Brevetboom 2018

Peth

Aktiv medlem
Brevetboom 2018
Tittar på data på antalet genomförda breveter under 2018 (mest för att jag gillar att se mitt eget namn i tryck – ego som jag är) och kan konstatera att antalet ökat med 20% jämfört med 2015 som var det tidigare toppåret (nu har jag bara kollat tillbaka till 2010 – detta då jag inte bara är ego utan även bekväm).

Finns det någon anledning till ökningen? Tror expertisen att ökningen fortsätter även nästa år?

Kul oavsett.

Brevetboom 2018
Nu tillhör jag verkligen inte expertisen men vill ändå hålla den gamla happytraditionen "killgissning" vid liv :-) Sen kan det ju vara kul med ett svar som är on topic innan tråden spårar ur...

Varför det ökat är väl svårt att säga men jag tillhör ju "ökningen" och jag upplever att jag bland många fått upp ögonen för denna typ av event senaste åren och sen gjort slag i sak. För min del lockar det avslappnade sättet att genomföra loppen på, dvs att kunna cykla med upplevelsen i fokus. Detta efter att ha hållit på med tävlingsidrott större delen av livet. Tror att brevets växer pga den allmänna trenden med att deltaga i andra event än de traditionella.

Jag tror att det kommer att öka till 2019. Detta för att 2015 var ett PBP-år och det borde rimligtvis vara en faktor till att många körde då. Utifrån det är det extra intressant att året innan PBP blir nytt toppår.

Brevetboom 2018
Hmm, kanske samhällets alla halvt försmådda gubbar/gubbar-in-being som i allt högre grad tar sin tillflykt till långcykling med andra gubbar/gubbar-in-being. Långa, tysta mil på vägarna…

Brevetboom 2018
Finns ju även gummor/gummor-in-being som deltar även om de tyvärr är ganska sällsynta.

Att PBP påverkar deltagandet skulle jag bli lite förvånad om statistiken inte stödjer. Vad ökningen i år beror på vågar jag mig inte på att gissa. En intressant sak att titta på kan ju vara på vilka orter intresset ökat/minskat.

När jag körde mitt första brevet i mitten av 00-talet fanns om jag inte minns helt galet bara Täby som start/målplats i Sthlm. Så i huvudstadens omnejd skulle jag bli väldigt förvånad om inte totala antalet genomförda brevet-lopp inte ökat ganska dramatiskt sedan dess.

Här på happy hajpades loppen upp av KBCK-gänget som ju senare också åtminstone delvis varit viktigt för Randonneur Stockholms tillkomst. Det känns som ett flertal av de personerna minskat sitt randonnéecyklande på senare år. Dock verkar det fyllts på med andra människor.

Om man tittar på antalet starter funderar jag på om inte underlaget breddats lite såtillvida att set när jag började var fler ssom hade randonnéecykling som sitt huvudmål medan det nu är, i alla fall på de kortare distanserna, en skaplig del som mer ser det som bra långpass. Här får jag dock erkänna att det är mer killgissning än något annat.

Brevetboom 2018
Inte så säker på att PBP spelar in mer än på marginalen. Jämfört med 2014 (som var pre-kvalificeringsår för PBP 2015) så är uppgången nästan 46%.

Tror snarare det handlar om att fler gubbar och gummor vill cykla i den lite mer avslappnade form som ett brevet innebär jämfört med de större motionsloppen.

Brevetboom 2018
Peth sa:
Inte så säker på att PBP spelar in mer än på marginalen. Jämfört med 2014 (som var pre-kvalificeringsår för PBP 2015) så är uppgången nästan 46%.

Tror snarare det handlar om att fler gubbar och gummor vill cykla i den lite mer avslappnade form som ett brevet innebär jämfört med de större motionsloppen.
Jag tycker mig se en PBP-effekt på de längre loppen (40- och 60-mil) medan det för 20-milare är mer oklart. Är kanske rimligt också att det mer är PBP-folket som kör de långa turerna och de kan vara lite mätta efter ett PBP-år och tar det lite lugnare 1-2 år efter för att sedan rampa upp igen så de börjar bygga året innan nästa PBP.

