Bosch Powertube 500 horisontellt eller vertikalt?

Hej,
Mitt batteri, Bosch Powertube 500 har gett upp. I jakten på ett nytt har jag nu insett att det finns två olika varianter av detta batteri: ett horisontellt samt ett vertikalt.

Då jag inte längre har kvar batteriet (long story, men köpte fel batteri, lämnade in på verkstad för "ombygge" men det gick inte, varpå både mitt gamla och det "nya" kasserades) så kan jag inte lägga upp bild på hur mitt gamla ser ut. Jag vet helt enkelt inte om det jag hade var horisontellt eller vertikalt. Himla opraktiskt, jag vet.

Cykeln jag har en Scott SUB eride Tour. Hur vet jag vilket batteri jag behöver? Har varit inne i x antal cykelbutiker, de flesta tror (inte vet, tror) att det är ett horisontellt som passar. Då jag redan köpt fel en gång (enligt säljaren var det ett horisontellt, men det passade inte. Kanske hade säljaren fel?) vill jag inte gärna göra om det igen, det är rätt dyra batterier...

Har ett batteri på gång som suttit på en Scott Sub Park eride. Tror ni att detta passar?

Bifogar bild på min cykel samt hur kontakten ser ut för batteriet. Cykeln är från 2019.

Tacksam får hjälp.

/Martin

Bilagor

• 20240604_182953.jpg
    20240604_182953.jpg
    809.3 KB · Besök: 92
  • cykeln.jpeg
    cykeln.jpeg
    971.3 KB · Besök: 77
Bosch-powertube-vertical-2.jpg

Bosch-powertube-horizontal-2.jpg.webp

Tycker att det ser ut som kontakten är samma och det är bredden/höjden som skiljer.
I alla fall om man utgår från att kontakten skall sitta på samma sätt.

Håller med, det ser så ut. Men... nej. Inte enligt de jag pratat med.

Det jag ser det tydligast på är de där "guldiga" sakerna, som inte sitter på "samma ställe", inte i förhållande till själva kontakten.

Jag inser att jag knappt vet vad jag pratar om - hoppas du/ni har förståelse.

Håller med, det ser så ut. Men... nej. Inte enligt de jag pratat med.

Det jag ser det tydligast på är de där "guldiga" sakerna, som inte sitter på "samma ställe", inte i förhållande till själva kontakten.

Jag inser att jag knappt vet vad jag pratar om - hoppas du/ni har förståelse.
Men används de där "guldiga sakerna" till något på din cykel för att få kontakt mot motorn?
Tittar man på bilden på kontakten så är det ingenting som ansluter mot "guldet".

Denna information finns på nätet:
"The shape of the housing of both types differs noticeably. But that is all. The charging socket, on/off switch or charge level indicator are identical. The same applies to the inner parts. Bosch uses the same battery cells as well as the same electronics.

Depending on the shape of the frame and the cross-section of the down tube, bicycle manufacturers decide whether to use a horizontal or vertical battery. This often determines how the battery can be removed from the ebike. If the battery is removed from below or above, a horizontal battery is usually installed. If the battery is removed from the side, it is typically a vertical battery."

En återförsäljare för Scott bör utan problem få fram rätt batteri för dig.

De guldiga sakerna har jag ingen aning om vad de gör. Det jag vet är att det batteriet jag köpte passade inte, trots samma yttermått (349 mm långt, det är det jag minns).

Då min cykel har batteriet på ovansidan av ramen så borde det vara ett horisontellt batteri jag ska ha.

Scotts återförsäljare har jag varit i kontakt med - de vet inte. Inte de jag har pratat med iaf. Kan bero på att cykeln är relativt gammal (5 år).

Får försöka igen - stort tack för din input weldion.

De guldiga sakerna har jag ingen aning om vad de gör. Det jag vet är att det batteriet jag köpte passade inte, trots samma yttermått (349 mm långt, det är det jag minns).

Då min cykel har batteriet på ovansidan av ramen så borde det vara ett horisontellt batteri jag ska ha.

Scotts återförsäljare har jag varit i kontakt med - de vet inte. Inte de jag har pratat med iaf. Kan bero på att cykeln är relativt gammal (5 år).

Får försöka igen - stort tack för din input weldion.
Längden ändras med storleken (batterikapaciteten) på batteriet, ett 500 är kortare än 625 t.ex.
Om du kikar på bilderna ovanför här och utgår från kontaktens position (hur stiften sitter) så ändras bredden/höjden på batteriet beroende på om du väljer horisontalt eller vertikalt.

Om jag får spekulera i vad de "guldiga" sakerna gör så är det för att montera dit tillbehör.
Det är inget direkt ovanligt batteri det där, så en handlare bör kunna ta ett batteri från en annan hoj för att kolla passformen.

Bifogar en bild på där jag roterat ett batteri för att visa på hur kontakten ändras om man roterar ett felaktigt batteri och då missar passningen mot ramens kontakt.
Bild.jpg

Tack igen.

Längderna har jag koll på. Ett 400Wh är lika långt som ett på 500Wh, däremot är det som du säger att ett på 625Wh blir för långt.

Ett problem jag har är att jag inte får med mig cykeln till en handlare, den är tung att cykla utan batteri (men inser att det mest är en dålig ursäkt för att slippa kämpa). Jag får helt enkelt göra så.

Tillbaka
Topp