bromsoksadapter

planB

Aktiv medlem
bromsoksadapter
Har bytt framgaffel på pendlarcykeln, och fick då IS-fäste för skivbromsen på nya gaffeln. Införskaffade en adapter (FS-MA-F160P/S), vilket borde vara rätt, men oket sitter ändå inte som det ska utan för högt/långt ut så att bara en del av bromsbelägget hamnar på skivan. Det var rätt svårt att få en bra där man ser exakt hur oket sitter i förhållande till skivan, men bilden på bromsbeläggen visar problemet tydligt.

Jag har dubbelkollat:
- att skivan faktiskt är 160 mm
- att adaptern sitter sätt (UP på adaptern pekar uppåt)
- att adaptern är rätt variant som ska passa fram

Vad är det jag missar?

Adapter:
adapter.jpg
Bromsok:
bromsok.jpg

Nötta belägg:
bromsbelagg.jpg

bromsoksadapter
Herrejösses vad det där måste bromsa dåligt.
Framgaffeln är antagligen anpassad till en bromsskiva på 180 mm.
Gå upp en storlek på skiva, så skall det bromsa bra.

bromsoksadapter
Herrejösses vad det där måste bromsa dåligt.
Framgaffeln är antagligen anpassad till en bromsskiva på 180 mm.
Gå upp en storlek på skiva, så skall det bromsa bra.
Ja, det märks att det inte är top notch kan man säga, men det är bättre än man kan tro när man ser hur belägggen har nötts. Jag får shoppa en större skiva då!

bromsoksadapter
med tanka på i bild 2 så har du en anpassning i gaffel en dryg cm ovanför skivan så är nog den gaffeln byggd för 180 mm skiva och då bör den adapter/ok kombo passa rakt av med en 180 skiva kan i vissa fall behöva lägga en normaltjock bricka mellan ok och adapter

bromsoksadapter
En liten uppdatering: köpte 180mm-skiva och monterade, och då passade den i överkant, men i underkant hamnade oket alldeles för nära gaffeln så att skivan inte fick plats. Så jag tänkte att jag kanske ändå behövde en adapter för 180mm-skiva och köpte en sådan, men då blev förstås resultatet att den sitter exakt likadant som 160mm-skivan med 160mm-adaptern. Så nu har jag lagt mer pengar på skivor och adapters än jag betalade för själva gaffeln, och inget passar...

bromsoksadapter
Avståndet till närmsta hålet är ca 59.5, och det andra ca 102 mm. De fick till 51 mm mellan hålen i alla fall, men ett rätt mått av tre räckte visst inte.

Tillbaka
Topp