Bra lätt kompakt regnjacka

Manurhin2

Aktiv medlem
Söker en regnjacka som går att ha i bakficka och lätt att klä på sig i farten .
Är 183 / 79 kg med sparvaxlar .
Alla jackor jag provat hittills ( även den jag har , Diadora strl M ) blir som "segel " om dom samtidigt är acceptabelt lätta att sätta på sig i fart .
Jackor som blir så tighta som jag vill får jag knappt på mig i butiken mtp axelrörlighet osv .
Finns det skapligt täta med stretch exempelvis eller någon som har annat tips ?

M

Borde inte Gore's 1980-jacka eller vad den heter (den med shake-dry) passa in på åtminstone lätt att packa in i ryggficka?

Själv har jag en Rapha Pro Team regnjacka men den går med nöd och näppe ned i ryggfickan plus att jag inte är helt nöjd med andningsförmågan (vilket är trist med tanke på priset). Men antagligen fysiskt svårt att balansera andningsförmåga med vattentäthet.

Rico sa:
Borde inte Gore's 1980-jacka eller vad den heter (den med shake-dry) passa in på åtminstone lätt att packa in i ryggficka?

Själv har jag en Rapha Pro Team regnjacka men den går med nöd och näppe ned i ryggfickan plus att jag inte är helt nöjd med andningsförmågan (vilket är trist med tanke på priset). Men antagligen fysiskt svårt att balansera andningsförmåga med vattentäthet.

Regnar det är nog focus att inte byta ut vattnet så snabbt att man imte fryser och att plaggen torkar hygglig snabbt. Att hålla sig torr är nog en utopi.

Som förtydligande är behovet typ som när jag cyklade Vänern runt , det fladdrar bra i armar/axelparti om man ligger och rullar i 35/40 i timmar .
I vanliga fall försöker jag undvika regn och befintlig jacka har kanske använts 5 ggr på 5 år .

Dom gånger det behövs vid snabbare gruppcykling vore det dock guld värt med något som fungerar .

M

Rico sa:
+1
Fast den lättaste(?) modellen är inte den utan en på endast 106g som heter
WEB_Image%20Gore%20C7%20GoreTex%20Shakedry%20Stretch%20Jacka%20S%20nygore196-1-90124016.Jpeg

GORE® C7 GORE-TEX SHAKEDRY™ Jacket
https://www.gorewear.com/us/en-us/g...=#q=shakedry&prefn1=sport&prefv1=Road&start=1
Men svart och dyr, den kostar på rea över 2600 SEK här: https://bikeshop.se/klader/klader/j...etch-jacka-svart-strs-1002619900s-p0000182371

/Håkan

Jag har samma mått som du (men kanske bredare axlar) och Trimtex Elite vindjacka i M sitter ganska tajt på mig. Går lätt att förvara i en ryggficka. Har inte fått jättemycket regn på mig, men den funkade att cykla i 10 grader och blåsväder några timmar i söndags.

Både Gore och Trimtex går ju att returnera så det ligger ju nära till hands att beställa och prova .
Någon som har praktisk erfarenhet av Gorejackan ?

M

Har ganska breda axlar, 176 cm och 76 kg..
Kör en medium Endura FS-260 Pro race cape.. passar perfekt i ryggfickan och håller mig torr och blir inte som en ångbastu

När känner du behov av att sätta på den i farten? Blir alltid livrädd när någon skall sätta på sig en långärmad jacka i farten, väst funkar men jacka.

Åke sa:
När känner du behov av att sätta på den i farten? Blir alltid livrädd när någon skall sätta på sig en långärmad jacka i farten, väst funkar men jacka.

Enda gången när detta varit riktigt irriterande var på Vänern runt , det var också då jag bestämde mig för att skaffa en jacka som passar bättre . Där är man i mkt hänvisad till att följa ledare och känner inte alla . Att då lägga sig sist och sätta på / ta av en jacka ser jag inte som ett problem istället för att försöka styra upp hela gruppen till att göra oplanerat stopp . .

M

Hur mycket regntäthet och skydd önskas? Utöver tidigare tipsade Endura FS-260 Pro race cape så kan jag också rekommendera Rapha Pro Team Rain Gilet om man tål att armarna blir lite blöta.

NLC sa:
Hur mycket regntäthet och skydd önskas? Utöver tidigare tipsade Endura FS-260 Pro race cape så kan jag också rekommendera Rapha Pro Team Rain Gilet om man tål att armarna blir lite blöta.
Regntätheten är inte skitviktig , en vindjacka skulle också funka .
Handlar ju mest om att inte både vind och väta blåser rakt igenom så att man fryser ihjäl ....
Smidig och tight ......och funka med puls i regn

M

Att ha med och ta tillfälliga skurar är väl en gilet (väst) trevligare?
Dels "inget" fladder och dels lättare att ta av på. Men det kräver ju att det är "kortärmatväder".

