Bra smidig pump, köptips tack

Likebikes

Aktiv medlem
Skulle vilja ha lite tips på en bra smidig pump att ha med ut på turerna.
Den ska vara hyfsat effektiv så det både går fort och lätt att pumpa upp däcket, det är till mtb om det spelar någon roll.

Hade tänkt beställa lite från bikediscount så finns det någon där så är det kanon:)

Så mycket smidigare blir det väl inte =0)

64472.jpg

Finns dock kombinerad minipump (manuell) som man kan skruva dit en kolsyrepatron på, dock inte testat någon själv ännu.

Massa bra förslag, jag har haft lite funderingar på c02, man kanske tjänar bra på det när man är i skogen och vill iväg snabbt. Ska kika runt lite på vad jag kan hitta i den vägen.

Likebikes skrev:
-------------------------------------------------------
> Massa bra förslag, jag har haft lite funderingar
> på c02, man kanske tjänar bra på det när man
> är i skogen och vill iväg snabbt. Ska kika runt
> lite på vad jag kan hitta i den vägen.

Tjänar och tjänar. Du ökar ju punkakostnaden lite men det är ju fortfarande inga större summor egentligen.

Biltemas CO2-pump är kanon, ser identisk ut med BBBs utom färgen. De har dessutom gängade patroner billigt, 50 spänn för 3.

Blackburn Mammoth är trevlig. Ingen manometer, inget tjafs. Rejäl volym och bra slaglängd så man slipper pumpa i en evighet med stora mtb-däck.

Lezynepumparna är bra. Jag har 3 st (en till varje cykel). Köp rätt modell bara, High Pressure till lvg och High Volume till mtb. Finns även med co2.

Det som är dåligt är att man måste preppa sina slangar i förväg om de har lösa ventilkärnor och pumpen saknar abs-ventil. Allra helst med loctite, men drar man åt riktigt ordentligt med en tång så funkar det också.

Jag sällar mig till dem som propagerar för Lezyne. Jag kör med en sån här knatte:

http://www.bike24.de/1.php?content=...6712;page=1;menu=1000,5,71;mid=196;pgc=25:107

Fonka kanon, även till att blåsa i 5 bar i crossen om det skulle behövas. Markant färre pumpningar än något annat handhållet jag testat. Om smidig är mindre viktigt och rätt tryck mer viktigt kan jag rekommendera denna:

http://www.bike24.de/1.php?content=...;page=1;menu=1000,5,71;mid=196;pgc=25:108,107

Nästan som att ha en fotpump med sig i skogen, men den är ju lite otympligare. Det är verkligen toppen med slanganslutningen, så man inte behöver vara orolig för att bryta på ventilen. Sen kan man ju tycka att det tar tid att skruva på slangen, men det är det värt i mina ögon, och jag har aldrig varit med om att ventilen åkt med när jag skruvat loss.

Vet att det nu gäller mtb, men det största problemet med handpump i kombination med lvg är att det nästan aldrig går att pumpa i ~8bar och går det så tar det 10min.

Fördelarna på mtb sida. Med co2 är att det är extremt smidigt och tar ingen plats. Nackdelen är att det kostar ~15kr extra att punktera och extra miljöpåverkan.

Tillbaka
Topp