Bromsbelägg Magura MT5?

johan12345

Aktiv medlem
Bromsbelägg Magura MT5?
Förmodligen en fullständigt idiotisk fråga men vilka bromsbelägg är att föredra till Magura MT5 bromsar (4-kolvsok)?

Köpte nyligen en beg fs till sonen med dessa bromsar (och har bara erfarenhet av SRAM och Shimano tidigare) så jag blev lite förvånad när jag upptäckte att det satt olika bromsbelägg monterade fram & bak trots identiska bromsok.

Fram satt det 2 st av den här typen:

Och bak satt det istället 4 stycken av den här typen:

Verkar ju uppenbarligen funka utmärkt vilket som men finns det någon anledning till att använde den ena eller andra? Pro & cons?

EDIT: Är alltså inte skillnaden mellan dom specifika beläggen ovan jag funderar över utan snarare skillnaden mellan att använda sig av 4 eller 2 separata ok. Och hur viktigt det är att kunna skruva fast beläggen (övre varianten saknar ju sprint/skruv för det).

Senast ändrad:
Bromsbelägg Magura MT5?
MT7 kommer med 4 separata belägg och MT5 med 2 som standard. När man använder 4 separata är det en skruv som håller fast beläggen, när man använder 2 är dessa formade så att kroken på toppen räcker för att de ska stanna kvar i oken.

Skillnad i bromskraft eller underhåll har jag inte märkt av, jag har både MT7 och MT5 och har kört både 4 separata och 2 belägg på mina MT7:or.

Bromsbelägg Magura MT5?
Sintrade
+ bättre bett, tål mer värme
- låter mer, kan ta en stund att värma upp, käkar mer belägg och skiva

Organiska / Resin
+ Håller längre, låter mindre
- Inte lika bra bett

Delade belägg (4st) rasslar mindre.

Jag hade satt de sintrade fram och de organiska bak :)

Bromsbelägg Magura MT5?
Rubber in the front & metal in the back ska enligt uppgift vara sam hill & happy korrekt.

Eftersom bak släpar mer och därmed bygger upp värme.

Bromsbelägg Magura MT5?
Magura Performance belägg är ok, men kräver jobbig inkörning: 30-50 gånger inbromsning från 30 km/h till noll.

Trickstuff Power är riktigt kraftigt och trevligt, men verkar sliter snabbt.

BBB Discstop HP verkar vara en bra kompromiss, och billiga.

Bromsbelägg Magura MT5?
Tack för svar. Då verkar det ju snarare vara en smaksak. Kan hålla med om att dom tvådelade var svåra att montera och att bara det skulle kunna vara en anledning att köra fyrdelat. Men gissar att det blir ngt dyrare?

Sen blir jag inte riktigt klok på deras olika kategorier: Race, Performance och Sport. Känns väl spontant som att Performance borde vara en rimlig mellanväg om man vill ha ngt som både funkar för dh och stig och sen inte låter så förbannat (har undvikit sintrade belägg hittills pga ljudet).

Bromsbelägg Magura MT5?
Sen blir jag inte riktigt klok på deras olika kategorier: Race, Performance och Sport. Känns väl spontant som att Performance borde vara en rimlig mellanväg om man vill ha ngt som både funkar för dh och stig och sen inte låter så förbannat (har undvikit sintrade belägg hittills pga ljudet).

Sport bromsar inte tillräckligt kraftig. Jag tycker att Performance bromsar tillräckligt kraftigt. Race är gjord av metall, jag har inte provat dom.

Men som jag skrev måste man bromsa in Magura belägg enligt föreskriften, jag har aldrig ens orkat accelerera till 30 km/h 30 gånger i råd, och fick alltid förglasning sen.

På 2-kolvs bromsar skulle jag klart rekommendare BBB eller Trickstuff belägg. Jag har ingen erfarenheter med separate belägg på 4-kolvs Magura bromsar, men några här tycker att det är problematiskt.

Bromsbelägg Magura MT5?
Det verkar som om det är samma bromsbelägg till MT7 och MT5? Googlade lite och ofta står det "kompatibel med MT5/MT7/MT trail mfl" med ibland står det bara MT7. Men det borde funka med dom också gissar jag?

Bromsbelägg Magura MT5?
Det verkar som om det är samma bromsbelägg till MT7 och MT5? Googlade lite och ofta står det "kompatibel med MT5/MT7/MT trail mfl" med ibland står det bara MT7. Men det borde funka med dom också gissar jag?
Känns som bromsinfon är lite halvkass, köpte till mina MT5 men var enligt "beskrivningen" på förpackningen bara front :D medans det inte stod någon info om det från Bikester eller var jag köpte dessa från :) sen är de som du säger att man har sett MT7 samt MT5 men egentligen är det väl bara handtaget som är olika mellan MT7 och MT5?

Bromsbelägg Magura MT5?
Känns som bromsinfon är lite halvkass, köpte till mina MT5 men var enligt "beskrivningen" på förpackningen bara front :D medans det inte stod någon info om det från Bikester eller var jag köpte dessa från :) sen är de som du säger att man har sett MT7 samt MT5 men egentligen är det väl bara handtaget som är olika mellan MT7 och MT5?

Nej, ok skiljer sig mellan MT5 och MT7. Om jag inte minns fel är oljaflödet också annorlunda.

Tillbaka
Topp