Manurhin2 sa:
NLC sa:
Regntätheten är inte skitviktig , en vindjacka skulle också funka .
Handlar ju mest om att inte både vind och väta blåser rakt igenom så att man fryser ihjäl ....
Smidig och tight ......och funka med puls i regn

M

Då kanske du kan testa Rapha Pro Team Lightweight Wind Jacket - funkar även för kortare vid skurar och torkar fort samtidigt som man har god ventilation bakåt

lundatok sa:
7Mesh har en bra regnjacka som går att packa i en egen ficka, supersmidig att ha med sig ut.

har två 7mesh resistance,
den är tejpad med vindstoppertyg, alltså inte klassad som vattentät av gore. men i praktiken är den det, åtminstone en timme i rätt tätt regn. så bra att dra på vid skurar. den känns välventilerad, dels genom tyget på t ex ärmarna, dels har den ventilationsöppningar baktill. tyget är lätt elastiskt.

är 175 cm 74 kg, har medium utanpå cykeldressen, och en xl att dra utanpå pendlarkläder, använder ofta en civil vindjacka, eller faktiskt jeansjacka, som är oväntat bra för cykling så länge det inte regnar. i det läget åker 7mesh-jackan på. utan bastueffekt.

har även en raphajacka, är för tät och svettig. klibbigt tyg ocn otillfredsställande ventilation. stor skillnad i komfort.
.

Bilagor

• D3C4A348-FE72-40F4-8018-104EC5802541.jpeg
    D3C4A348-FE72-40F4-8018-104EC5802541.jpeg
    23.5 KB · Besök: 258
  • C11D69CB-4DB6-4F6D-9D67-9E3F36F2D985.jpeg
    C11D69CB-4DB6-4F6D-9D67-9E3F36F2D985.jpeg
    391.8 KB · Besök: 334
Jag har en Norrönajacka.
Rätt right, "regnjacka" (laminat), ventilation i övre delen av ärmarna (helt nödvändigt på alla "vattentät/andas"jackor enligt mig.
Får plats i ryggfickan. Gick bevisligen att sätta på sig i farten vr 2016. (Fick iof lite assistans av Nisse40+) Vågade mig däremot inte på att ta av den när det väl hade slutat regna och jag började bli varm igen.

Återkommer med exakt modell.

Edit: fjörå dr1. Min är i size small, och jag är ändå 183 med inte alltför smala axlar och positivt apindex med 1-2 cm, (men ingen tempomage)
jackan har berömligt långa ärmar.

Senast ändrad:
Gött alla , fortsätt med förslag ...., på lätt och smidigt . Den jackan jag har funkar bra på distanspass osv i 30-ish så det behovet finns inte .
Kommer nog beställa ett av varje an dom jag fastnar för som också är returnerbara .

Vet inte om det är för att hon vill förminska mig men frun har mätt yttre axelbredd till 46,5 cm och omkrets med armar rakt ner i brösthöjd till 121 cm om jag kommer ihåg rätt .

M

Pfaff sa:
Endura FS 260 pro SL heter min.
Tät utifrån men andas bra. 40000 mm enligt Endura. https://www.endurasport.com/Pro-SL-Shell-Jacket/p/bE9086
Packar väldigt kompakt.
Men alldeles för slimmad för din kropp.

"Stretch waterproof shoulder, side and cuff panels" låter som egenskaper jag söker för att kunna ha tight men ändå möjligt att trä i kroppen .
Är den tillräckligt ventilerad för att kunna ha högre puls utan att få värmeslag ?

M

Nej, kommer inte göra heller. Mörka regnjackor är helt ointressant, för min del.Man ser ju inte alltid så mycket från en bil när det regnar rejält. :(

frid!

Manurhin2 sa:
Pfaff sa:
Tät utifrån men andas bra. 40000 mm enligt Endura. https://www.endurasport.com/Pro-SL-Shell-Jacket/p/bE9086
Packar väldigt kompakt.

"Stretch waterproof shoulder, side and cuff panels" låter som egenskaper jag söker för att kunna ha tight men ändå möjligt att trä i kroppen .
Är den tillräckligt ventilerad för att kunna ha högre puls utan att få värmeslag ?

M

Tja du.
För mig är det inget problem.
Men då är jag tröttare, långsammare och sannolikt äldre än du. Men inte fetare!

Pfaff sa:
Manurhin2 sa:
Pfaff sa:
Packar väldigt kompakt.

M

Tja du.
För mig är det inget problem.
Men då är jag tröttare, långsammare och sannolikt äldre än du. Men inte fetare!

Vänta här nu ...
Om det här ska vara rättvist så är jag nog ändå tröttast då jag inte tränat hårt sen vintern 17/18 , pilutta dig ??
På riktigt så lär man bli lika varm om inte varmare ju saktare man cyklar med samma intensitet .

TjockMartin

Jag har en Endura Helium. Det var nog en av de billigare som fanns på webben när jag köpte den endast för att ha i riktigt skitväder när jag pendlar. Går ner i en minipåse och sitter tight och fint. Den gör jobbet med att hålla borta regnet men andningsförmågan är rätt begränsad. Jag svettas ganska mycket / kör hårt och då är jag blöt men varm innanför.

Kostar från 485kr och finns i fyra färger.

FA2A299E-59CD-4B7F-8529-42D9FE53E148.jpeg

Recension: https://road.cc/content/review/5058-endura-helium-jacket

Axlarna i öronen kan förklara fladdrar, lovar att bättra mig .

Bilagor

• 20190505_195854.jpg
    20190505_195854.jpg
    226.6 KB · Besök: 245
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp