Bromsproblem igen

Långsam

Aktiv medlem
Bromsproblem igen
Har Avid Elixir 3 där handtaget går ända in till handtaget. Detta händer relativt ofta och har då lösts genom luftning alternativt påfyllning av bromsvätska. Jag kan inte hitta läckage någonstans. Innan jag försökte lufta idag så kollade jag på den mycket bra informationsvideon som visas på startsidan och blev fundersam. Han drar in handtaget till styret innan han börjar och jag kan inte komma ihåg hur jag brukar göra. Drar jag in handtaget till styret händer absolut inget. Släpper jag ut handtaget bubblar det en stund för att sen sluta. Men hur jag än gör så kan jag inte få tryck i systemet. Finns det fler fel som kan uppstå? Trycker jag in handtaget så känner jag hur handtaget på sprutan rör sig men det är precis som det inte räcker när jag sätter på beläggen.
Alternativt är Elixir 3 ren skit som ska slängas? Ända sen de monterades på lbs så har de krånglat.

Desperat eftersom det är 12 grader och knallblå himmel.

Bromsproblem igen
Inte kul att läsa då jag har nr5. Som också beter sig lite underligt o även nr1 på förra hojen samma sak.

Finns ett par deore till salu.

Minns inte om det var här på happy eller fb.

Senast ändrad:
Bromsproblem igen
Tackar för inputen! Fast man vill ju aldrig höra att man ska köpa nytt.
Jag har Elixir 5 fram som aldrig krånglat. Tidigare hade jag Magura med något tjejnamn (Louis?) både fram och bak som inte heller krånglade. Men dessa Elixir 3 verkar vara helt hopplösa.

Eftersom det är en så gammal cykel så kanske man ska se det som en spark i ändan och skaffa sig något nyare.

Bromsproblem igen
Shimano Deore M615 (ca 900kr fram+bak) och SLX (ca 1100kr fram+bak) brukar vara varmt rekommenderade och är riktigt prisvärda. Blir någon av dessa för min del när det är dags för uppgradering.

Bromsproblem igen
Jag har inte haft problem med mina 3or iallafall. De har inte behövts luftas sen 2012 (när de var nya).. Men nu har bakbromsen blivit svampig (kan vara att belägget är slut = större reach, har inte orkat kolla) nu är luftningskit iallafall beställt. Jag var inställd på att behöva byta dem omgående men är positivt överraskad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp