Bra resmål för cykling med sambo som inte cyklar

ething

Aktiv medlem
Opposites attract I guess. Om jag skall göra en långweekend under våren så vill jag träna (LVG eller MTB) någonstans där det är varmt och soligt, och kuperat. Min sambo vill ligga på en strand och sola. Finns det tips på bra plats att resa till för denna kombo? Hon kan tänka sig att följa med en dag på elcykel, men där går gränsen. I resebroschyrer ligger alltid allting jättesmidigt ihop, men i verkligheten... Jag vill helst slippa hyrbil utan kunna ta cykeln direkt från hotellet.

Om jag skall göra en långweekend under våren så vill jag träna (LVG eller MTB) någonstans där det är varmt och soligt, och kuperat. Min sambo vill ligga på en strand och sola.
Mallis!
Det finns redan en tråd om det för -26
Men jag skulle åka dit längre än en weekend

Kanarieholmarna är en annan möjlighet, i synnerhet om man inte har Sällskapresefobi!

Sen beror det lite på när på våren det är. Mängden flyg dit har åtminstone förr gått ner under våren.

Dock är det väl i än högre grad än Mallis tveksamt att åka dit bara för en långhelg. Om inte annat blir ju restiden en skaplig andel av bortavaron och i alla fall jag skulle även övriga aspekter obeaktade vara tveksam till att ta två dagar som till betydande del ägnas åt resande bara för att vara på plats kanske tre heldagar (resa dit på torsdag, heldagar där fredag-söndag och hem på måndag).

Senast ändrad:
Många proffsteam ligger på träningsläger i Calpe-trakten under vintern.
Var själv där för 13 år sedan.
Svenskbygderna runt om Malaga har också en del cykling.
Jo, jag har varit där med. Både Calp och Denia. Stötte på Mathieu van der Poel på ett café i juni, så proffscyklister är det gott om.
Denia stad är inte lika turistigt, men det är en bit till närmaste strand. I så fall är Javea bättre.

Jag får omvärdera mina fördomar baserade på sällskapsresan låter det som. Tack för tipsen.
Är det ett måste att ta med egen cykel?
För på Maliis (+ på många fler ställen) finns det uthyrning av riktigt bra cyklar.
Jag har kompisar som är på Mallis nu och där hade Schweiziska Huerzeler cykeluthyrning direkt i hotellet!
Även om man får betala en del för det kan det vara skönt att slippa packa och packa upp cykeln ett par ggr på mindre än en vecka...

Elcykel för en dag gissar jag att sambon hyr. I så fall lär det ju vara lämpligt med uthyrning i närheten och det kanske ökar attraktiviteten i att hyra även icke-elcykel själv.

Porto kanske, fint ställe i Portugal.
Baskien är bra för cykling, och nån sol blir det väl där också?

Baskien skulle jag inte satsa på för en semester där solande är en prioriterad aktivitet. Från wikisidan om klimatet i Bilbao:

The climate of Bilbao and the rest of the north-western part of Spain (the so-called Green Spain) is different from the rest of the country, characterized by a higher amount of rainfall and precipitation days, fewer sunshine hours and mild temperatures, in summer comparable to northern half of Europe with temperate climate.

Edit: Porto är nog bättre än Baskien, men om man tittar på lite väderstatistik erbjuder t.ex. Mallorca och Malaga högre temperaturer, mer sol och mindre regn än Porto i april-maj. Så om jag skulle satsa på en semester där sannolikheten är god att båda parter skulle uppskatta den skulle jag nog även skippa Porto. Därmed på inget sätt sagt att det inte skulle kunna erbjuda fin cykling.

Senast ändrad:
Är det ett måste att ta med egen cykel?
För på Maliis (+ på många fler ställen) finns det uthyrning av riktigt bra cyklar.
Jag har kompisar som är på Mallis nu och där hade Schweiziska Huerzeler cykeluthyrning direkt i hotellet!
Även om man får betala en del för det kan det vara skönt att slippa packa och packa upp cykeln ett par ggr på mindre än en vecka...
Japp, planen är att hyra på plats. Tack för tipset.

När på våren ska ni åka?

Mallis är ju rena himmelriket för att cykla kuperat, men om det är för tidigt på våren
så tror jag knappast att din sambo blir nöjd med klimatet. Vågar säga att från maj är det typ bad- och solväder.

Är det för kallt där så är Gran Canaria alternativet som jag ser det.
Garanterat kuperat, och varmare än Mallis under vinterhalvåret.

Mallis fördelar är ju:
Oerhört vacker och varierad cykling.
Kortare flygtid.
Massor av cykeluthyrare som även har elcyklar.

Gran Canarias fördelar:
Varmare på vinterhalvåret.
Högre berg att cykla.
Finns cykeluthyrning på några ställen. (ex Freemotion)

Båda har den speciella egenskapen att de skapar ett beroende som är tidsödande och kostsamt.
(i regel hinner jag inte ens landa på Arlanda innan nästa resa börjar planeras...)

Cypern kan också vara ett alternativ. Varmare och fler soltimmar än Mallis.

Larnaca
1761737661432.webp

Limassol
1761737819599.webp

Palma de Mallorca
1761737694062.webp

Data från engelska wiki-sidor för resp. ort.

Senast ändrad:
Jag tolkar det som att TS kan tänka sig vilket som/det som passar bäst. Därmed skulle Mallis vara ett rimligt alternativ. Har fö hört att det går att cykla även MTB på ön även om lvg dominerar.

Tillbaka
Topp