bra kedjestyrare till enduro/dh?

johan12345

Aktiv medlem
Tillbringade tre dagar i Järvsö tidigare i veckan och sonen åker ju både snabbare och vildare för varje år. I år fick lyckades han dessutom tappa kedjan upprepade gånger så därför har jag börjat snegla på en kedjestyrare till hans hoj (Focus Jam).

Har ingen tidigare erfarenhet av dessa men vad jag kan se är det ett ISCG 05 fäste på hans cykel. Det sitter dessutom redan en bash guard på och jag är lite osäker på om det bara går att komplettera med en kedjestyrare (ovanpå) eller om jag måste köpa en kedjestyrare med bash guard (vill nog gärna ha det även fortsättningsvis).

Någon med lite erfarenhet av olika kedjestyrare som vill dela med sig av sin kunskap? Vilka funkar bra? Stor skillnad mellan olika märken? Bör man skaffa en med både undre och övre kedjestyrare?

(Har inte samma problem med att kedjan hoppar på min hoj (åker väl för fegt antar jag...) men däremot undrar jag om min cykel skulle bli lite tystare om jag satte på en sån? Det är helt enkelt ett jävla väsen från drivlinan när jag kör nerför stökiga leder (pop opp i topp, en tuff brud mfl). Har NX på min hoj och sonen har GX och upplever att hans är tystare. Är det bättre att uppgradera bakväxeln eller skulle en kedjestyrare göra min cykel tystare?)

Gällande första frågan så hade jag bytt till denna. https://www.mtbstore.se/cykeltillbehor/komponenter/drivlina/oneup-bash-guide-v2 haft den på mina två senaste och den är grymt bra.

gällande andra frågan är jag väldigt osäker. Har gx på en av hojjarna och sx på den andra. Upplever ingen skillnad i ljud, sen skall det tilläggas att jag har nedsatt hörsel i bastoner men det borde inte vara så låg frekvens på ljudet.

Gällande första frågan så hade jag bytt till denna. https://www.mtbstore.se/cykeltillbehor/komponenter/drivlina/oneup-bash-guide-v2 haft den på mina två senaste och den är grymt bra.

gällande andra frågan är jag väldigt osäker. Har gx på en av hojjarna och sx på den andra. Upplever ingen skillnad i ljud, sen skall det tilläggas att jag har nedsatt hörsel i bastoner men det borde inte vara så låg frekvens på ljudet.
Tack! Ser klart intressant ut. Är ISCG 05 fäste på den va? Sen sa han i instruktionsvideon att bash guarden medföljde i tre storlekar. 30, 34 och 36. Klingan på grabbens hoj är 32T så då antar jag att jag får använda bash guarden för 34 då?

Märker du stor skillnad med kedjetapp efter du installerat den här?

Sen kanske viktigaste frågan... ;-) Funkar det bra att installera utan att montera bort vevarmen? (Den brukar nämligen sitta utav bara h-e...) Vore skönt att slippa.

Tack! Ser klart intressant ut. Är ISCG 05 fäste på den va? Sen sa han i instruktionsvideon att bash guarden medföljde i tre storlekar. 30, 34 och 36. Klingan på grabbens hoj är 32T så då antar jag att jag får använda bash guarden för 34 då?

Sen kanske viktigaste frågan... ;-) Funkar det bra att installera utan att montera bort vevarmen? (Den brukar nämligen sitta utav bara h-e...) Vore skönt att slippa.
Ja, 32t, närmaste över.
Funkar bra.
Nja, vevlagret brukar bygga för mycket för att den ska gå att "trä på" ibland, men har du tur finns en teoretisk chans att komma runt. Dock kan det kanske vara bra att ta loss och fetta in så det är lättare att byta när det är dags...?

Bytt på mina två utan att ta av cranksen. Kompisen fick ta av så det är lite beroende på

Missade en fråga. Tror aldrig jag tappat kedjan efter jag installerade dessa

Tillbaka
Topp