Bromsarna liksom klickar för att sen släppa helt..

Pilati

Medlem
Tja! Min första post här vill jag tro. Läst en himla massa nyttigt och otroligt givande trådar. Tänkte därför be om hjälp.
Har googlat en hel del kring detta men finner ej svar.
Mina bromsar har liksom börjat klicka för att sen släppa helt och ej bromsa. Släpper man upp bromsen och kramar försiktigt så bromsar den igen. Är ju riktigt läskigt när det hände ned för slussen igår liksom.

skruvat lite på den där liksom insex skruven som sitter på själva bromsen och då verkade det bli lite bättre men det sker fortfarande

Har en cyclocross merida 600 tror jag den heter.
Kan i princip ingenting om cyklar förutom att typ byta slang så är verkligen rookie inom detta.

Någon som har någon input? Tacksam för all hjälp jag kan få!

en annan fråga: min bakväxel slår i ekrarna på högsta hjulet.. den ser allmänt lite sne ut. Växelöra eller bakväxel problem? Svårt att byta växelöra själv?

Med vänlig hälsning, Micke

Någon som har någon input? Tacksam för all hjälp jag kan få!

en annan fråga: min bakväxel slår i ekrarna på högsta hjulet.. den ser allmänt lite sne ut. Växelöra eller bakväxel problem? Svårt att byta växelöra själv?

Med vänlig hälsning, Micke
Misstänker att dina bromsbelägg är nedslitna och att bakväxeln har fått sig en smäll.
Bild på bromsbeläggen säger mycket. Gärna så man även ser metallen de sitter på.
Bakväxeln är knivigare att kunna bedömas utifrån bilder, men ta någon rakt bakifrån då cykeln står horisontellt.
Posta bilderna och du kommer få ett antal mer eller mindre kvalificerade gissningar på hur du kommer tillrätta med problemen ?

Mina bromsar (mekaniska skivbromsar) började också klicka sådär efter ett tiotal år. Lyckades aldrig lista ut vad det var för fel (men det var inte pga slitna belägg). Köpte nytt ok, kostade inte mycket och var enkelt att få dit.

Mina bromsar (mekaniska skivbromsar) började också klicka sådär efter ett tiotal år. Lyckades aldrig lista ut vad det var för fel (men det var inte pga slitna belägg). Köpte nytt ok, kostade inte mycket och var enkelt att få dit.
Är det mekaniska skivbromsar så kan det vara att fjäderfästet i oket kan vara slitet, så när man bromsar så hoppar den ur sitt fästet.

Här är bilder på bakväxel samt den där skruven jag skruvade lite i när bromsarna blev lite bättre
7FCDBA44-E83D-4E21-9797-6F27B4698267.jpeg
EC22837D-7FB6-4896-B5A7-8719EBB9C13C.jpeg
7FCDBA44-E83D-4E21-9797-6F27B4698267.jpeg

Vinkeln på bromsarmen ser udda ut. Inte mycket till hävarm där. Hur mycket belägg har du kvar?

Eventuellt kan du rädda bakväxeln genom att bända tillbaka buren som håller kugghjulen. Det ser ut som att plåten är sned. Tipset är att använda en skiftnyckel.

Vinkeln på bromsarmen ser udda ut. Inte mycket till hävarm där. Hur mycket belägg har du kvar?
Förlåt men förstår faktiskt ingenting av det du skriver :) vad är hävarm och belägg? Som sagt är extremt rookie på detta. Sorry om det verkar dumt men försöker lära mig :). Tack till er som svarat!

Screenshot_20201103-205746_Chrome.jpg

Röd pil = hävarm
Grön pil = här sitter bromsbeläggen. Dessa pressas mot skivan för att skapa friktion så att du kan bromsa.

Kan i princip ingenting om cyklar förutom att typ byta slang så är verkligen rookie inom detta.
Börja med att lära dig att tvätta cykeln och smörja kedjan.

Cykeln är två år gammal bara :) går ca 2 mil om dagen på sin höjd.
Är den inte betydligt mer än två år gammal??? 8-delat bak och mekaniska skivbromsar tyder på det.

är det inte växelörat som är snett? ser misstänkt ut på bilden..
+1
Tror cykeln lagts mot drivsidan någon gång, så att växelörat (delen mellan ramen och bakväxeln) böjts. Med lite tur kan det böjas tillbaka, men risken är att det går av. Man skall alltid ha minst ett extra öra i reserv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp