bra karta över järvafältet

spark930

Ny medlem
Tja, cyklar en del på Järvafältet. Har en Garmin Edge 810 och undrar om någon vet vilken av olika fria kartor som har mest stigar från Järvafältet.

Finns det någon rekommenderad app som gör att man kan navigera efter open steet map i iphone?

/Henrik

Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Vanliga osm har väl de flesta stigarna inlaggda?

Rätta osm då! Kör det du kör och kasta in dina gpx spår och rita in stigarna som fattas. Själv har jag lagt till mycket stigar i osm i områden där jag kör ofta.

Sen finns även http://www.opencyclemap.org

Henrik_F skrev:
> Finns det någon rekommenderad app som gör att
> man kan navigera efter open steet map i iphone?
>
> /Henrik

Jag har gjort en app med bland annat den funktionen. Gratis just nu. Länk nedan.

/Pontus

Open mtb map är baserad på data från osm. Finns inget där som inte finns i osm. Sök och skola finna hur man redigerar osm- inte svårt.

spark930 skrev:
> Men hur "kastar" jag in GPX spåren från min
> Edge810.
>
> Var kastar jag in det? Hur?
> Program som behövs?

Konvertera *.fit filen från GPS till GPX, finns flera sätt att göra det, men kör du strava så kan man ladda ner GPX på sina rundor, och det skall gå göra i garmins egna verktyg också. Sen går du in på http://www.openstreetmap.org och loggar in, väljer att redigera kartan och kan sedan droppa din gpx fil på fönstret och du har nu en vy med sateltikarta i botten och ditt gpx spår som spår på bilden - rita nu in stigen så väl som gå, välj path och sedan stig, sprara och snart är OSM berikat med ännu en stig!

Bengt-re: har lyckats att få in en liten stig på kartan i OSM. YES!
Men för att den nu ska finnas i min Garmin Edge och BaseCamp måste man göra något gissar jag.

Ska man ladda ner kartan igen från OSM och ladda in på SD-kort. Eller finns det annat sätt.

spark930 skrev:
> Bengt-re: har lyckats att få in en liten stig på
> kartan i OSM. YES!
> Men för att den nu ska finnas i min Garmin Edge
> och BaseCamp måste man göra något gissar jag.
>
> Ska man ladda ner kartan igen från OSM och ladda
> in på SD-kort. Eller finns det annat sätt.

Precis - det kan ibland ta någon dag innan de färdiga filerna är uppdaterade. Nu uppdaterar jag lite då och då så jag brukar ladda ner ny fil kanske varannan vecka eller så har man en hyggligt fräsh karta för det mesta - går ju rätt fort om man har ett snabbt minneskort i GPSen och laddar ner den till kortet i en minneskortsläsare istället för genom det mycket långsamma intefacet genom enheten.

Tittar du på OSM i Orux maps så är det bara att klicka "refresh" eller något sådant så uppdaterar den bara precis där du befinner dig och det går fort som attan.

spark930 skrev:
> Bengt-re: har lyckats att få in en liten stig på
> kartan i OSM. YES!
> Men för att den nu ska finnas i min Garmin Edge
> och BaseCamp måste man göra något gissar jag.
>
> Ska man ladda ner kartan igen från OSM och ladda
> in på SD-kort. Eller finns det annat sätt.

OSM renderar inte nya kartbilder ("tiles") för alla ändringar direkt utan lägger dem i en kö där de prioriteras efter hur ofta någon efterfrågar dem. Så hur lång tid det tar innan ändringar införs beror alltså på hur ofta folk laddar ned kartbilderna. Den skiljer dessutom på olika zoomnivåer så saker som syns i ett läge kan försvinna om man zoomar in eller ut.
Det skiljer dessutom mellan de olika tillämpningarna av OSM, typ opencyclemap o s v...

Så, precis som Bengt-re skriver så är det ett bra tips att regelbundet uppdatera kartorna.

Tomashu: så då kan det ta lång tid gissar jag. Jag märkte att det försvan stigar när man zoomar. Om man vi se alla stigar i utzoomat läge på datorn för att enkelt lägga upp en rutt, vad ska har typ av karta? opencyclemap, standard eller?

Vilken borde bli bäst sedan på Edge 810?

spark930 skrev:
> Tomashu: så då kan det ta lång tid gissar jag.
> Jag märkte att det försvan stigar när man
> zoomar. Om man vi se alla stigar i utzoomat läge
> på datorn för att enkelt lägga upp en rutt, vad
> ska har typ av karta? opencyclemap, standard
> eller?
>
> Vilken borde bli bäst sedan på Edge 810?

Jag kör den tyvärr bara i OryxMaps och på datorn i inzoomat läge så jag har ingen koll på hur de olika renderarna ritar ut det. Man skulle ju gissa att opencyclemap tycker att cykelvägar är relevanta även om man zoomar ut en bit...?

Tillbaka
Topp