Bredda styre

Elsasigne

Medlem
Bredda styre
IMG_4270.PNG

Med ett lock-on grepp av denna typen kan man enkelt bredda sitt styre. Man lossar helt enkelt bara greppen, flyttar ut dom och drar åt. Enkelt och billigt, dessutom tillför man ingen extra vikt! Man bör dock inte flytta ut dom mer än 2 cm per sida, annars finns det nog risk att handtagen går av. Kanske någon kan börja tillverka ett grepp med en starkare stomme av tex kolfiber,... affärsidé?

Bredda styre
Tror inte att det är några problem om man inte flyttar ut handtaget för mycket, bör finnas en viss marginal. Belastningen på ett styre är ju tex betydligt större med en cyklist som väger 100 kg jämfört med en som väger 60 men man ser inte några rekommendationer om maxvikt vad jag vet.

Bredda styre
Låter som en strålande metod för att kolla om det skulle passa med ett bättre styre i alla fall:-) Sen kanske det inte är så vettigt i längden. Men håller det så håller det.

Att belastningen ökar lär inte vara nåt problem eftersom de flesta styren som finns i olika bredder nästan garanterat är pressgjutna i samma form. Så de är inte grövre längre in, utan bara längre. Om styrmodellen ifråga finns i större bredd så ska det nog funka.

Bredda styre
Grymt ju!

Sen kan man blanda mjöl, äggvita och bakpulver och ha som tubelessgucka.

Finns det mer husmorstips? Smörja kedjan med sniglar? Så gjorde man förr med hjullager på hästkärrorna.

Är även rätt säker på att en kille jag möter på stigen ibland har bänt ihop en egen flaskhållare av najtråd.

Bredda styre
Kan man inte råka slå bort ändan om man vurpar och därefter ha en lång fin sida och en kort med litet handtag på andra sidan styret? Känns inte som hylsan är i närheten av att vara lika stark som styret om inte det är bakom. Fast jag vet inte, jag bara tror.

Bredda styre
Makten sa:
Låter som en strålande metod för att kolla om det skulle passa med ett bättre styre i alla fall:-) Sen kanske det inte är så vettigt i längden. Men håller det så håller det.

Att belastningen ökar lär inte vara nåt problem eftersom de flesta styren som finns i olika bredder nästan garanterat är pressgjutna i samma form. Så de är inte grövre längre in, utan bara längre. Om styrmodellen ifråga finns i större bredd så ska det nog funka.

Uppskattar att det finns någon därute med någon form av positivt tänkande och öppet sinne!!

Bredda styre
Har kört så i flera år på två cyklar med Spez ergogrip. De har en hylsa i som gör att det blir styva handtag. 2 cm på varje sida. Fungerar utmärkt.

Bredda styre
Gränsen går vid 2 cm, över 2 cm så blir de fysikaliska inversionsbelastningarna alltför påtagliga vid en momentan eller konstant belastning på mer än 12 Nm på yttersta punkten av handtaget, varpå en fraktur kan påkallas omedelbart!

Bredda styre
Jag har gjort liknande på nån "cykla till affären"-cykel, jag tror inte man behöver vara orolig om man bara justerar 1-2cm och det är ett lite kralligare styre avsett för hårdare körning. Men jag skulle akta mig för att göra på ett lätt XC-styre.

Bredda styre
Makten sa:

Nej, de flesta styren är gradvis reducerade i ändarna m.h.a extrudering, de är definitivt inte pressgjutna. Hur mycket och vart man reducerar har givetvis att göra med hur brett det resulterande styret ska bli och tänkt användningsområde (t.ex XC v.s DH). Så jag skulle nog inte säga att ett styre är helt safe att förlänga bara för att det finns att köpa i en bredare modell, snarare tvärt om i så fall.

Bredda styre
Elsasigne sa:
Makten sa:

Uppskattar att det finns någon därute med någon form av positivt tänkande och öppet sinne!!

Att släppa in en massa dynga har inget med öppet sinne att göra.

Nåja, det behöver delas ut fler Darwin Awards, så bredda på bara. Gör det.

Tillbaka
Topp