Bra+Billig nybörjarcykel?

avanti

Ny medlem
Hej på er alla

Jag har en kompis som vill köpa en MTB som han ska kunna använda till lite lättare skogsturer.
Pris ska helst inte vara över 5000 spänn. Jag har rekommenderat att leta efter begagnat men killen har noll koll och jag har tagit på¨mig ansvaret att "kolla lite".
Det jag skulle vilja ha svar på är:
1. Deore eller max LX måste väl räcka?
2. Storlek??? Han är ca 180cm. Stl M? Vad brukar det vara i tum/cm (naturligtvis olika om man mäter C-C eller C-T)
3. Är det möjligtvis någon som har en sådan hoj att kränga av????? (helst i GBG-området)
4. Är det någon som vet en bra sådan cykel så man kan söka lite enklare på Blocket... Typ

Senast redigerad av en moderator:
Tja!!
En bra nybörjarcykel är någon av Merida hojarna, Matts sport eller speed. De är deore utrustsde och de är slitstarka och pålitliga komponenter. Det enda som inte är bra är gaffen som är en Suntour vilket är lika med en vanlig stel framgaffel.

Men kan man levea med en sådan gaffel så är det en okej hoj för pengarna. Det beror lite på hur hårt man ska köra.

Lycka till!!

Robban

En kona blast kostar visserligen 6800kr på cykloteket, 1800kr över budgeten, men den är nog den mest prisvärda cykeln för det priset som jag hittat.

Pedalogerna brukar ha bättre priser på Kona än Cykloteket. Fast den kostade visst samma där ser jag.

Ser klart prisvärd ut iaf. Helt förberedd för skivbromsar också - discnav och separata reglage.

Kona Firy Mountain ligger väl något lägre i pris vill jag minnas och verkar vara en helt okej "första" hoj. 180cm låter som strl medium.

Daner kanske har någon schysst på lager, till rätt pris förstås ;) ????

Någon som har erfarenhet av Focus-hojarna. Evalds har en som heter Whistler till ett attraktivt pris!

Har nyss köpt en kona blast och är supernöjd. Den tål en hel del och är som sagt redan förberedd för uppgradering. Köp.

Konablast

Kolla in Radon-cykeln på följande länk; <http://www.bike-discount.de/www/mehrinfo.asp?uin=1644272589&Kategorie2=49&Kategorie1=1&Hersteller=52&ArtikelID=6983>.

699+50euro i frakt, iofs ett totalpris på ca 6800:-, men då har du en cykel med Hayes hydrauliska skivbromsar, deore disc-nav, lx fram o xt bakväxel, deore vxl-reglage och en Manitou Axel Elite gaffel, tror faktiskt inte det går att hitta en bättre specad hardtail för de pengarna!

Kompisen köpte en heldämpad Radon efter tips från mig och han är helnöjd!

Lycka till/ Mikael

Är Merida egentligen så prisvärda? Men tanke på att gafflarna alltid är så undermåliga så tycker jag att de är dyrt prissatta. Det är först när man kommr över cirka 12000 som gaffeln blir något annat än Suntour och RST. Då tycker jag Kona verkar mer prisvärt.

Tillbaka
Topp