Brutet nyckelben

hille

Medlem
Brutet nyckelben
Oturen var framme i söndags vilket slutade med brutet nyckelben. Fick precis besked om att det måste opereras nästa vecka. Man skall skruva fast en skena som krokas runt den kortare biten av det brutna benet. Någon som har någon erfarenhet av hur lång tid det kan dröja innan man kan var igång efter en sådan operation. Sen blir det väl ett uppehåll när skenan skall bort kan jag tänka mig.

0range

Ny medlem
Brutet nyckelben
Attans otur :(

Jag råkade ut för samma sak för ett tag och opererade mitt nyckelben för 5v sen. Min läkare ville inte jag skulle cykla överhuvudtaget fram tills nu. risken att skruvarna skulle skruva ur sig var för stor. Jag hade tänkt köra trainer (med ett högt styre) under under tiden men det sket sig när jag fick en inflamation i snittet och hade ont som sjutton :(

Efter dagens besök på ortopeden så fick jag äntligen tillstånd att sticka ut cykla igen. tyvärr så är ju konditionen och styrkan i armarna urkass så det blir till att ta det lugnt i början.

Lycka till och hoppas du kommer tillbaka snabbt.

Tille

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Om det liknar mitt ena nyckelbensbrott, där jag fick en "hook"-platta inoperarad blir det ingen cykling förrän ett par veckor efter att de tagit ut plattan. Jag var mer eller mindre orörlig i axeln så länge plattan satt i.

hoppas det går bra!

hille

Medlem
Brutet nyckelben
tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det liknar mitt ena nyckelbensbrott, där jag
> fick en "hook"-platta inoperarad blir det ingen
> cykling förrän ett par veckor efter att de tagit
> ut plattan. Jag var mer eller mindre orörlig i
> axeln så länge plattan satt i.
>
> hoppas det går bra!

Det är nog någon sådan typ av platta som skall dit. De pratade om att de skulle skruva i den ena benbiten och kroka runt den andra. Hur länge fick du gå med plattan?

glitch

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Jag fick en platt platta inopererad som sitter med ett antal skruvar. Nyckelbenet hade brutits på flera ställen så de olika bitarna skruvades fast i plattan för att det skulle kunna läka ihop.
Plattan tog jag inte ut då jag inte har några större besvär av den och ville undvika en operation till.

Vill minnas att jag efter drygt 6 veckor började cykla lätt typ ett par km. i taget. Efter 9-10 veckor började cykla lite mer intensivt. Lyssna på din kropp. Att dundra runt på stökiga stigar på MTB är ju inte så vidare smart utan börja cykla försiktigt och skona kroppen.

Skulle du operera ut skenan också så tar det väl ytterligare 3-4 veckor efter den operationen skulle jag gissa. En polare fick sin urtagen och jag vill minnas att han skulle vänta så länge innan han började spela fotboll igen.

Morfum

Ny medlem
Brutet nyckelben
vet hur det känns, drog omkull när vi spelade jävla brännboll med skolan o stöp med axeln före ner i gräset rätt hårt, resultat:Pajjad A-C led, trasiga ligament och ett nyckelben "nästan" ur led, det kommer tyvärr inte gå tillbaka heller och ligamenten kan inte läka heller så bara vänta på att det ska sluta göra ont och cykelförbud tills våren.. Det som ska hålla ihop är dåliga ligament och muskler tydligen, kan vid en direkt smäll hoppa ur led helt o slita sönder ligmenten helt. känns inte så muntert direkt.. flyttade till Åre & han med 4 åk. =/
mvh.

hille

Medlem
Brutet nyckelben
Skall upp på cyekln inom 6 dagar får jag dopa mig duktigt. Hela högra sidan är blåslagen och sårig. Höften känns allt annat än bra och revbenen har fått sig en rejäl tryckare.

Morfum

Ny medlem
Brutet nyckelben
JLarsson skrev:
> AC-ledsluxation typ II?

vilken typ det är vet jag inte, men det är en AC-ledsluxation iaf.
mvh.

Ari.m

Medlem
Brutet nyckelben
Min lärdom av mitt nyckelbensbrott blev att jag borde begärt remiss till Sjukgymnast för hjälp och tips till att hålla kroppen igång under den långa läkningstiden.

