Börja cykla, köpråd - Stockholm, Östermalm

s.hedlund

Medlem
Hej!
Jag står inför mitt första riktiga cykelköp. Har cyklat lite i sommar på lånad cykel här i Göteborg, både gravel och landsväg, men alltid på asfalt.

Planen är att börja cykla mer i närområdet, främst runt Norra Djurgården och Lidingö. Just nu är tanken att cykla mest för träning, men jag vill gärna ha en cykel som även funkar för längre lopp som t.ex. Vätternrundan om något år. Jag tror att det mest kommer bli asfalt/landsväg, men vill gärna ha möjligheten att kunna ta kortare sträckor på lättare grus om det dyker upp.

Jag har inte obegränsad budget och kommer börja med en cykel som ska funka i något eller några år. Jag kan lägga upp till 25 000 kr om det behövs, men betalar gärna mindre. Har kollat en del på begagnat, men tycker det är svårt att hitta rätt.

Just nu står jag och väger mellan en endurance eller en gravel med flera hjul-/däckpar. Jag har tittat lite på Cannondale Synapse, Topstone och Trek. Antar att det är viktigt att provcykla, så modeller som finns i butik är nog att föredra.

Tar gärna emot tips och råd om vad man bör tänka på vid cykelköp, och tips på var ni som bor i Stockholm brukar cykla – både områden och underlag.

Tack på förhand!

Som alltid, du får mera för pengarna om du letar dig bortom de amrikanska märkerna, ffa bättre komponenter.
Ramarna är iaf hopsvetsade på Taiwan i den prisklassen.

Jag håller med Pfaff. TCM har dock många cyklar med kring 30% rabatt, också en Synapse (kanske har du tur att storlek 54 passar dig), då är amerikanska märker mer rimligt prissätt.

Jag cyklar grus på Lidingö och Järvafältet, och kring Tyresta som är längre bort. På Lidingö måste man välja rätt tid, annars finns det för många som vandrar. Grus på Lidingö och Järvafältet är snäll, jag har cyklat delar med min lvgcykel som har 25 mm breda däck. En lvgcykel som tar 35 mm däck kan vara ett bra val.

Planen är att börja cykla mer i närområdet, främst runt Norra Djurgården och Lidingö.

Tar gärna emot tips och råd om vad man bör tänka på vid cykelköp, och tips på var ni som bor i Stockholm brukar cykla – både områden och underlag.

Andra kan svara bättre på cykelfrågan, men eftersom jag av en händelse cyklade just på Norra Djurgården ikväll så vill jag bara tipsa om det fina, nästan helt trafikfria varvet på drygt 6 km där man kan snurra runt ett par ggr med landsvägscykel och stå på rätt bra. Kände du kanske redan till, men ändå. Södra Djurgården är också väldigt fint, kan vara lite trafik där (ikväll fastnade jag bakom en långsamt körande polisbil som jag inte tordes cykla om...) men brukar gå bra.

Skärmbild 2025-08-14 203504.webp

Som alltid, du får mera för pengarna om du letar dig bortom de amrikanska märkerna, ffa bättre komponenter.
Ramarna är iaf hopsvetsade på Taiwan i den prisklassen.
Ramar hopsvetsade i Taiwan är ju verkligen inte det sämsta! När min Cinelli kom och jag såg att det stod "Made in Taiwan" blev jag på allvar glad, min erfarenhet av taiwanesiska ramar är bara toppen. Kinesiska ramar däremot är jag mer skeptisk till, en del riktigt bra, en del farligt usla.

Tillbaka
Topp