Bra kombipedaler?

Bra kombipedaler?
Testa att tigg och se om någon kan skänka sina överblivna så kan du sedan skänka vidare dem till nästa som får för sig att det är en vettig ide med kombipedaler...

Till pendling och i skogen är det rejält kass med kombipedaler. Men skaffa dig en egen uppfattning om du så vill.

Bra kombipedaler?
De kombipedalerna du vill ha är sådana med plattform och clipless på båda sidorna, typ crank brothers/time atac mx serien (som jag själv beställt) osv.

Bra kombipedaler?
Shimano MT50, M424 eller DX M647 kan nog funka. Enkelsidiga SPD-pedaler funkar inte bra, fick ett par med en cykel jag köpte men de åkte av efter första turen.

Bra kombipedaler?
Körde ett par wellgo i 10 år utan att de ville dö. Nu har jag bytt till plattisar, kanske byter tillbaka nångång.

Se till att korgen är lite greppig. En av shimanos är som en hal tvål på vanliga sidan när den är blöt.

För pendling alltså.. I skogen suger kombipedaler svullen purjo.

Bra kombipedaler?
Fritz78 sa:
Tänkte slänga på någon form av kombipedaler på min Verenti. Hittade dessa
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/exustar-e-ps815-mtb-duo-pedal-schwarz-86149
Biltema säljer en liknande för 329:- http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-2000020370/

Själv använder jag PD-A530 på en av mina pendlarcyklar
657143_1.jpg

Kostar 416,39 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-pd-a530-pedals/aid:221944
Men strunta i de svarta, färgen slits onödigt snabbt. Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det

/Håkan

Bra kombipedaler?
+1 på PD-A530.
På pendlar/city-härke.
På vadsomhelst som man har för att ha roligt på är fäst-på-båda-sidor, eller vassa piggar på båda, överlägset

Bra kombipedaler?
Bengt-re sa:
Testa att tigg och se om någon kan skänka sina överblivna så kan du sedan skänka vidare dem till nästa som får för sig att det är en vettig ide med kombipedaler...

Till pendling och i skogen är det rejält kass med kombipedaler. Men skaffa dig en egen uppfattning om du så vill.

Så länge man har cykelskor är kombipedaler mindre bra men om man ibland behöver cykla med vanliga skor är de nödvändiga. Har själv Shimano PD-A530 på pendlaren och de funkar bra.

Bra kombipedaler?
Jag kör med PD-M324 på en av cyklarna. Klart det inte funkar något vidare på skogsstig, men jag tycker det funkar hur bra som helst på en brukscykel som mest går asfalt och lite grusväg.

Bra kombipedaler?
Kör även jag med kombipedaler på pendelhojen. Ett par shimano 324 som fungerat perfekt i över 2000 mil på västkusten. Tycker inte det är jobbigare att klicka i och ur dessa än pedalerna på lvg hojen.

Bra kombipedaler?
Bengt-re sa:

+1

Hade PD-M324 på en pendlare ett tag. De åkte av (el snarare, de skulle gjort det men cykeln blev stulen innan jag hann). Antingen eller säger jag. Hopplöst att få upp fel sida minst 50% av alla stopp-start. Det är så extremt sällan jag skulle vilja ha plattis och vanliga skor att det inte är värt att bläddra fram önskad sida med tån.

Bra kombipedaler?
Jag har kört kombipedaler på en stålracer som får agera vardagscykel med jämna mellanrum och en riktigt gammal mtb som aldrig körs i skog, utan till vardags... Jag tycker det funkar klockrent.

Bra kombipedaler?
Hade också 530 på min gamla hybrid, gillade dem, hade valt dem över de större 324 alla gånger. Såg rätt nätta ut imho. Hade monterat sådana på min cx om de hade haft några där cykeln köptes men eftersom de bara hade de andra klumpigare så fick det bli ett par SPD-only. En aning trist att inte kunna cykla med vanliga skor faktiskt.

Bra kombipedaler?
Novisen sa:
Hade också 530 på min gamla hybrid, gillade dem, hade valt dem över de större 324 alla gånger. Såg rätt nätta ut imho. Hade monterat sådana på min cx om de hade haft några där cykeln köptes men eftersom de bara hade de andra klumpigare så fick det bli ett par SPD-only. En aning trist att inte kunna cykla med vanliga skor faktiskt.

Kör man spd med korg så går det nödcykla med vanliga skor åsså. Fast å andra sidan med spd så går ju skorna att gå i så varför inte alltid köra med cykelskor när man skall cykla. Respektera cykeln.

Bra kombipedaler?
emmer sa:
xyz-saft sa:
Jag har shimano PD-T780 på min pendlare och dom fungerar väldigt bra. Inga problem att hitta rätt sida.
Inte så konstigt. Dom och 400/420 är gjorda för just sådant.
Funkar väldigt bra men är inte happykorrekt.

fyller på med flera +++ på PD-T780 XT kanske inte Happykorrekta men när man ibland har vanliga skor känns helt korrekta och gör dig happy.

Bra kombipedaler?
Jag körde med PD-780 första året jag cyklade i skogen. Hade betydligt mindre problem än vissa med M520 å M540. Det går ju trampa med full kraft oavsett vilken sida som är upp, så klicka i kan man göra senare. :)
Nu har jag dock bytt till trailvarianten, m8020, å den är så klart bättre i skogen, så PD-780 flyttade till pendlaren.

Jag var dock nära att tappa modet i början, för lätt infettade, som de var direkt ur förpackningen, å med sportskor som gått på en blöt gräsmatta var de oerhört hala. Det gick dock över fort nog! :)

Frid!

Bra kombipedaler?
Försöker skaka lite liv i tråden. Köpt mig en mtb som brukscykel och som komplement till lvg hojen. Kommer pendla kortare sträckor, främst cykla till/från jobb på lite sämre väg och känner därför att kombipedaler är lämpligt då jag ändå vill ha cykelskor då jag pendlar men kunna ta hojen kortare sträckor till polare eller handla. Tänker mig SPD och att jag mest kommer klicka i och köra till jobbet utan stopp, så SPD borde ju vara detsamma oavsätt pedal. De viktiga är alltså delen utan. Vilka väljer jag för bästa "vanliga" sidan ? Håller gärna ner priset något, men så vettigt det går.
Blir det sedan mkt skogscykling och pendling men lite vardagscyling kommer jag skaffa dubbelsidiga SPD, så tips på sådana undanbedes :)

Senast ändrad:
Bra kombipedaler?
plumse sa:
Dessahäringa kombi-pedalerna är prisvärda.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pedals-pd-m324-25427/wg_id-432

Personligen skulle jag dock börja med att se redan nu om det fanns utrymme för en "cykla-till-polare"-cykel som har vanliga plattisar och ha 520-pedaler på pendlar/skogs-hojen. Men om du måste ha kombi-pedaler så kör på ovan länkade. De funkar helt ok.

Jag kör egentligen bara landsväg, men äger även en enkel mtb. På den har jag dessa. Jag har cyklat mer avancerad stig en(!) gång på den. Den används istället för att cykla med barnen överallt i både skog på väg och hemma runt trädgården. Jag använder den också till att vinterträna "landsväg" med ordentliga dubbdäck.

Jag har aldrig upplevt kombipedalerna som ett problem och överväger snarare att köpa en omgång till att använda på en reserv-lvg som jag oftast bara använder med vanliga skor och som därför har billiga plastpedaler som blev över från en annan cykel på. Kombipedalerna skulle troligen ha bättre grepp även om jag cyklar i löparskorna...

Bra kombipedaler?
Edarion sa:
plumse sa:
Dessahäringa kombi-pedalerna är prisvärda.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pedals-pd-m324-25427/wg_id-432

Personligen skulle jag dock börja med att se redan nu om det fanns utrymme för en "cykla-till-polare"-cykel som har vanliga plattisar och ha 520-pedaler på pendlar/skogs-hojen. Men om du måste ha kombi-pedaler så kör på ovan länkade. De funkar helt ok.

Jag kör egentligen bara landsväg, men äger även en enkel mtb. På den har jag dessa. Jag har cyklat mer avancerad stig en(!) gång på den. Den används istället för att cykla med barnen överallt i både skog på väg och hemma runt trädgården. Jag använder den också till att vinterträna "landsväg" med ordentliga dubbdäck.

Jag har aldrig upplevt kombipedalerna som ett problem och överväger snarare att köpa en omgång till att använda på en reserv-lvg som jag oftast bara använder med vanliga skor och som därför har billiga plastpedaler som blev över från en annan cykel på. Kombipedalerna skulle troligen ha bättre grepp även om jag cyklar i löparskorna...