Brevetboom 2018
Får man vara lite ego och fråga om det gör nån skillnad om man skriver om sånt här ur ett icke stålmansperspektiv? Undrar också om promotandet med ganska långa trådar på Happy också påverkar? Teoretiskt sett räcker det ju med ett inlägg i kalendern.

Brevetboom 2018
Jag inbillar mig som sagt att KBCK:arnas framfart, både vad gäller cyklandet och skrivandet på detta forum bidrog till ett ökat intresse för ett antal år sen.

Vore f.ö. lite intressant att veta hur många som randonneecyklar även hänger här och om det finns någon orsaksmässig koppling, antingen hänger här och blev på så vis medveten om randonneecyklingens existens eller randonneecyklar och kom därför att börja hänga här.

Brevetboom 2018
Personligen kan jag finna inspiration både i att läsa om de som cyklar fort och de som tar det mer piano och det gäller inte bara randonneecykling. Ser jag en häftig stigning på Giro d’Italia kan jag bli inspirerad och vilja cykla den själv även om det sker i en helt annan fart. Likaledes kan jag finna inspiration av en RR från någon som touringcyklat (troligen i ganska lugn takt) i något häftigt landskap.

Brevetboom 2018
Cyklade mitt första brevet 2016 och det tack vare Happy. I år blev det 4 st – en fördubbling mot förra året. Fick dessutom med mig en vän på ett brevet förra året och tre stycken i år. Vi två har alltså ökat med över 100% från förra året. Så nog står marknadsföringen på Happy för en del.

#anekdotiskbevisföring

Brevetboom 2018
Jag är absolut en del av boomen. Cyklade mitt första brevet förra året efter att ha läst rr här på happy. Hade aldrig hört talas om Rando innan. Tyckte det var kul och i år blev det en Superrandonneur. Så i mitt fall har Happy hjälpt till med att marknadsföra loppen.

Brevetboom 2018
GoranS sa:
Jag inbillar mig som sagt att KBCK:arnas framfart, både vad gäller cyklandet och skrivandet på detta forum bidrog till ett ökat intresse för ett antal år sen.

Vore f.ö. lite intressant att veta hur många som randonneecyklar även hänger här och om det finns någon orsaksmässig koppling, antingen hänger här och blev på så vis medveten om randonneecyklingens existens eller randonneecyklar och kom därför att börja hänga här.

Det kan säkert ha bidragit till att vi som då var i kompisgänget KBCK började cykla breveter som också trumpetades ut på olika forum och bloggar.
2010 var väl första året som det var starter från Södertälje (då var det iofs Tumba) och väldigt många som då dök upp till start oavsett distanser.
När vi sedan bildade Randonneur stockholm och fyllde på med startplats Barkarby så inbillar jag mig att det också har lockat lite fler nya som kör loppen.
Jag tror väl också att det lockar fler och fler eftersom loppen i sig inte är lika hetsiga som motionslopp men lite lagom äventyrliga vilket nog passar ganska många.
Dessutom får man ju cykla mycket och det gillar man väl om man gillar att cykla :-)
Själv har jag tagit ett par viloår känns det som men ska väl ta mig i kragen till 2019 kanske och fokusera på att cykla istället för att arrangera starter.

Brevetboom 2018
En snabb titt i backspegeln ger att brevetcyklingen de senaste 5 åren har haft en härlig utveckling med en fördubbling från 2012 till 2017 och därutöver ännu ett hack uppåt 2018. Tidigare har det dessutom varit en trend med ett dropp året efter på PBP men 2016 var det snarare än ökning.

GodkandaBrevetloppperDistansochAr.png

Orsakerna är definitivt flera men jag är rätt säker på att en viss persons bloggande om mulliga mysrundor kryddat med lagom dos misär har bidragit en hel del.

