Bromsfråga!

crillez

Aktiv medlem
Bromsfråga!
Tog en första runda på min nya Radon cykel idag och upplevde att bakbromsen har ett bättre bett än frambromsen!?!
Någon teori om varför och vad ska man kika efter? Ev justering, luftning? Tillvägagångsett?
Bromsarna är Hayes Stroker Ryde hydraulbromsar.

///Crille

Bromsfråga!
Är det första turen med dom bromsarna så lugna dig en smula med åtgärd tills dom fått en chans att köra in sig lite. Brukar behövas någon/några timmar innan belägg och skiva blivit riktiga kompisar och anläggningsytan är optimal.

Bromsfråga!
Som sagt första rundan idag, visserligen 2-2,5 timmars cyklande... men man kanske ska ge det ett par rundor till innan man börjar att trixa för hårt....

Bromsfråga!
På vilket sätt tar bakbromsen bättre? Är det lättare att låsa bakhjulet så tror jag på Pigmachines teori. När man bromsar flyttas vikten framåt vilket ger mindre tryck på bakhjulet. Det betyder sämre grepp och färre kilo som ska bromsas mha den bromsen.

Bromsfråga!
Måste lyfta denna tråden igen då jag inte har fått bättre bett i bromsarna än, fick i dag prova polarens cykel med samma bromssystem och det är en markant skillnad speciellt fram, bak är inte lika stor skillnad men ändock en skillnad...
Plockade ner oket idag och rengjorde skivan tog även ett fint sandpapper och ruggade upp ytan på beläggen monterade tillbaka men ingen större skillnad.... Provmonterade även nya belägg som polaren hade på hyllan men till min besvikelse ingen skillnad...
Råd, tips och glada tillrop mottages varmt...

///Crille

Bromsfråga!
Gjorde igår en insats, rengjorde skivan med T-röd och beläggen "stekte" jag på en spis platta som jag har läst efter sökning här på forumet, dock otroligt giftdoftande rökutveckling, bränd koppling typ...

Och till min glädje så verkar det gjort susen, betydligt bättre iallafall, har dock bara tagit en kort 1 mila tur som test men då verkade det lovande iallafall....

Håller alla tummar som finns på att det är så.

Bromsfråga!
Tycker det är allmänt meckigt att få skivan centrerad vid mont av hjul tex...
Tycker inte man borde behöva justera oket varje gång??? Det innebär ju ett helsinki vid punka i skogen...

Tips på att få hjulet och skivan centrerad vid återmontering mottages gärna.

Bromsfråga!
Går det att ställa in avståndet mellan skivan och beläggen? (Formula Rx)

Finns det nån bra sida, förutom happy, där man går igenom alla komponenter på mtb, t.ex. hur man ställer in bromsar, gaffel, växlar m.m?

Bromsfråga!
WITMatrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att ställa in avståndet mellan skivan
> och beläggen? (Formula Rx)

Inte mer än det avståndet som man kan centrera oket med (post mount ok).

Bromsfråga!
jag tänkte jag skulle ge med mig lite av de upplevelser jag haft med hydraulbromsar. jag körde med mina första skivbromsar förra året o hade då ett par avid code 5, de hade inga problem med att gå emot skivan när man plockade bort hjulen o framför allt så hade jag aldrig varit med om ett par bitigare bromsar. kanske var de pga att de var 4 kolvsok på dessa men de ska ju inte ha något bekymmer på ett par vanliga två kolvare heller..

Bromsfråga!
WITMatrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att ställa in avståndet mellan skivan
> och beläggen? (Formula Rx)
>
> Finns det nån bra sida, förutom happy, där man
> går igenom alla komponenter på mtb, t.ex. hur
> man ställer in bromsar, gaffel, växlar m.m?

Här kan man få hjälp med det mesta: http://www.parktool.com/blog/repair-help

Tillbaka
Topp