Bra idé att gå från Time ATAC till Shimano SPD efter alla år?

Du Rietz

Aktiv medlem
Hej!

I över tio år har jag kört Time ATAC på min fulldämpade XC-MTB, mestadels i Hellas. Nu har jag skaffat ny hoj, med lite mer slag och möjlighet att släppa på nerför, men jag kommer fortfarande mest att åka runt i skogarna i Hellas som jag har runt knuten även om jag kanske kommer söka efter att länka ihop ännu svårare partier. Hur som så har jag tills nu uppskattat Time ATAC vilka jag bonkar i och ibland använder för att stå på både stockar o stenar utan att känna de minsta problem med. Dessutom går jag med glädje över styret och pedalerna släpper alltid utan problem. Nu verkar det dock som att fler kör Shimano SPD och att det skulle va lättare att byta hoj med varandra om jag hade det och även fast de bästa XC-pedalerna från Time verkar va lite lättare så är de en hel del dyrare. Men när jag läser på så är det eller är det inte någon stor skillnad i känsla på de två olika systemen. Har t ex Shimano SPD mer locked-in känsla jämfört med Time som i så fall skulle ha mer rörelsefrihet utan att klicka ur? Jag gillar ju de gamla goda jag har men är det så stor skillnad egentligen? Därför frågar jag, finns det någon av er som gått från Time till Shimano och kan berätta om det är en bra idé eller inte.

Ifall att jag skulle byta undrar jag till vilken av alla pedaler. En minst så viktig fråga är kanske då också om jag ska gå över till en pedal med kombinerad platform och SPD, t ex Shimano XT Trail, och om det skulle hjälpa mig så mycket. Vad tror ni baserat på min bakgrund?

Tack på förhand!

Niklas

Verkar ju som många kör SPD, har själv nyligen köpt XT-pedaler till min pendelhoj, fast PD-T780. Riktigt trevliga. Till min MTB har jag Xpedo med dubbelsidigt fäste. På dessa funkar ju bara ena sidan men inga problem, man kollar ner och är det fel sida så bara trampa ett halvt varv så blir det rätt, utan att försöka snurra pedalen eller så. Rätt nöjd med dem.

Jag provade Shimano igen efter nästan 10år på Time. Sedan köpte jag nya Time pedaler. Största problemet för mig är att jag får ont i knäna av Shimano pedaler. Dessutom blev det lite tjuvsläpp ibland trots att jag hade pedalerna så hårt inställda som det gick.

Nu ska väl lerrensningen vara bättre på nyare Shimano än det var tidigare, förr var Time klart bättre. Själv tänker jag hålla mig till Time då jag vet att de bara fungerar utan nån egentligt underhåll, plus att de håller för min typ av cykling, vilket andra pedaler inte gjorde. :)

Ska man provcykla seriöst går det ju snabbt att byta pedaler, om man inte dragit dit dom för kung och fosterland.

42Hz, just det där med underhåll är en bra poäng också.

Mina Time ATAC har jag inte rört på tio år och de funkar fortfarande ypperligt - är det så det ska va? Och är det också så att Shimano kräver sin service, hur liten o lätt den än må vara??

Senast ändrad:
Du Rietz skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz, vad är din typ av cykling då?

Stök och bröt bland stenar och rötter, ibland, det är där de får smällar, plus snabb stigcykling och DH. :)

Jag hade problem med gnissel från mina Shimanopedaler, inte från lagren men klossarna mot pedalen.

42Hz skrev:
> Du Rietz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 42Hz, vad är din typ av cykling då?
>
> Stök och bröt bland stenar och rötter, ibland,
> det är där de får smällar, plus snabb
> stigcykling och DH. :)
>
> Jag hade problem med gnissel från mina
> Shimanopedaler, inte från lagren men klossarna
> mot pedalen.

Det låter som samma cykling som jag gör och har intresse av framöver. Vad har du för pedal och vilken skulle du rekommendera? Tackar så mycket på förhand!

Niklas

Jag tre, eller kanske fyra par TimeZ fördelat på cyklarna, fast jag tror inte de tillverkas längre, kan ju finns på webhoppar, fast de är rätt tunga, dock bombsäkra. :)

42Hz skrev:
> Jag tre, eller kanske fyra par TimeZ fördelat på
> cyklarna, fast jag tror inte de tillverkas
> längre, kan ju finns på webhoppar, fast de är
> rätt tunga, dock bombsäkra. :)

Ah tack!

Hm, det låter som att du flanerar rätt mycket bland olika nyare modeller av cyklar? Varför i så fall inte nyare pedaler?

Senast ändrad:
pnkcow skrev:
> Jag provade Shimano igen efter nästan 10år på
> Time. Sedan köpte jag nya Time pedaler. Största
> problemet för mig är att jag får ont i knäna
> av Shimano pedaler. Dessutom blev det lite
> tjuvsläpp ibland trots att jag hade pedalerna så
> hårt inställda som det gick.