Brevetboom 2018
Vore oneklingen intressant att jämföra brevetloppens ökande popularitet med den generella ökningen av cykling i allmänhet.(Tex försäljningsdata, pendling, klubbmedlemmar, deltagare i vätternrundan osv...)

Har brevetcyyklingen då ökat mer i förhållande till de andra cykelrelaterade sakerna eller följer den utvecklingen.

Någon som har någon timme till övers för datainsamling och basal excelkunskap?

Brevetboom 2018
För min del har jag, efter klassiker-till-Ironmaneskalering sökt nya typer av utmaningar, som kanske mer har karaktären genomföra snarare än nå ett tidsmål (i och med mindre tid till fokuserad träning med barn i ekvationen). Just att ta det som det kommer, istället för detaljerade excelark med km-passeringar m.m.

Har varit sugen på att anmäla mig till någon rando ett par år, i år blev det premiär på en 200 km och en 400 av bara (nåja...) farten.

Utan Happy har jag aldrig hittat denna besynnerliga men intressanta del av cykling. Och hade nog inte blivit intresserad av torra kalendertrådar - stort tack till er som skriver RR från breveter, ofta inspirerande och rolig läsning!

Brevetboom 2018
Är nu ett antal som nämnt happy som inkörsporten till randocyklingen. För egen del tror jag (minnet är inte glasklart här) att jag fick upp ögonen för det i någon artikel i Fredrikshofs medlemstidning som fanns när jag började cykla racer. Vore intressant att höra om det finns andra ingångar. Misstänker att kompisar kan vara en. Nu kommer förvisso randocyklingen aldrig att bli någon massrörelse, men lite intressant är det ju ändå att ha koll på vad som är lämpliga kanaler om man skulle försöka öka intresset ytterligare.

Brevetboom 2018
NLC sa:
En snabb titt i backspegeln ger att brevetcyklingen de senaste 5 åren har haft en härlig utveckling med en fördubbling från 2012 till 2017 och därutöver ännu ett hack uppåt 2018. Tidigare har det dessutom varit en trend med ett dropp året efter på PBP men 2016 var det snarare än ökning.

Orsakerna är definitivt flera men jag är rätt säker på att en viss persons bloggande om mulliga mysrundor kryddat med lagom dos misär har bidragit en hel del.
Att totala antalet genomförda brevet i Sverige inte alls dök på samma sätt 2016 som tidigare året-efter-PBP-år är ju verkligen en kvalitativt påtaglig förändring. En notering är att droppen generellt sett (i relativa termer) verkar ha varit minst på 20-milarna. Intuitivt verkar det också rimligt då jag misstänker att det är de loppen som har högst andel deltagare som inte har något PBP-intresse. 2016 var det ju t.o.m. så att antalet 20-milare var större än för 2015 vilket förklarar att totala brevetantalet ökade trots en viss minskning på de längre distanserna.

Blir intressant att se hur det utvecklas kommande år.

Brevetboom 2018
Fick upp ögonen för cykling 2015 när det vart VRdebut. Innan des ansåg jag att de som cyklar långt var kompletta galningar, en viss herr Femling pratade sig varm på jobbet och jag skakade på huvudet men fröt såddes nog redan där.
Min bild var galna tyskar som cyklade utefter E4 med väskor överallt och säkert badade nakna i varje sjö, alternativt tweedklädda cyklister som cyklade runt Mälaren titt som tätt.
Men nu har jag insett charmen. Läste med skräckblandad förtjusning högt för sambon om French devide RR så hon blir väl inte förvånad om jag säger att "nu drar jag".
Man kan lätt säga att gränserna flyttas allt mer som man lär sig.
Jag tror lopp såsom Gotland 360 kan bidra till att få folk att vilja köra längre utan att vara mcGyver och koka ekorrar under en gran iklädd metallfoliesovsäck..
Det måste inte vara lidelsesamt utan man kan ju köra långt men ändå ha det lite trevligt på turen.
För att få folk att få upp ögonen tror jag på att få någon som Stephan W att cykla med. Han har ju klarat klassikern och är medial.

Brevetboom 2018
Jag är själv en del av lyftet och för egen del har jag attraherats av att cykla långt, springa långt etc. Dock är det svårt att hitta lopp/arrangemang som inte är så pretantiösa som många lopp kan vara. Jag kommer aldrig i mitt liv cykla en vättern men kan tänka mig att cykla en 60-milare, förmodligen nästa år. Närheten, enkelheten, roligt upplägg och skönt folk gör att det attraherar att köra brevetlopp.

Vem fantiserar inte om att sova några timmar i ett luftskåp, busskur, släp eller liknande...det blir vad det blir utan att känna någon form av stress!

Brevetboom 2018
I NLCs diagram ser det ut som att hela ökningen mellan 2010 och 2018 ligger i 20-milarna. Deltagandet i de längre distanserna är i princip oförändrat. Mellan 2003 och 2010 däremot så har det skett en riktig ökning.
PBPs anmälningsregler har också gett avtryck i statistiken.
Den största ökningen som inte har någon uppenbar yttre förklaring ligger i senaste svackan (2016 - 2017) som blev betydligt mindre påtaglig än vanligt.

Brevetboom 2018
LTS sa:
I NLCs diagram ser det ut som att hela ökningen mellan 2010 och 2018 ligger i 20-milarna. Deltagandet i de längre distanserna är i princip oförändrat. Mellan 2003 och 2010 däremot så har det skett en riktig ökning.
PBPs anmälningsregler har också gett avtryck i statistiken.
Den största ökningen som inte har någon uppenbar yttre förklaring ligger i senaste svackan (2016 - 2017) som blev betydligt mindre påtaglig än vanligt.
Å andra sidan, jämför man 2009 och 2017 är det en klar ökning även på lopp >200 km.

NLC: Antar att du har aktuellt data i ngt excelliknande. Skulle du kunna framställa ett diagram där man per distans plottar en kurva med "antal deltagare år x" dividerat med "antalet deltagare år 2018"? Alla kurvorna skulle alltså ha y-värde =1 för x=2018. Tror det skulle vara lättare att analysera utvecklingen för olika sträckors popularitet i ett sådant diagram.

Brevetboom 2018
Raggamuffin sa:
Fjärdebrunn sa:
Volymsport för populasen...
Vad ska vi satsa på nu?

Brukar dra ut sig till flera smågrupper rätt fort men visst är ofta en del av charmen att gruppen är lite mindre och inte samma 26 manna tåg som i klubb-klungan.

35 ystra till start på TdÖ. Jansons kör TV-coverage. Taggade klubbklungor på Södertälje600.
Det finns inget stopp...

Brevetboom 2018
Vet inte om någon redan skrivet detta men:
Det har ju varit grymt bra väder vilket gör det trevligare och lättar att köra lite längre distanser. kan var så enkelt.

Brevetboom 2018
GoranS sa:
NLC: Antar att du har aktuellt data i ngt excelliknande. Skulle du kunna framställa ett diagram där man per distans plottar en kurva med "antal deltagare år x" dividerat med "antalet deltagare år 2018"? Alla kurvorna skulle alltså ha y-värde =1 för x=2018. Tror det skulle vara lättare att analysera utvecklingen för olika sträckors popularitet i ett sådant diagram.

Borde inte det bli samma diagram som tidigare fast bara med en annan Y-skala?

Jag tänker att för att beskriva sträckornas popularitet bör man normera / per år så att man får procentuell fördelning, typ som
GodkandaBrevetloppperDistansochAr-Normerat.png

Eller som linjediagram
GodkandaBrevetloppperDistansochAr-NormeratLinje.png

Senast ändrad:
Brevetboom 2018
NLC sa:
GoranS sa:

Jag tänker att för att beskriva sträckornas popularitet bör man normera / per år så att man får procentuell fördelning, typ som
Hm, jag var tydligen inte helt glasklar i min beskrivning.

Ett miniexempel med två sträckor och tre år kanske kan förklara vad jag menar. Antag att sträcka 1 kördes 5, 10 resp. 20 personer de tre åren och att motsvarande på sträcka 2 var 20, 30, 40. Då skulle man i samma koordinatsystem plotta en kurva med värdena

5/20, 10/20, 20/20

och en kurva med värdena

20/40, 30/40 och 40/40

Brevetboom 2018
För min del tycker jag att det är relativt lätt att lyckas övertala cykelvänner och -bekanta att köra 20-milare. Sen blir det för långt för de inte redan frälsta. Även om de har kört Vättern.

Brevetboom 2018
GoranS sa:
NLC sa:
GoranS sa:

Hm, jag var tydligen inte helt glasklar i min beskrivning.

Ett miniexempel med två sträckor och tre år kanske kan förklara vad jag menar. Antag att sträcka 1 kördes 5, 10 resp. 20 personer de tre åren och att motsvarande på sträcka 2 var 20, 30, 40. Då skulle man i samma koordinatsystem plotta en kurva med värdena

5/20, 10/20, 20/20

och en kurva med värdena

20/40, 30/40 och 40/40

chart.png

Brevetboom 2018
Jag har sakta men säkert mentalt närmat mig att köra en brevet. Detta uteslutande p.g.a. RR:s jag läst på Happy. Det är trevligt att läsa alla RR, men de som verkligen får mig att fundera på det är de som är författade av "nybörjare", där äventyrsaspekten är stor.

Fick dock läggas på is förra sommaren p.g.a. krånglande muskler.

Brevetboom 2018
Peth sa:
Hur ser antalet lopp ut över åren? Fler möjliga startdatum borde ju också ge möjlighet för fler att cykla mer.

Knackade runt lite med statistiken från http://randonneurs.se och om man räknar av Flechen så ser tabellen över antalet brevetlopp med minst en fullföljande (med totala antalet fullföljda inom parentes) ut som följande:

2018: 133 (1251)
2017: 121 (1088)
2016: 123 (1087)
2015: 118 (1095)
2014: 86 (952)
2013: 84 (639)
2012: 82 (503)
2011: 92 (948)
2010: 82 (927)

Brevetboom 2018
me.I.am sa:
staine sa:
Fjärdebrunn sa:
Vad ska vi satsa på nu?

Ja gravel har ju redan toppat. Innan man ens hann köpa en. Det går fort nu...

Ställa upp med elcykel, helst då e-MTB, på en brevet borde vara ganska smalt? Hade varit skoj, komma till en 600K på en e-MTB och liksom ba´ "Tjena grabbar!".

Nu finns det ju lyckligtvis ett regelverk mot dylika upptåg. Artikel 2 om jag inte missminner mig.

Brevetboom 2018
I (väldigt) runda slängar är det alltså 10 fullföljande per lopp i Sverige under 2010-talet.

Om man kikar på breveter i Stockholmsområdet får jag ihop följande:

För 2018:
6 från Barkarby - 132 fullföljande
8 från Södertälje - 171 fullföljande
6 från Täby - 98 fullföljande
4 från Uppsala - 50 fullföljande (UTU ej inräknad)
Totalt 24 lopp med 451 fullföljande

För 2010:
Tumba 6 lopp - 215 fullföljande
Täby 6 lopp - 162 fullföljande
Totalt 6 lopp med 377 fullföljande

Så i Stockholmstrakten har antalet lopp dubblerats men antalet fullföljda lopp "bara" ökat med 20%.

Brevetboom 2018
me.I.am sa:
staine sa:
Fjärdebrunn sa:
Vad ska vi satsa på nu?

Ja gravel har ju redan toppat. Innan man ens hann köpa en. Det går fort nu...

Ställa upp med elcykel, helst då e-MTB, på en brevet borde vara ganska smalt? Hade varit skoj, komma till en 600K på en e-MTB och liksom ba´ "Tjena grabbar!".
Fattar inte riktigt vad som skulle vara kul med det såvida man inte uppskattar att göra sig själv till åtlöje.

Tillbaka
Topp