Breda styren, men hur breda?

StinkySupreme

Aktiv medlem
Har under hösten bytt till ett 710 mm lowrise styre på min (Baggyknuffarhellreäncyklaruppför-) AM. Hade tidigare ett 685 midrise. Stor skillnad, till det bättre. Nästa tanke är då given, blir det ännu bättre med ännu bredare och lägre styre? Var går gränsen innan det bara blir fel?
Det är självklart individuellt men det är individuella synpunkter som är kul. Vad har ni för styren och vad tycker ni?

Kör med 780- styre på DH:n och det känns riktigt bra. Lite stabilare än med 680 som jag hade innan. På skogshojen har jag bara 760 brett, är kul men jag får böja armbågarna lite onaturligt när jag vill ha raka armar, behöver hålla lite mer "raceläge" för att det ska vara bekvämt en längre stund. Vet inte om jag kommer behålla den bredden i skogen, mest ett test för jag hade styret liggandes. :)

Har kör 630 tills nu, hade avi i posten när jag kom hem, nu kommer 720 till skoghojjen, hoppas på en fin upplevelse även om jag vet om ett par ställen där jag kommer slå i i hella. :) Smalt nog med svettostyret jag har på.

Bredare styre=stabilare. Dock så passar de bara till cyklar med lite mer sittande geometri.

Jag har följande styren:
Freeride-cykel: Northshore Extreme 700mm
AM-Cykel: UN Origine 700-20 L (700mm/20mm rise)
XC-Cykel: Raceface Ride 660mm
Stel MTB: CODA flat runt 600mm brett.

Var går gränsen för low- respektive midrise?

BadBoy09 skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Var går gränsen för low- respektive midrise?

Har lite dålig koll generellt, tänker lowrise< 1/2" och midrise 1-1 1/2". Gick också ner i källaren och mätte styrena endplug-endplug och har visst bytt från 720 till 780 mm.

Har 760mm på min lekhoj. Brett, roligt, bra kontroll men det blir många stopp i skogen...
Tänkte kapa men...

Bilagor

• Styre.JPG
    Styre.JPG
    106.5 KB · Besök: 27
Beror väl på vad man cyklar, men på min förra har jag 550-580 ungefär och på min nya 680 ungefär. Det känns som jag ska börja flaxa med armarna på den nya. Kommer antagligen byta eller kapa så småning om. Cyklar mest XC Marathon typ, dvs mycket väg och inte överdrivet tekniska skogstigar.

/Freddo

Jag trivs bättre på breda styren även på platten. Har 750 på min AM-fs och 710 på min HT, ska byta till 750+ på HTn också.

Personligen ser jag ingen fördel med smalare styre än att man får mer aero position, men det skiter jag i. Samt att det ibland blir trångt att komma förbi tighta passager med ett brett styre.

Lämplig styrbredd beror i mitt tycke en hel del på åkarens längd och apindex, cykelns reach, styrstammens längd och inte minst tilltänkt användingsområde.

Tänker man cykla någorlunda tekniskt har jag svårt att se meningen med <690mm styren. Själv kör jag 760mm på DH och Am och 700 på hoppochlekmedsadelnibottencykeln, och då är jag 175cm lång, dvs ett par decimeter kortare än Adden till exempel.

Jag upplever att ett bredare styre ger bättre stabilitet, men även kontroll när det ska brytas och klättras. Ett lite smalare styre ger mig bättre rörlighet på cykeln, eftersom delar av den armlängd som annars används för att nå ut till greppen frigörs. Med det sagt så har jag svårt att se att man som fullvuxen ståtlig svensk (dvs >180cm) skulle vilja ha smalare än typ 740-750mm, som sagt givet att man faktiskt ska cykla i skogen.

Fräser man runt på grusväg, väg och annat är det såklart andra regler som gäller, eftersom behovet av kontroll är lägre men behovet av en trampeffektiv position i sadeln är högre.

Edit: Min AM är i "lagom" längd för mig, lekhojen är pytteliten och ger därför jättestor rörlighet i alla riktningar

Senast ändrad:
Herregud såna siffror! Folk får förstås göra det de trivs med, men fortsätter den här trenden kommer ju en del att åka runt med överkroppen i spagat snart...

Själv kapar jag gärna ner styrena till 65 eller så, och jag är 1,80. Blir det för brett tappar jag känslan av att kunna omfamna hela cykeln, istället känner jag mig som en passagerare. Farligt.

Själv funderar jag på att gå upp till 600mm styre och skippa barends. Det kommer nog kännas brett så det räcker för mig. Man vill ju inte framstå som otrendig.

Med smala styren så blir det ju smalt. Men breda styren kan man ju välja var man har händerna. Den enda nackdelen med bredare styre borde väl vara att man kanske slår i här och där. Själv föredrar jag bredare styren. Men då sätter jag också reglage och bromsar ganska långt in samt bredare handtag så jag kan variera sittställningen/fattningen på styret.

Originallängden på mitt styre var 710mm, vilket jag fann i bredaste laget för XC. Så jag kapade ner det till 680 och finner den bredden helt perfekt.

Bredare styre ger mer kontroll upp till en viss gräns i mitt tycke.

Kör 75cm på AM/stig cykeln, 76,5cm på FR och 78cm på DHn, lågrise på alla.

Jag är 179cm lång och gillar ganska stökig terräng :)

Bytte nyligen från 660 till 725 (båda lowrise, 1"?) på min reign, tycker det känns riktigt bra och det är fortfarande väldigt sällan man inte kommer fram i delsjöterrängen.

Kör 685 på stighojen och 780 på DH'n. Gillar brett på DH'n men på stighojen håller jag mig till något "lagomt". Jag har inga problem att bryta mig nerför stök med 685 men jag vill inte ha smalare ändå. Gillar positionen helt enkelt. Är 171cm lång.

Tjena!

För inte så många år sedan klagade folk rätt friskt på mitt "jättebreda" 730mm styre på DH-riggen.. Hmm.. Flertalet (om inte alla) av de personerna kör klart bredare styre idag..
Det är inte lätt att leda utvecklingen men jag gör det gärna..

Ja, det blir bättre med bredare - upp till en viss, individuell gräns. Det extra marktryck på framhjulet som ställningen med brett styre och armbågarna uppåt ger gör massor av mer bättre grepp vid kurvtagning tycker jag. För de flesta ligger den gränsen nånstans 740-800 beroende på armlängd och axelbredd (och smak).

Mitt optimum för hårdköra är 760, så nu har jag det på AM-hojen i skogen också. Börjar vänja mig med att knixa runt en del tighta passager. Det breda styret har räddat mig från att vurpa mer än en gång när det släppt fram eller bak och jag orkat parera.

OK. Att det är smalare styren som gäller vid svettocykling och bredare för DH är känt men det var kul att se att det bara är fphotography, erik h och Transwave som nått sin smärtgräns och kapat. Det måste betyda att vi andra troligen skulle ha ännu roligare med ännu bredare styren ;).
Ska nog skaffa ett 800 mm flatbar och testa (är 192 cm och väger 0,1 ton så jag har lite att bryta med).
Och självklart ett stort tack till Kneecap som med sådan ödmjukhet gått i bräschen och gjort det acceptabelt för oss mainstreamcuklister att fetta till oss ;).

Även jag har kapat.. Körde 785 ett tag men började labba med att flytta in handtagen och fann optimum vid 760. Sen kapade jag. Rekommenderar folk att labba lite innan man kapar, med lock on-handtag funkar det fint!

58 cm, funkar fint. håller mig mest till stök. Jag gillar att kunna svänga snabbt och komma emellan träd. Har provat breda styren på andras cyklar och tycker att man får röra sig så mycket i för att vrida styret litegrann.

Jag har 680mm på Pitchen, har ifs inte kört på bredare. Men jag har heller inte upplevt att jag borde ha bredare. men det kanske man borde testa. Får skjuta ut mina lock-on's :P

Ett bra styre är en meter brett. Annars får man inte plats med alla röda och vita blinklampor. Det gamla styret som var 600 mm sätter man uppe på hjälmen så får man plats med ännu fler färgglada lampor....

Hasse#7 skrev:
> Ett bra styre är en meter brett. Annars får man
> inte plats med alla röda och vita blinklampor.
> Det gamla styret som var 600 mm sätter man uppe
> på hjälmen så får man plats med ännu fler
> färgglada lampor....

Näedu! Det är bara sidan ett så det får inte spåra ur redan.
Lite mer bilder kanske?
NilsiPhone002.JPG

780 mm NC-17 Big D S-pro DH med 60 mm Truvativ Holzfeller, schysst budgetalternativ.

StinkySupreme skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett bra styre är en meter brett. Annars får
> man
> > inte plats med alla röda och vita blinklampor.
> > Det gamla styret som var 600 mm sätter man
> uppe
> > på hjälmen så får man plats med ännu fler
> > färgglada lampor....
>
>
> Näedu! Det är bara sidan ett så det får inte
> spåra ur redan.
> Lite mer bilder kanske?
>
> 780 mm NC-17 Big D S-pro DH med 60 mm Truvativ
> Holzfeller, schysst budgetalternativ.

Förlåt! Det är lite svårt att lära sig allt om Happys vett och etikett. Är det ok att prata blinklampor på sidan 2 och skicka in en diktator på sidan 3? Är det olika sidvillkor för dem med 20000 inlägg och alla andra med färre? ;-)

För min del så känner jag verkligen att jag inte har full kontroll med mitt 630 styre när det är brötigt i hellas. Det märks tydligt, så jag hoppas att 720 blir bra.

Nu har jag 700 på skogshojpan och 710 på min FR/DH, känns superfint. Hade 750 tidigare, men det kändes lite väl brett. Är 175 centimetrar i strumplästen.

Hade ett 710mm's på Singularen och nu ett 680mm's på StumpJumpern och det är ju fantastiskt vilken skillnad det är på 30 fjuttiga mm.. Å andra sidan så står jag inte och bryter nu så ett smalare blir nog bra. Fast smalare än 680mm kommer jag nog inte skaffa.

29ers har väll kanske fått en del xc åkare att tänka om.lite, då dessa kräver lite bredd för o få shack på det hela. kör 3t's extendo kapat till 700. prova en 26"am hoj idag med 660mm styre kändes duktigt märkligt. jag e 179cm lång

En liten fråga:
Om jag har idag en 56 cm brett och platt styre med en 90mm styrstam (ja det handlar om en XC cykel!) och vill uppgradera den till en 68cm brett styre, hur mycket ska jag förkorta styrstam för att behålla samma position?
Eller räcker det med att byta till ett styre med rise, i så fall hur mycket?
/E

Jag tillhör definitivt minoriteten med mitt kapade riser på 62 cm. Tycker det funkar bäst så i Göteborgsbrötet.

Lagom brett är lagom. Vet inte exakt hur brett styret var på min Meta 55 Team men lite för brett tyckte jag när jag slog i trädstammar och händerna letade sig inåt en bit . Kapade en tum på varje sida och då blev det lagom.

Tillbaka
Topp