För den typen av användande funkar kombipedaler ok. Men i skogen är det ett hopplöst mähä med kombipedaler. Fy bubblans vad störigt det är att behöva tänka på att få rätt sida upp. Har provat det i skogen. Tänkte om efter två rundor. På fulpendlaren är det också irriterande, men inte tillräckligt för att byta.
På finpendlaren sitter det riktiga pedaler på dock.

Bra kombipedaler?
Kombiskor is da shit :)
Dubbelsidiga SPD-pedaler och enkelsidiga SPD-skor, alltså klossar bara på undersidan av skorna.
Jag cyklar lvg, mtb och handlar mat i samma skor. Det går utmärkt.

Bra kombipedaler?
jag har även kört "fulkombipedaler" (finns en plastbit man kan trycka i ena sidan på ett par M520 pedaler för att få ett par kombi med kass platt sida). problemet med att pedalen hamnar åt fel håll tycker jag är ett ickeproblem, pedalen snurrar ju åt samma håll varje gång så bara man blivit van med vilken sida man vill ha upp så är det inget att fundera på.

någon som testat pedalerna jag länkade några inlägg upp?

Bra kombipedaler?
Ja. De, PD-T8000, funkar riktigt bra för mina behov. Har dem på min Fatbike å kan således välja skor fritt. :)
Greppet är riktigt bra.

Har även den tidigare varianten PD-T780 på hybriden å den kan tyvärr vara lite hal om skorna är blöta. Så just de passar inte på en MTB.

frid!

Senast ändrad:
Bra kombipedaler?
Jag var väldigt glad att jag kunde klicka ur klick-sidan och köra på plattformssidan på mina Shimano M324 kombipedaler när var snö-och-is-pendling i vintras. Till skillnad från andra i tråden har jag inga problem att hitta rätt sida på pedalen efter rödljus, i och med att de alltid lägger sig åt samma håll efter man har klickat ur. Men jag är iofs rätt van med de pedalerna, har använt dem länge nu.

Edit: språk

Senast ändrad:
Bra kombipedaler?
Väcker denna två år gamla tråd för att se om nån har nåt nytt att komma med. Är ute efter ett par pedaler som funkar bra med SPD-skor på såväl clips-sidan som plattforms-sidan. Cyklar med barn i cykelstol delar av pendlingssträckan och vill då inte sitta fast, men få bra stöd och grepp och därefter klicka i och dra på. De ska också gärna ge bra stöd och grepp även med vanliga skor.

Har kikat lite på dessa https://www.bikester.se/shimano-pd-...VwUQYCh3eAQFMEAQYBSABEgIDb_D_BwE&ev_chn=shop. Några tips på alternativ?

Bra kombipedaler?
Bromic sa:
Väcker denna två år gamla tråd för att se om nån har nåt nytt att komma med. Är ute efter ett par pedaler som funkar bra med SPD-skor på såväl clips-sidan som plattforms-sidan. Cyklar med barn i cykelstol delar av pendlingssträckan och vill då inte sitta fast, men få bra stöd och grepp och därefter klicka i och dra på. De ska också gärna ge bra stöd och grepp även med vanliga skor.

Har kikat lite på dessa https://www.bikester.se/shimano-pd-...VwUQYCh3eAQFMEAQYBSABEgIDb_D_BwE&ev_chn=shop. Några tips på alternativ?

Är du mer ute efter en pedal som ger mer stöd så skulle jag tittat på Deore XT PD-T8000. Större plattform.

Bra kombipedaler?
De där reflexerna på PD-T8000 XT gör mig tveksam. Om jag är villig att offra lite stabilitet på det platta sidan för utseende och vikt, vad väljer jag då?

Bra kombipedaler?
Miracle sa:
BjornR sa:
Är du mer ute efter en pedal som ger mer stöd så skulle jag tittat på Deore XT PD-T8000. Större plattform.

+1 på Shimano PD-T8000 XT!
Dom är helt enkelt bra, kan jag tycka efter ett par år. :)

frid!

Grym pedal! Om man ska ha en kombipedal är det en sån man ska ha.

För övrigt tycker jag att kombi kan funka för touring o pendling lite beroende på hur tolerant man är för att vända pedaler o vikt. Men aldrig i skogen!

Tillbaka
Topp