Bromsok för tjock, tar i ramen och går inte att centrera ovanför bromsskivan.

pipen

Medlem
Efter att sonens bromsar helt gav upp (noname bromsar som inte lyckades hitta några reservdelar till) så valde jag att beställa ett part Deore M6100 bromsar.
Sätter fast frambromsen, inga problem.
Efter att äntligen fått slangen igenom ramen så är det dags att skruva fast oket, inser att oket är för tjockt!! den slår i ramen och kan därför inte centreras över skivan (se bild https://drive.google.com/file/d/1l0pj7WkJL6NeIN8rrzAQXEefT8_xVJIF/view?usp=sharing).
Vad kan jag göra?!
Som jag ser det finns det två alternativ,
1. slipa bromsoket någon millimeter, men jag vet inte hur tjockt det är precis där så vet inte om jag förstör bromsen helt.
2. köpa ny broms som är kompatibel med bromshantaget (M6100), där oket är smalare. Problemet här är att jag inte hittar mått för bromsoken.

Andra ideer, eller någon som sitter med t.ex. en SLX/XT broms som kan mäta?

Fler bilder. Funkar det med större skiva? Mindre skiva?

Störig design. föredrat när oket inte sitter på chain stay. Men det brukar ju gå med rätt diamter på skivan. Problemet är väl större på små storlekar. På mb31 passar det (så klart) men svårt att få plats att skruva.

Det passar ju ofta. Jag har inte sett några mått på ok för att styra upp detta.

annars är nog dyrt litet. BR-m9100 är litet. Jag har tyvärr inget M8100 att jämföra med men mindre än M8000 i alla fall

en röntgenbild på oket i rätt projektion kan ge besked om det går att slipa. uppnås lättast på vårdinrättning en lugn vardagmorgon mot lite fikabröd.

en variant kan vara att smalna in kedjestaget en liten aning till. se till att ha stor yta gentemot utsidan, så intryckningen blir selektiv mot insidan på platsen där oket ligger emot.

annan storlek på skivan har nämnts som en möjlighet.

annars är nog dyrt litet. BR-m9100 är litet. Jag har tyvärr inget M8100 att jämföra med men mindre än M8000 i alla fall
Jag tror tyvärr inte en mindre skiva gör någon skillnad. Se på denna bild, har markerat var oket tar i ramen. Det är oket som är lite extra tjockt just precis där.

Ja vill man inte göra åverkan så borde ju en 20mm större skiva och en då nödvändig 20mm adapter lyfta upp oket över staget.

Svårt att se även på denna bilden, ta en bild rakt från sidan så man ser okets placering i förhållande till kedje och sadelstag samt skiva

Jag tror tyvärr inte en mindre skiva gör någon skillnad. Se på denna bild, har markerat var oket tar i ramen. Det är oket som är lite extra tjockt just precis där.
Ja, jävlar. Det ser tråkigt ut. Jag hade testat med större skiva men du kan ha rätt.

Jag tror det blir svårt att mäta sig till och jag har ett antal olika men inte just M8100.
Infoga bild gör att fler orkar läsa (och fler bilder)

Maila tillverkaren? Vad är det för hoj? Finns det en dyrare version med XT bromsar?

1719475893468.png

Ja, jävlar. Det ser tråkigt ut. Jag hade testat med större skiva men du kan ha rätt.

Jag tror det blir svårt att mäta sig till och jag har ett antal olika men inte just M8100.
Infoga bild gör att fler orkar läsa (och fler bilder)

Maila tillverkaren? Vad är det för hoj? Finns det en dyrare version med XT bromsar?

Visa bilaga 708042
Den funktionen fungerade inte igår när jag postade tråden. tack. :)

Det är en 24" Specialized RipRock. Så finns inte i någon annan konfiguration än med "C-STAR" bromsar.
Finns tydligen en Expert version med SRAM Level bromsar. Det är lätt att vara efterklok. :/

brake3.jpg

Jag råkade ut för något liknade en gång.
Jag slipade ner fästet på bromsen 1mm så oket kom närmare navcentrum ..

Edit men ser inte ut hjälpa dig ..
Edit 2 ta en hammare och bula till sadelstaget ...

Det är en 24" Specialized RipRock. Så finns inte i någon annan konfiguration än med "C-STAR" bromsar.
Finns tydligen en Expert version med SRAM Level bromsar. Det är lätt att vara efterklok. :/

Visa bilaga 708050

Då så. Borde ju gå att få hjälp av spec eller butik?

Med minsta tur passar XT men jag tror det är svårt att mäta utan nån mall typ.

Kollade lite snabbt och eventuellt har olika ok max bredden i olika platser på fram-bak linjen också.
M9100 ser ganska centrerat ut med m9120 är lite bakåt. Du vill framåt,

Då så. Borde ju gå att få hjälp av spec eller butik?

Med minsta tur passar XT men jag tror det är svårt att mäta utan nån mall typ.

Kollade lite snabbt och eventuellt har olika ok max bredden i olika platser på fram-bak linjen också.
M9100 ser ganska centrerat ut med m9120 är lite bakåt. Du vill framåt,
XTR på en barncykel dock :D Får hoppas butiken närmast har några andra alternativ :)

XTR på en barncykel dock :D Får hoppas butiken närmast har några andra alternativ :)
Som sagt jag har ingen 8100 eller 7100.

M8000 har den bredaste punkten precis på mitten men den högsta långt bak där du har seat stay. Cirkus 36.5mm
M9120 är 38mm! Men mycket mindre totalt.

Ja, en butik med en samling lösa ok och god vilja är nog svaret

Kollar på bilder, 8100 och 7100 ser ju rätt lika ut medan 6100 är helt annorlund

Tjena!

Jag skulle slipat oket så det precis fungerar. I värsta fall får man köpa ett nytt ok, men det behöver du ju göra oavsett.

Exakt vad var det på originalbromsen som "gav upp helt"?

Edit: Ser ut att gå att svarva bort 1-2 mm från navet för att få in skivan lite, men det kräver att man avekrar hela jäkla hjulet. Och att man har en svarv.

Visa bilaga 708050
Ja nu när man ser hur det sitter så håller jag med om att en större skiva nog inte hjälper. Ser nästan ut som att det skulle bli ännu värre.

Tillbaka
Topp