Bra allround 29*2,4 däck?

Bele

Aktiv medlem
MTB cyklar jag nästan enbart när det är torrt, men jag vill ha däck som beter sig förutsägbart även när det är blött. Terrängen är mycket rötter och sten (Järvafältet). Tube less är inte aktuellt, jag kan köra lågt lufttryck utan att få genomslagspunktering. Jag har hittills på fin FS:en cyklat med Maxxis Rekon 2.80 x 27.5 / 120TPI Kevlar Bead EXO / TR Tubeless ready Front: 3C Maxx Terra / Rear: 3C Maxx Speed som satt original på cykeln. De tycker jag har fungerat bra även i väta. Cykeln har möjligen känts lite för traktoraktig, vilket jag (kanske felaktigt) har tillskrivit däcksbredden 2.80 x 27.5 och geometrin (Scott Spark 710 plus 2017-års modell). I samband med hjulbyte (ny hjulstorlek) behöver jag nu även nya däck. Köra vidare på befintlig kombination eller byta?

Edit: tänkt fälginnerbredd är 30 mm.

Senast ändrad:
Din kombo är bra, men jag skulle välja Dual bak: lite mer grepp (och billigare). 60 TPI däck dämpat bättre, men de flesta nya Maxxis däck är 60 TPI.

Specialized Ground Control Grid T7 liknar Rekon mycket, jag tycker att den är lite bättre på allt.

Och du borde verkligen köra tubeless, stora fördelar och ingen stora nackdelar!

Precis som Berk så gillar jag Spec GC väldigt mycket. Kör det bak på vintern och fram/bak på sommaren. Väldigt allround och förutsägbart. Kanske inte det mest lättrullande om man jämför med XC däck men mycket snabbare än Trail/enduro däcken jag har testat. Jag kör Grid T7 2.35".

Håller även med om tubeless. Verkligen värt det.

Tack för däcktipsen! Ska kolla på dem.

Tubeless ser jag ingen vits med. Med 26*2,25 kunde jag köra så lågt som 1,1 fram och 1,3-1,4 bak utan problem, trots att jag väger drygt 80 kg. Med 27,5+ ännu lägre.

Tack för däcktipsen! Ska kolla på dem.

Tubeless ser jag ingen vits med. Med 26*2,25 kunde jag köra så lågt som 1,1 fram och 1,3-1,4 bak utan problem, trots att jag väger drygt 80 kg. Med 27,5+ ännu lägre.

Det finns flera vitsar: inga punkor längre, däck anpassar sig bättre efter underlag (mer grepp och dämpning) lägre vikt och ingen stora problem när man glömmer pumpa däcken eller ser ett drop för sent.

Det finns flera vitsar: inga punkor längre, däck anpassar sig bättre efter underlag (mer grepp och dämpning) lägre vikt och ingen stora problem när man glömmer pumpa däcken eller ser ett drop för sent.

Jag får mycket sällan punka när jag cyklar MTB. En cykelmeck som jag har mycket stort förtroende för såg ingen vits för mig att byta när jag kan köra så lågt tryck. Hans erfarenhet är att vissa har det problemfritt och andra har mycket problem med tubeless.

Jag får mycket sällan punka när jag cyklar MTB. En cykelmeck som jag har mycket stort förtroende för såg ingen vits för mig att byta när jag kan köra så lågt tryck. Hans erfarenhet är att vissa har det problemfritt och andra har mycket problem med tubeless.

På lvg kan de vara problematiskt och på MTB för tio år sen. Nuförtiden är tubeless helt oproblematiskt på MTB.

Om du redan kan köra med tillräckligt låg tryck och aldrig får punkor är fördelen inte stora. Men nackdelarna är nästan obefintliga.

Tubeless var största anledningen för mig att byta sonens mtb från 24" till 26" (med tubeless fälgor och däck). Han hade i genomsnitt en punka i månaden, både pga genomslag och taggar.

Tillbaka
Topp