Bromskivor - Nån som testat Ashima Ai2?

JAg är osäker på om jag har Ai2 eller AiRotor men de ser snarlika ut.
Jag är väldigt nöjd med mina, speciellt för blöta långlopp.
Tack vare mönstret i skivan rensar den lera mycket bra.
KAnske man förlorar lite bromsverkan i torrt väder men det är det värt.

Någon som har fler tankar om skivorna? Vill ha nya och det skadar ju inte om dom är då lätta som möjligt så länge dom är bra.

Jag köpte dem även till min nua cykel och jag tycker de är riktigt bra.
Finns skivor med bättre bromsverkan men Ashima rensar lera väldigt bra, som jag skrivit ovan.

Dom är lätta. Det är det anda som talar för dom. Dom är på gränsen till riktigt usla, speciellt i väta. Väger man in på flugvikt funkar dom kanske, men inte för en 85kg klump som jag. Långlopp duger dom till, men till xc tar jag mitt andra hjulpar med XTR-skivor.

Kört med ashima ai2 ett par år och supernöjd. 75 kg och xco och xcm.

Har också en kcnc 180 mm på ena cykeln och de är också rätt bra. Bättre än ashima? Kanske. Men vet inte.

Märker ingen skillnad i bromsverkan mot tex shimano vid vanlig stigcykling, däremot är det lätt att dom blir skeva.
I alperna kan dom bli överhettade.

Senast ändrad:
Jag tycker inte absoluta bromsverkan är ett så stort problem med dem, men moduleringen blir mycket sämre pga de stora hålen. Om jag kör en brant backe långsamt så låser hjulen upp lättare, det blir liksom en pulserande bromseffekt.

Personligen hade jag sparat de grammen någon annanstans, bra bromsar är trevligt att ha.

Som bromsskivor betraktat så är de kass. Men om man bara vill ha nån ursäkt till broms för att kunna minska farten lite på nåt långlopp så duger de säkert.

Ett problem är att de slits ojämt. Vilket innebär att när det är dags för nya klossar så ligger bara några % an mot skivan innan de har slitits in och då har ju hela nya fina klossen blivit ojämnt sliten.

Jag har kcnc på en av mina cyklar, dem skivorna är lätta och bromsar riktigt bra och äter inte så mkt belägg alls :)

Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kcnc på en av mina cyklar, dem skivorna
> är lätta och bromsar riktigt bra och äter inte
> så mkt belägg alls :)

+1

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tycker Shimano XT-bromsarna om dessa skivor?

Har Deore och XT med dessa bromsar. Funkar som sagt bra för mig.

Jag hade ashima förut men dem funkade mkt dåligt så jag valde att skicka tillbaka skiten. Vad d var för fel fick jag aldrig veta då dem försvann med posten :/

Har kört Ashima AI2 och Airotor skivor och inga problem alls.

Förr fanns de andra lätta skivor som var total skit som man var tvungen att ha spec belägg till.

Dessa var redig skit !!!! (Polare hade sådana och var fruktansvärt missnöjd)

MJ

Jag har testat såväl Ai2 som AiRotor tillsammans med Avid X0, Formula C1 och Shimano SLX.
För svensk stigcykling och XC tycker jag att de fungerar ok. Man ska ha klart för sig att den är optimerad för låg vikt med alla kompromisser det nu innebär.

Föredrar dock rejälare grejer, typ Shimano Ice Tech.

Tillbaka
Topp