Bredare styre - siste med det senaste?

katten

Aktiv medlem
Jag börjar fundera på om det skulle kännas bättre med lite bredare styre på min Canyon GC 26" HT. Nuvarande styre är 64cm, det jag funderar på är om man måste korta styrstammen också om man går uppåt 70cm eller mer, finns det något smart sätt att tänka på lagom längd?

Kommer geometrin hos en gammal 26" bli alltför ändrad av bredare styre? Typ, kommer jag gå OTB mer eller få svårare att klättra;)

/Andreas

Beror vad du ska ha hojen till. XC-eliten kör fortfarande med relativt smalt styre och brett styre är ingen höjdade om du tänker köra i stan eller det är trångt mellan träden.

XC-elit är jag inte ;)! Det är inte jättetrångt heller så med lite bredd så blir det kanske lite lättare att trixa runt i skogen och lite variation på en gammal cykel...

/A

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror vad du ska ha hojen till. XC-eliten kör
> fortfarande med relativt smalt styre och brett
> styre är ingen höjdade om du tänker köra i
> stan eller det är trångt mellan träden.

sån 70cm är väl mer eller mindre standard numera. Matthias Wengelin kör bredare.

Men du tänker rätt där med stammen. Åker händerna ut så åker överkroppen fram. Kortare stam behövs.
Det är därför jag inte gillar breda styren. Jag vill kunna röra kroppen mycket fram och bak. Så jag håller mig till 00-talets klassiker 685 mm.

cerro skrev:
> Fredrik80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beror vad du ska ha hojen till. XC-eliten kör
> > fortfarande med relativt smalt styre och brett
> > styre är ingen höjdade om du tänker köra i
> > stan eller det är trångt mellan träden.
>
> sån 70cm är väl mer eller mindre standard
> numera. Matthias Wengelin kör bredare.

70 var smalt redan för tre år sedan.

Arkis skrev:
> Jag skulle säga gå upp på minst 700mm styre och
> korta styrstammen iaf 3cm. Oj så skoj!

Det är nästan svårt att hitta styren som är under 700mm på webshoppar numera, standard verkar vara över 700. Kanske köper ett billigt styre och kortare stam så jag ser var som händer. 500kr kan ett sådan experiment vara värt.

I värsta fall flyttar jag in handtagen och sätter på barends för långloppsbruk. Utan att kapa utstickande rör, då kan jag köra om någon som får skrattanfall :) ! Annars finns en rörskärare här hemma. En problemet nu är att cykeln är på service och väntar på restnoterade ekrar ett tag till. dvs 420mm bockstyre gäller tv.

/Andreas

Gjorde nyss en smal till bred konvertering på min Genius. Smällde på en Renthal FatBar Carbon Riser 740mm 20mm rise samt en kortare stam, Renthal Apex 31.8mm, 6°, 50mm. Gick ifrån 680mm styre samt 100-120mm? stam. Vart som natt å dag å cykla! Blev mycket bekvämare och stadigare nu. Fattar inte varför man ej gjort detta tidigare... Just sayin... DO IT

inzani skrev:
> Gjorde nyss en smal till bred konvertering på min
> Genius. Smällde på en Renthal FatBar Carbon
> Riser 740mm 20mm rise samt en kortare stam,
> Renthal Apex 31.8mm, 6°, 50mm. Gick ifrån 680mm
> styre samt 100-120mm? stam. Vart som natt å dag
> å cykla! Blev mycket bekvämare och stadigare nu.
> Fattar inte varför man ej gjort detta tidigare...
> Just sayin... DO IT

tummen upp!!!

Upplevde värsta skillnaden då jag gick från 685 till 750 - till och med på samma stam. Jösses vilket lyft när det går fort utför. Körde lite i onsdags:

/Sigge

1080p or it didnt happend! ;) Jävlar vilka vyer alltså. Bra ställe för mtb resa? Boende etc? Kan skicka pm med svar så slipper vi besudla tråden!

Men prova en kortare stam också. Du får ju en lite mer framåtlutad position om du bara breddar styret.

Sigge Star skrev:
> inzani skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gjorde nyss en smal till bred konvertering på
> min
> > Genius. Smällde på en Renthal FatBar Carbon
> > Riser 740mm 20mm rise samt en kortare stam,
> > Renthal Apex 31.8mm, 6°, 50mm. Gick ifrån
> 680mm
> > styre samt 100-120mm? stam. Vart som natt å
> dag
> > å cykla! Blev mycket bekvämare och stadigare
> nu.
> > Fattar inte varför man ej gjort detta
> tidigare...
> > Just sayin... DO IT
>
>
> tummen upp!!!
>
> Upplevde värsta skillnaden då jag gick från 685
> till 750 - till och med på samma stam. Jösses
> vilket lyft när det går fort utför. Körde lite
> i onsdags:
>
>
> /Sigge

Ser varmt och gott ut trots årstiden.
Man kanske skulle flytta till rumänien. Lär ju finnas mycket tomma boenden där med tanke på att hälften av deras befolkning hänger här utanför ICA.

Det är definitivt en vanesak. På mina nya cyklar har jag brett styre (Ritchey WCS carbon 710mm), men ibland tar jag ut min gamla Anthem från 2006. Då känns det först läskigt, men i slutändan kör jag samma banor och luftmotståndet är lägre, så jag kommer nog att såga ner mina nya styren några centimeter. Hellre snabb med hjärtat i halsgropen än långsam och säker.

Tillbaka
Topp