Borrhål i knarrande vevlager Shimano (Trek FX)

Hej!
Har en Trek FX3 som jag köpte begagnad och det visade sig att tidigare ägaren hade installerat konstiga detaljer på cykeln. Bland annat en ”mud flap” under själva vevhuset för att antingen dölja ramnumret (om hojen ev blev stulen) eller i tron om att det skyddar mot smuts. Hur som helst har jag lärt mig en läxa vilka ställen på en cykel som bör kontrolleras vid ett begagnatköp nu i efterhand…

Det resulterade i att min cykel nu alltså några borrhål in i själva vevhuset där mud flap:en har suttit. För några dagar sedan så började vevpartiet knaka och jag misstänker att det är lagret som har gett upp pga. att det kommit in smuts. (Se vackra bifogade bilder på borrhålen).

Finns det någon chans att jag kan rädda cykeln om jag köper ett nytt vevlager, gör rent och installerar det nya? Är det något som jag klarar av att göra själv? Min erfarenhet när det gäller cykelmek är ungefär att fixa punka mm. i dagsläget.

Tacksam för lite råd och hjälp!

Bilagor

• Vevhus 2.jpeg
    Vevhus 2.jpeg
    579.7 KB · Besök: 168
  • Vevhus.jpeg
    Vevhus.jpeg
    579.7 KB · Besök: 128
Jag skulle säga att en del cyklar har hål från fabrik i vevhuset för att eventuellt vatten som kommer in i ramen ska kunna rinna ut.
Ditt knak har troligen inte uppstått pga hålen. Byt och cykla vidare. Vevlager är en slitagedel.
Om det håller dig vaken om nätterna, plugga hålen med skruv eller en klick av något som stelnar?

Jag håller med ovanstående. I din ram fanns redan ett hål i vevhuset från fabriken, det håller skruv och plastguiden. Hålet hjälper också att dränera vatten som kommit in i ramen från alla öppningar. Jag hade faktiskt borrat ett håll i ett vevhus när jag upptäckte att det saknades ett på en av mina ramar. Man vill ju inte att vatten samlas och stannar kvar i ramens lägsta punkt.

Angående knakandet: kontrollera att lagerskålarna är ordentligt åtdragna (40 Nm) först. De knakar sporadiskt om de har lossnat. Medan du är redan där nere kontrollera och eventuellt smörj vevhuslagren (vilket kan bli jobbigt på Shimanokoppar eftersom Shimano inte vill att du gör det).

När jag köper en måttlig begagnad cykel är jag redo att lägga extra tid och pengar på att fixa saker. Just nu håller jag på att bygga om en dämpargaffel som kom med en sådan begagnad cykel. Jag hade inte kunnat föreställa mig att jag skulle syssla med något sådant före köpet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp