Brevetkalender för 2018

Brevetkalender för 2018
Sveriges mest galna havspaddlare, Jim Danielsson, har ju som sport att runda samtliga fyrar i Sverige. En av hans böcker heter 100 000 km i havskajak.

Att cykla till och fika på samtliga CircleK-mackar och dokumentera besöken och vägen dit i en bok kan ju vara en grej. Läsekretsen är kanske dock bara några hundra randosnubbar men vad gör väl det, blir ju mycket fikande!

Brevetkalender för 2018
IngvarW sa:
Att cykla till och fika på samtliga CircleK-mackar och dokumentera besöken och vägen dit i en bok kan ju vara en grej. Läsekretsen är kanske dock bara några hundra randosnubbar men vad gör väl det, blir ju mycket fikande!

Bra upplägg, fast OKQ8 har godare fika...

Brevetkalender för 2018
Spännande bilder:

Sid 1: Kaffe och kanelbulle på Circle K, Jarlaplan
Sid 2: Kaffe och kanelbulle på Circle K, Roslagstull
Sid 3: Kaffe och mumiebulle på Circle K, Frescati
Sid 4: Drickyoughurt och mumiebulle på Circle K, Arlanda
:

T.o.m. de mest förhärdade Circle K-älskande randogubbarna och randogummorna skulle nog bli lite uttråkade till slut ...

Brevetkalender för 2018
GoranS sa:
Spännande bilder:

:

T.o.m. de mest förhärdade Circle K-älskande randogubbarna och randogummorna skulle nog bli lite uttråkade till slut ...

glesar nog ut norröver.

Brevetkalender för 2018
Fjärdebrunn sa:
GoranS sa:
Spännande bilder:

:

glesar nog ut norröver.
Keffet eller Circle K-stationerna?

Om man ska tro sörlänningen så finns det 767 potentiella bilder på Circle K-fika. Nu är jag ju bara lite brevet-wannabe/hangaround, så ev. underskattar jag randovärldens kärlek till Circle K-fika, men det låter i mina öron som en lite tjatig bok.

Brevetkalender för 2018
Fjärdebrunn sa:
IngvarW sa:

Jag kan inte på rak arm påminna mig om att någonsin ha stämplat på en OKQ8.

Vi (dvs jag och några kompisar) brukar dock tvätta cyklar och dricka öl på en Q8 när vi varit ute och cyklat nattcross. (Försäljning av riktig öl på bensinmack i Danmark är mycket cykelvänligt)

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
Fjärdebrunn sa:
IngvarW sa:

Vi (dvs jag och några kompisar) brukar dock tvätta cyklar och dricka öl på en Q8 när vi varit ute och cyklat nattcross. (Försäljning av riktig öl på bensinmack i Danmark är mycket cykelvänligt)
Haha, dricka öl på en mack. Vad är nästa steg på dekadensskalan??

Brevetkalender för 2018
ooms sa:
ohellstrom sa:
Fjärdebrunn sa:
IngvarW sa:

Haha, dricka öl på en mack. Vad är nästa steg på dekadensskalan??

Även om jag är en stor förespråkare av att förtära dylika drycker i rätt glas osv så finns det ju gånger då det faktiskt passar sig att tex dricka öl direkt ur burken. Ett sånt tillfälle är när man cyklat och tvättar sin cykel på en mack...

Nattcross kräfva dylika drycker :-D

Brevetkalender för 2018
Burger King har kommit med det perfekta redskapet för rando-folk som har bråttom. Möjliggör att slippa stämpla på CircleK, få ett snabbt stopp och få mat....men det är ju tre önskningar i en, det går väl inte :-D

Brevetkalender för 2018
Brevetkalender för 2018
Under pågående brevet brukar dock alkoholkonsumtionen vara ganska måttlig. Visst, en liten skvätt gammeldansk slinker ner ibland men det är i rent medicinskt syfte, att jämföra med den gamla goda tidens mix av konjak och amfetamin.

Det ryktas lite om rekordjakt och liknande och vid sådana tillfällen bör man vara restriktiv med stimulatia för att undvika snack och dålig stämning, haha. Glass är såklart ok.

Brevetkalender för 2018
Varför nämna Tornberget när Jordbro ska diskuteras? Ligger närmare både Tungelsta och Västerhaninge. F.ö. i mitt tycke mycket konstig rubrik med tanke på innehållet. Rimligare hade varit något i stil med "10 udda resmål i Sverige".

Brevetkalender för 2018
Håller med om att "udda" nog hade varit ett bättre ordval än "tråkig", men det ändrar inte på det faktum att listan var mumma för randonneurer. Man kommer verkligen runt till platser man aldrig skulle ha kommit till annars. vilket är en stor del av charmen.

Brevetkalender för 2018
Som randoortslista tycker jag dock det varit intressantare om de skippat de tre Stockholmsförorterna. Lite större geografisk spridning hade inte heller suttit fel.

Brevetkalender för 2018
De kunde ha gott ha nämnt vilken betydelse macken i Bålsta har för oss randogubbar.

Bilagor

• 2016-01-02 14.55.40.jpg
    2016-01-02 14.55.40.jpg
    230.7 KB · Besök: 100
Brevetkalender för 2018
NLC sa:

Vi har ju 300k samt Lund-Hishult och den hädangångna (?) Kustrundan 200k som alla passerar bara "15 minuter från Eslöv", men ingen brevet med kontroll på Sten Stensson Sten.

Min SO-lärare i högstadiet, som var stockholmare och därmed omöjligen kan anses jävig till Skånes favör, ansåg bestämt att Sveg var betydligt tråkigare än Eslöv.

Edit: för den som vill ha lite mer Eslöv rekommenderas denna guldklimp:

Senast ändrad:
Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
NLC sa:

Vi har ju 300k samt Lund-Hishult och den hädangångna (?) Kustrundan 200k som alla passerar bara "15 minuter från Eslöv", men ingen brevet med kontroll på Sten Stensson Sten.

Min SO-lärare i högstadiet, som var stockholmare och därmed omöjligen kan anses jävig till Skånes favör, ansåg bestämt att Sveg var betydligt tråkigare än Eslöv.

Sveg:

Bilagor

• 20140628_141506.jpg
    20140628_141506.jpg
    228.7 KB · Besök: 93
Brevetkalender för 2018
kitzblitz sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:

Sveg:

toni.jpg

Skönt att jag var med 2016 och lotsade dig förbi Sveg.
Det var dock innan någon av oss stiftat bekantskap med Särnavägen... jag känner att Härjedalen ligger risigt till i den här tråkighetstävlingen!

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
Som av en händelse snubblade jag över denna artikel - Sveriges 10 Tråkigaste Resmål.

Det är oroväckande många som känns bekanta ut cykelsammanhang, antingen direkt eller via hörsägen. T.ex. något om en "tante i Grums".

https://www.expressen.se/allt-om-resor/resmal/europa/sverige/sveriges-10-trakigaste-resmal/

Avesta, Krylbo, Bålsta, Sundbyberg, Grums, Frövi och givetvis Lesjöfors inklusive Esperantogården - vilket cykelår jag måste ha haft.

Brevetkalender för 2018
Tillbaka
Topp