Bromsskivor till gravel

Bromsskivor till gravel
Hej,

Håller på att köpa ihop delar till en gravel och nu är den nästan komplett men har fastnat på valet av bromsskivor, vilken diameter ska man ha?
På räsern har jag 140 och mtb 160. Räcker det med 140 eller ska man gå på 160?
/Peter

Bromsskivor till gravel
Beror lite på vad för bromsok och ram/gaffel du har så kolla det först. Får 140 plats eller är 160 minsta du kan ha osv.

Bromsskivor till gravel
Finns det någon anledning att gå på 140mm istället för 160mm?

Modulation och vikt argumenten fungerar ju inte riktigt eftersom att vi ändå pratar om så pass små skivor. Sen är det ju en gravel och inte en tävligshoj.

Gå på 160mm

Bromsskivor till gravel
Jag hade kört 160/160 om det får plats. 140 bak räcker långt, men det är snyggare med lika stora skivor och jag har motsvarande på min andra krullstyrecykel så jag kan byta hjul mellan. Men 140 bak räcker rent bromskraftsnässigt.

Bromsskivor till gravel
Och jag hade åtminstone kört 160/160 men ser ingen nackdel med 180 fram heller.

Fast då är jag större än standardcyklisten och vill kunna packa lite grejer med.

Nästan som att "140mm räcker" beror på vem man är :)

Bromsskivor till gravel
Väldigt vad hemkära alla är. Ingen som kör berg i Norge, Alperna eller på turistöarna söderut?
Ladda på nerför en serpentinväg med 140mm skivor och det går snart rakt fram i en böj.
Kör med 180 fram o 160 bak.

Bromsskivor till gravel
140 / 160 = 7/8, dvs du tappar 1/8 av vridmomentet.

Är det verkligen värt att offra så mycket bromsverkan för att av estetiska skäl minska radien med 1 cm?

Det sagt kanske bra skivor (>= SM-RT6x) och bromsklossar kan vinna tillbaka det?

För mig skulle 160 mm fram vara självklart. Bak känns 140 mm mer rimligt dock.

Bromsskivor till gravel
Vi pratar ju åndå så pass små skivor så att ge upp ännu mer bromsverkan bara för estetiska skäl känns dumt. Sen är det väl snyggare med samma storlek bak och fram.

På min förra cykel så hade jag 140mm bak och man fick knappt någon kraft med dem om man inte tog i som satan och låste hjulet. Var liksom bara användbar för att reglera hastigheten lite och inte för att faktiskt sakta ner. Sen vet jag inte hur mycket det var beläggen och annat som kan ha påverkat men det var stor skillnad jämfört med 160 skivan jag hade fram.

Bromsskivor till gravel
Väldigt vad hemkära alla är. Ingen som kör berg i Norge, Alperna eller på turistöarna söderut?
Ladda på nerför en serpentinväg med 140mm skivor och det går snart rakt fram i en böj.
Kör med 180 fram o 160 bak.
Att onödigt små skivor kan bli ett problem även på lvg har varit uppe här tidigare, redan för flera år sedan

När tidningen Tour för över 8 år sedan(6-2014) testade temperaturtåligheten hos Shimanos IceTech-skivor lyckades de tom smälta alukärnan i 160mm-skivor!
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die übliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
so-testet-tour-felgenbremsen-und-scheibenbremsen-fuers-rennrad

-das-diagramm-eines-testlaufs-von-rennrad-bremsen-auf-dem-tour-pruefstand-

Här står det mer: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/video-praxistest-scheibenbremsen/a30097.html

Vid testtillfället anmärkte Tour även på att Shimano rekommenderade 140mm skivor till lvg-cyklar. Det verkar som Shimano tog till sig av kritiken, för nästa generation av IceTech-skivor till DA R9100 och Ultegra R8000 kom med rejält större kylflänsar
fullpage_Shimano_Dura_ace_2017_disc_brake_front.jpg

Bromsskivor till gravel
Undrar egentligen vem som är fegast här egentligen...
Kör 180/160 på min Grizl CF och har kört tvärslut på bakbromsbeläggen. Får köra utan belägg ett tag, så jag får upp farten!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp