hur mycket mindre ska jag få betalt
> ?".
> Nä, våra LBS är nog snart med på FN:s lista
> över utrotningshotade arter (se på skivbranschen
> t.ex.)
>
> PS! Jag jobbar inte inom detaljhandel och har inte
> tagit med Systembolaget och alla apotek som
> jämförelse (dom lirar i en egen division)

Så hemskt illa kan det väl ändå inte vara med cykelbranschen... i göteborg till exempel finns det ju snart fler cykelbutiker än det finns kaféer.
Och de flesta fokuserar på att sälja vardagscyklar att glida runt i stan med. Och det är helt ok!
Men jag ser inte varför jag ska sponsra dessa butiker med mina inköp när jag i stort sett alltid måste förklara exakt vad det är för pryl jag ska ha, sedan har de inte prylen hemma, sedan behöver jag tipsa dem i vilken katalog de ska hitta prylen, för att de ska kunna beställa hem den och så ska jag komma tillbaka några dagar senare och köpa den till det dubbla priset jämfört med nätshopping.
Jag har inga problem att betala extra om personalen är duktig och kan tillföra något, jag betalar gärna för service. Men att betala extra när de inte kan något om det som jag är ute efter det ser jag inte vitsen med.
Oj, vilken rabiat utläggning det blev ....

Tille skrev:
> DennisK skrev:
> -----
> > Det får jag. Skaffa ICA-kort ;-)
>
> Den rabatten får ju alla. Jag vill ha riktig
> rabatt. Jag är en JÄTTEVIKTIG kund. Jag handlar
> massor.

Jag handlade för ca 75000 kr 2010! Det hade räckt till en riktigt fin cykel ;-)

Tille skrev:
> på andra?
> jäkla rabatt där.

Har du försökt att pruta?

"Vad får jag för pris om jag köper 10 kg västerbottenost och en hel Pata Negra? Nåt borde du kunna ge?" :)

P

Legstrong skrev:
> Säkert 60-80 % på nettopriset, annars skulle jag
> vara förvånad.
>
> Leta upp cyklarna på nätet, säg till handlaren
> vilket pris du hittat och att du kommer att köpa
> dem där, alt hos honom fast med 10% rabatt,
> enkelt!
>
> Så har jag handlat tidigare, klockers!

Det argumentet förutsätter att antalet cyklar till försäljning är obegränsat. Men har handlaren köpt in 20 cyklar av en viss typ i början av säsongen och inga fler finns att få, samt att han är säker på att få alla sålda, så går han följaktligen miste om en vinst om han säljer cykeln med rabatt.

En gång hade jag en kund som ville köpa kalsonger som vi hade paketpris på "2 för 149". Han ville ha rabatt eftersom han tänkte köpa 4st, då sa jag att han redan fått rabatt. Då yrkade han på att jag var dum i huvet å skulle ge honom ytterligare rabatt eftersom han tänkte köpa fyra stycken...

Det är ju förstås som ni säger. Men är det fjolårets modell eller nån av de sista exemplaren verkar man få fin rabatt.

Får väl vänta lite tills det "optimala" klippet dyker upp....

självklart skall du pruta. man kan pruta på allt utom majblommor och begagnade prylar på blocket som du anser är värda utsatt pris... ;-)

kolla på cyklotekets utrensning av commencal, är det någon som tror att de säljer dessa cyklar och ramar med förlust?

Tille skrev:
> Varför får man rabatt på vissa saker och inte på andra?
> Jag handlar nog mest på ICA, men jag får ingen jäkla rabatt där.

Det får jag. Typ 5%;/)

Legstrong skrev:
> Säkert 60-80 % på nettopriset, annars skulle jag
> vara förvånad.
>
> Leta upp cyklarna på nätet, säg till handlaren
> vilket pris du hittat och att du kommer att köpa
> dem där, alt hos honom fast med 10% rabatt,
> enkelt!
>
> Så har jag handlat tidigare, klockers!

men så får du heller inte samma service, eller det ebror ju på din LBS, men är det en bra sådan, ska man inte förunna servicen. att jämföra vad du kan köpa sakerna för på nätet, tycker jag inte riktigt ä rättvist. inte som argument att försöka pressa en handlare. självklart man man försöka pruta, men köper inte det argumentet. hade jag varit handlare, vetefan om jag inte sagt, varsegod, köp den där då.

för övrigt kan man ju undra, om det nu var så mycket billigare på nätet, varför köper du den inte därifrån direkt?

Jensen skrev:
> Legstrong skrev:
> -----
> > Säkert 60-80 % på nettopriset, annars skulle
> jag
> > vara förvånad.
> >
> > Leta upp cyklarna på nätet, säg till
> handlaren
> > vilket pris du hittat och att du kommer att
> köpa
> > dem där, alt hos honom fast med 10% rabatt,
> > enkelt!
> >
> > Så har jag handlat tidigare, klockers!
>
>
> men så får du heller inte samma service, eller
> det ebror ju på din LBS, men är det en bra
> sådan, ska man inte förunna servicen. att
> jämföra vad du kan köpa sakerna för på
> nätet, tycker jag inte riktigt ä rättvist. inte
> som argument att försöka pressa en handlare.
> självklart man man försöka pruta, men köper
> inte det argumentet. hade jag varit handlare,
> vetefan om jag inte sagt, varsegod, köp den där
> då.
>
> för övrigt kan man ju undra, om det nu var så
> mycket billigare på nätet, varför köper du den
> inte därifrån direkt?

Perfekt, behöver bara skriva +1 istället för att svara på de :)

Många LBS ger rabatt till cykelklubbsmedlemmar.

Dessutom dör ju marknaden efter VR. Ju längre tid som går av säsongen utan att handlaren blir av med sitt lager desto större chans att pruta. Vänta till oktober så får du bra deals.

Man bör heller inte glömma bort att det finns en obalans i köpsituationen. Köparen tycker att den lägger ut relativt mycket pengar 23k medan säljaren i bästa fall ser en halv dagslön... En kund som köper två cyklar kostar i regel mer i själva försäljningen än en kund som köper en cykel.

Jag hade nog inte heller gett mer rabatt. Nu säljer jag förvisso inte cyklar utan kameror men det är ungefär lika tillvägagångssätt.

Dock så tror jag att det är betydligt bättre marginaler på cyklar ännu så länge. Prisskillnaderna mot utlandet är för stora för att bortförklaras med diverse skatter. Min cykel skilde det nästan tio loppor på. 19 på nätet mot 28 i butik. När cykel väl kom hade butikspriset sjunkit till 25 men det är ändå en rätt kraftig skillnad.

/Freddo

Scott är ju varje försäljares mardröm. Det säljs ju av nästan varenda butik. Det finns alltid nån Scottförsäljare som drar ner byxorna.

Stalle

Jag har på flera områden tidigare i stor utsträckning sponsrat lokala handlare (framförallt vapen och skytterelaterat) Vissa handlare har nog så sjysta priser på grejjerna som näthandeln, men vissa handlare är inte intresserade av att sälja, överhuvudtaget.

Jag skulle för att antal år sedan köpa in en i princip komplett handladdningsutrustning, och hadde föredragit att köpa prylarna lokalt, jag var in till min då lokalaste handlare, och berättade exakt vilka prylar jag ville köpa, och bad honnom ge mig ett pris, vilket han lovade att göra innom några dagar. Jag var in flertalet gånger med några dagars mellanrum, men han kunde inte ens ge mig ett pris på prylarna, så jag fick så lov att köpa via nätet.

Som jag ser det hadde det för denna handlare varit en enkel affär, jag skulle tillochmed kunna betalat i förskott, säljer man prylarna innan man köper in dem så har man mindre problem med lagerkostnad, jag hadde varit villig att betala nån tusing extra, kanske 10-15% högre pris lokalt än via nätet, men han var tydligen inte intresserad av att sälja. (och finns ej längre kvar på marknaden)

Nu har jag en mycket bra och trevlig LVS som tar hem de grejjer man är intresserad av, och på lagervaror har de oftast ett rimligt pris, och mycket kompetent personal, där handlar jag gjärna, även om det på vissa saker är ett lite högre pris så tjänar jag igen det på service och enkelhet, kombinerat med att andra varor, oftast är billigare än om man skall räkna med frakten på småordrar vid fjärrhandel.

Såg att någon tipsade om Cykelringen.. vad du än gör köp inget där, dålig service och extremt dåliga på kundbemötande. Riktigt jobbiga att ha att göra med på alla sätt.

Jag måste faktiskt lägga mig i denna tråden, då folk verkar ha HELT sjuka föreställningar om hur saker ligger till i cykelbranschen. Jag har själv jobbat som säljare på en hyfsat stor cykelbutik i 4 år innan jag började plugga för två år sedan och jag har fortfarande flera vänner som jobbar kvar så jag har bra insikt i marginaler mm.

Ingen av er som undrar varför varenda jävla cykelhandlare kämpar för att hålla näsan över vattnet?

Folk som har någon skum bild av att det finns galna marginaler att hämta på cykel har verkligen fått det om bakfoten. I de flesta fall så ligger rabatten någonstans mellan 25-40%, detta gäller dock inte de mindre handlarna då rabatten från leverantören baseras på försäljning och de mindre kommer aldrig upp i de summor som krävs för en vettig rabatt.

Om vi då tar dessa 35% och då har man ju bara räknat det man köper den för, lägg sedan till kostnad för lager (svindyrt om du inte har din butik i någon håla), många erbjuder dessutom någon form av medföljande service, monteringskostnad (om man inte heter cykelringen), säljkostnad, en cykel som kostar 20k förväntas det ingå bra service där en kunnig säljare hjälper dig att hitta rätt storlek+modell.

Någon påstod att höstreor inte genomförs med förlust, tillåt mig att skratta.

Det enda en handlare har någon som helst marginal (sista raden) att prata om på är tillbehör, dels för att det är en snabb säljprocess, lagerkostnader är inte i närheten av cyklar/såld enhet och grundmarginalen är också oftast lite högre.

Sluta vara så äckligt snåla eller skit i att klaga när ni inte längre kan springa ner och köpa en slang hos eran nu mer konkade lbs.

Adamsson skrev:
> Jag måste faktiskt lägga mig i denna tråden,
> då folk verkar ha HELT sjuka föreställningar om
> hur saker ligger till i cykelbranschen. Jag har
> själv jobbat som säljare på en hyfsat stor
> cykelbutik i 4 år innan jag började plugga för
> två år sedan och jag har fortfarande flera
> vänner som jobbar kvar så jag har bra insikt i
> marginaler mm.
>
> Ingen av er som undrar varför varenda jävla
> cykelhandlare kämpar för att hålla näsan över
> vattnet?
>
> Folk som har någon skum bild av att det finns
> galna marginaler att hämta på cykel har
> verkligen fått det om bakfoten. I de flesta fall
> så ligger rabatten någonstans mellan 25-40%,
> detta gäller dock inte de mindre handlarna då
> rabatten från leverantören baseras på
> försäljning och de mindre kommer aldrig upp i de
> summor som krävs för en vettig rabatt.
>
> Om vi då tar dessa 35% och då har man ju bara
> räknat det man köper den för, lägg sedan till
> kostnad för lager (svindyrt om du inte har din
> butik i någon håla), många erbjuder dessutom
> någon form av medföljande service,
> monteringskostnad (om man inte heter cykelringen),
> säljkostnad, en cykel som kostar 20k förväntas
> det ingå bra service där en kunnig säljare
> hjälper dig att hitta rätt storlek+modell.
>
> Någon påstod att höstreor inte genomförs med
> förlust, tillåt mig att skratta.
>
> Det enda en handlare har någon som helst marginal
> (sista raden) att prata om på är tillbehör,
> dels för att det är en snabb säljprocess,
> lagerkostnader är inte i närheten av
> cyklar/såld enhet och grundmarginalen är också
> oftast lite högre.
>
> Sluta vara så äckligt snåla eller skit i att
> klaga när ni inte längre kan springa ner och
> köpa en slang hos eran nu mer konkade lbs.

Då frågar jag dig Adamsson. Om jag nu köper en Ny cykel från lager från sportsson, med tillbehör, ska jag få rabbat då?

Tillbaka
Topp