Tack för infon Pnkcow! Det är ju inget direkt bra betyg för Shimanos SPD! Är det verkligen så stor skillnad? SPD låter ju som sk-t som du beskriver dem :) Är det säkert att du bara inte gav dem rätt tid att köras in och för dig själv att bli inkörd på dem? Körde du rätt cleat - den ena för Shimano är ju gjort för att släppa vilket som? Så som Shimano SPD lovordas på nätet överallt idag låter det ju konstigt. Eller tycker du att alla är indoktrinerade? ;-))

Senast ändrad:
Du Rietz skrev:
> pnkcow skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag provade Shimano igen efter nästan 10år
> på
> > Time. Sedan köpte jag nya Time pedaler.
> Största
> > problemet för mig är att jag får ont i
> knäna
> > av Shimano pedaler. Dessutom blev det lite
> > tjuvsläpp ibland trots att jag hade pedalerna
> så
> > hårt inställda som det gick.
>
> Tack för infon Pnkcow! Det är ju inget direkt
> bra betyg för Shimanos SPD! Är det verkligen så
> stor skillnad? SPD låter ju som sk-t som du
> beskriver dem :) Är det säkert att du bara inte
> gav dem rätt tid att köras in och för dig
> själv att bli inkörd på dem? Körde du rätt
> cleat - den ena för Shimano är ju gjort för att
> släppa vilket som? Så som Shimano SPD lovordas
> på nätet överallt idag låter det ju konstigt.
> Eller tycker du att alla är indoktrinerade? ;-))

Jag körde tidigare på Shimano pedaler i ett par år innan jag gick över till Time. Senaste provtiden var kanske en månad innan jag gav upp och gick tillbaka till Time. Som sagt har jag problem med knäna som bara blir värre av att använda Shimano men det gääller säkert inte för många andra. Tjuvsläpp var en av de anledningarna jag gick över till Time i början. Jag cyklade mycket SS på den tiden och att bryta sig uppför varje backe utan att kunna lite på att fötterna skulle sitta fast pallade inte jag.

Sambal Oelek skrev:
> Verkar ju som många kör SPD, har själv nyligen
> köpt XT-pedaler till min pendelhoj, fast PD-T780.
> Riktigt trevliga. Till min MTB har jag Xpedo med
> dubbelsidigt fäste. På dessa funkar ju bara ena
> sidan men inga problem, man kollar ner och är det
> fel sida så bara trampa ett halvt varv så blir
> det rätt, utan att försöka snurra pedalen eller
> så. Rätt nöjd med dem.

Tack, men med pendlarhojjen har man ju inte någon nämnvärd stress att komma i och ut pedalerna, som man har på skogshojjen. Och så som Xpedo funkar kan man ju inte ha det i full kareta nerför en stenig slänt ;-)

Jag tackar för svar jag har fått.

Men svaren här är bara för det jag redan kör, dvs för Time.

Finns det verkligen ingen som kört både Time och Shimano SPD men som är pro Shimano?

Niklas

Senast ändrad:
Ahum,

Finns det verkligen ingen som kört både Time och Shimano SPD men som är pro Shimano?

?? Tackar på förhand!

Kör för närvarande både time och spd på samma cykel efter att jag trampade sönder ena time-pedalen.

Gillade time-pedalerna bäst fram till att jag som sagt trampade sönder den ena.. Sedan när jag satte på spd-pedalen så kunde jag uppskatta att det var lite mindre float i den så jag spände åt time-pedalen till max så blev känslan mer lika varandra..

Gillar att man lättare klickar i och ur time-pedalen men inte så att den någonsin har släppt utan att jag velat (som jag tycker att eggbeaters har för vana att göra) men det är väl lite äpplen och päron att jämföra en inkörd time-pedal som dessutom kostar drygt tre gånger så mycket som en helt ny spd-pedal..

Sedan gillar jag att time-klossarna är mindre så att de inte tar i golv när man går i skorna såsom spd-klossarna gör

Tack för er hjälp. Det blev till sist ett par nya Time-pedaler till min nya hoj. Blir bra med samma känsla som jag vart med om tidigare. Det blir ändå tillräckligt nytt att vänja mig vid med den nya hojjen!

Niklas

Körde Time för många år sedan, när SPD var usla i lera och snö. Men idag är SPD minst lika bra som alla andra (de som har "nya" mekaniken, vissa har fortfarande den gamla).
Jag slutade med Time för att de inte hade något spel utan bara en rörelse med motstånd hela vägen, vilket störde mina knän om jag minns rätt. Men annars är ju Time toppen så om du tycker det känns bra idag är det nog helt rätt att köra vidare.

Tillbaka
Topp