Bra cykelservice i Stockholm?

funcs

Medlem
Hej Happy,
Jag har vurpat med min Rose (Pro Cross Gravel Apex 1x11) och behöver byta ut ramen. Jag kan antingen skicka ned cykeln till Tyskland och låta dom byta ut ramen eller så skickar dom upp en ny ram och så jag låter någon annan fixa det.

Har ni tips på en bra butik/reparatör i Stockholm som skulle vara bra på detta?

Jag blev positivt överraskad av Cykelkraft faktiskt. Trodde det inte från början men nöjd och bra pris på service!

Finns det nån som inte jobbar där eller inte är sponsrad av dem som rekommenderar SCS?

Senast ändrad:
Skulle tipsa om fixmybike i sjöstan alltid trevliga och hjälpsamma när man tittar in och ska nog inte ha några problem att sätta ihop en cykel.

Svårt att hitta bra cykel-butiker idag. Det verkar som första jobbet för för många slacker-ungdomar som nöjer sig med ett halvdant jobb bara för att skicka ut hojjen ur butiken. Nu kan jag inte längre rekommendera någon längre faktiskt.

Då kan det väl vara klokt att nämna några man har besökt också?

Tomcaten sa:
Svårt att hitta bra cykel-butiker idag. Det verkar som första jobbet för för många slacker-ungdomar som nöjer sig med ett halvdant jobb bara för att skicka ut hojjen ur butiken. Nu kan jag inte längre rekommendera någon längre faktiskt.

Du skriver inte var i Sthlm du letar men om du har möjlighet att ta dig till sydöstra förorterna rekommenderar jag

ECI i Älta
577130

http://eci.nu/

Jag vet att de har vana av Rose-cyklar och gör riktigt bra jobb

/Håkan

jolov sa:
Då kan det väl vara klokt att nämna några man har besökt också?

Tomcaten sa:

Det vill jag inte för det är inte rätt mot de andra som arbetar i butiken som troligen gör sina jobb väl.

Har väldigt bra erfarenheter av Cykeltjänst i Södertälje. Men det är kanske för långt ut i de södra förorterna?

Eld sa:
Har väldigt bra erfarenheter av Cykeltjänst i Södertälje. Men det är kanske för långt ut i de södra förorterna?

+1 på Cykeltjänst i Södertälje, bra service och schysst personal/ägare, men som Eld skriver, kanske lite långt bort. Enkelt att ta sig till med bil, och inte alltför långt från tågstationer om man åker kommunalt.

Istället för att alla som haft normalt bra erfarenhet av service skriver om det så vore det betydligt mer givande att få höra om de mindre lyckade fallen (typ Tomcatens mek som monterade ett angleset bakochfram) och kanske de fall där servicen verkligen överträffat förväntan. Förväntan på en service måste väl ändå vara att allt blir som man tänkt sig, så om jag hade utvärderat service så hade jag endast varit intresserad av fall där servicestället antingen överlevererat mot vad man rimligen kunnat förväntat sig, eller fuckat upp på något sätt.

knasen78 sa:
Eld sa:

+1 på Cykeltjänst i Södertälje, bra service och schysst personal/ägare, men som Eld skriver, kanske lite långt bort. Enkelt att ta sig till med bil, och inte alltför långt från tågstationer om man åker kommunalt.

-1 på Cykeltjänst i Södertälje. Lämnade in ett hjul för riktning och ekerbyte, ville ha det dagen efter vilket inte skulle vara några problem. Dagen efter var det inte gjort, men de skulle fixa det på en kvart. Får hjulet i handen, men ekern ej bytt (lätt knäckt). De ska fixa på momangen. Åter hjulet i handen, då är en eker helt lös. Sen fixar de det igen, kostar 100 kr med strul-rabatt. Väl hemma är hjulet fortfarande snett, och de nya ekrarna märker jag har inte samma dimension. Visar sig också att nipplarna är runda.

Lämnar numera till Cykelcenter.eu i Södertälje och där har det funkat mycket bättre.

Swoop sa:
knasen78 sa:
Eld sa:

-1 på Cykeltjänst i Södertälje. Lämnade in ett hjul för riktning och ekerbyte, ville ha det dagen efter vilket inte skulle vara några problem. Dagen efter var det inte gjort, men de skulle fixa det på en kvart. Får hjulet i handen, men ekern ej bytt (lätt knäckt). De ska fixa på momangen. Åter hjulet i handen, då är en eker helt lös. Sen fixar de det igen, kostar 100 kr med strul-rabatt. Väl hemma är hjulet fortfarande snett, och de nya ekrarna märker jag har inte samma dimension. Visar sig också att nipplarna är runda.

Lämnar numera till Cykelcenter.eu i Södertälje och där har det funkat mycket bättre.
Lämnat in hjul där 2ggr, inget vidare kvalitet ens på returjobbet.

Tack för alla tips! Partiska som opartiska ;)
Känns som att jag har en bra utgångspunkt!

Kan man förvänta sig att dessa klarar av att bygga ihop en cykel (inkl interndragning osv) samt basic service med gott resultat?

funcs sa:

Kan man förvänta sig att dessa klarar av att bygga ihop en cykel (inkl interndragning osv) samt basic service med gott resultat?
Iom att det är ganska enkelt att bygga ihop en cykel även som lekman, så borde väl alla cykelverkstäder klara det. Annars är det riktigt illa.

ooms sa:
funcs sa:

Iom att det är ganska enkelt att bygga ihop en cykel även som lekman, så borde väl alla cykelverkstäder klara det. Annars är det riktigt illa.
Sätta ihop klarar väl alla shoppar, jag skulle säga att största risken är att en stressad verkstad missar att fetta in allt som ska fettas in, dra allt till rätt moment och liknande små men viktiga detaljer som kanske inte är uppenbara vid en initial inspektion.

Jag har bara erfarenhet av TCM i Tyresö så det är ju både subjektivt och ärkeanekdotiskt men jag är supernöjd. Har lämnat in både för montering av cykel-i-delar men även årlig service. Dom är snabba men noggranna, kanske inte billigast men min uppfattning är att jag minst fått det jag betalat för.

+1 för ECI, Var förbi där nyligen och man märkte att de visste vad de pratade om ;)

Även www.hjelmgrens.se (ligger i Rotebro, kunnig men något dyr...)

Min erfarenhet är dock att en del cykelhandlare inte vill hålla på med "postordercyklar" (typ Rose, Canyon, planetx osv...) Utan vill helst bar a serva de märken som de själva representerar.

michaelk sa:
Min erfarenhet är dock att en del cykelhandlare inte vill hålla på med "postordercyklar" (typ Rose, Canyon, planetx osv...) Utan vill helst bar a serva de märken som de själva representerar.
Sådana omoderna handlare/verkstäder ska bojkottas. De har inte förstått sin roll i den framtida ekonomin. Ju förr de slås ut, desto bättre.

Bumpar tråden.
Min dotters nya familj vill överraska svärfar med att fixa till hans en gång i tiden synnerligen välanvända Marin Sausalito. De bor söder om söder, Farstatrakten. Har föreslagit fixmybike men tips mottages tacksamt!

Bumpar tråden.
Min dotters nya familj vill överraska svärfar med att fixa till hans en gång i tiden synnerligen välanvända Marin Sausalito. De bor söder om söder, Farstatrakten.
I de trakterna skulle jag kolla med Sportson Farsta, i början av Pepparv mot Hökarängen

Tillbaka
Topp