Jag stöp i backen i mitt livs begynnande (cykel-)storform och vaknade upp tre månader senare som en nästan 50-årig gubbe som tyckte att trappor var jobbiga och onödiga, det finns ju hiss.

iMats

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
hille skrev:
> Skall upp på cyekln inom 6 dagar får jag dopa
> mig duktigt. Hela högra sidan är blåslagen och
> sårig. Höften känns allt annat än bra och
> revbenen har fått sig en rejäl tryckare.

Lite nyfiken... vad hände?

Tille

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
hille skrev:
>
> Det är nog någon sådan typ av platta som skall
> dit. De pratade om att de skulle skruva i den ena
> benbiten och kroka runt den andra. Hur länge fick
> du gå med plattan?

Låter likt iaf. Är det bland annat för att senor och liknande är skadade och inte klarar att stabilisera under tiden som benet läker? Så var det i mitt fall.
Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog. Har för mig att det var totalt ca 3 månader tills jag var igång ordentligt igen. Kan försöka kolla om du vill. Fördelen (om det nu är samma för dig) jämfört med andra behandlingsvarianter är större antal patienter blir fullständigt återställda.

glitch skrev:
> Jag fick en platt platta inopererad som sitter med
> ett antal skruvar. Nyckelbenet hade brutits på
> flera ställen så de olika bitarna skruvades fast
> i plattan för att det skulle kunna läka ihop.
> Plattan tog jag inte ut då jag inte har några
> större besvär av den och ville undvika en
> operation till.

Låter som min handled :-) Funkar inte om det är samma som jag hade. Man är i princip stelopererad i axeln. Dessutom kunde jag inte röra övre delen av ryggen på grund av smärtor om "kroken" rörde sig i axeln.

Little Stereo skrev:
> Tror Armstrong satt på cykeln igen efter 6 dagar
> från olyckstillfället... ;-) T

Nästan så var det vid mitt andra nyckelbensbrott. Eller ivf typ 2 veckor. Det blir tyvärr lite jobbigare när de måste in och rätta till och skruva i benbitarna. Och sedan dessutom ta ut plattan igen.

Trailmaster

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Jag gick över styret och med bröstet i berget 10 km ute i skogen för 9 år sedan.
Cyklade hem med vänster arm hängande, kom hem o duchade och blev sjutsad till Östra sjukhuset där man konstaterade nyckelbensbrott.
Fick en värktablett och hemskickad, låg orörlig några dagar men kommer inte ihåg hur långt uppehållet till cyklingen var, dock ingen op.

//Gerry

hille

Medlem
Brutet nyckelben
iMats skrev:
> hille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skall upp på cyekln inom 6 dagar får jag dopa
> > mig duktigt. Hela högra sidan är blåslagen
> och
> > sårig. Höften känns allt annat än bra och
> > revbenen har fått sig en rejäl tryckare.
>
> Lite nyfiken... vad hände?

Du är ju från stan så du är ju med på precis var det var. Rullade ned från vägen mitt i Tjustkullebacken och när jag skulle ut på asfalten bakom omklädningsrummen kom jag väl snett mot asfaltskanten och hjulet vred sig åt vänster och jag for vidare och landade med huvudet och högra axeln i asfalten. Klappade i höge sidan på bröstkorgen och höften rätt duktigt också.
Hade varit tidigare och kört ett par varv på milspåret vid vattentornet och stack bort till Tjustkulle för att kolla när en av mina grabbar spelade fotboll. Det komiska är att de var inte där för de hade bortamatch.

/Patrik

iMats

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Ajdå, bra fart där också misstänker jag. Tjustkulle har tagit några offer, jag bröt båtbenet på väg uppför (!) på andra sidan kullen för många år sedan.

Hoppas du snart är på hjulen igen.

ErikH

Medlem
Brutet nyckelben
Jag väntade 8 veckor innan jag vågade belasta axel/arm fullt efter viltolycka med mc. Jag simmade efter 4 veckor ugefär och cyklade lugnt!
Jag fick ingen operation bara självläkning!

/Eriken

JPKC

Medlem
Brutet nyckelben
Jag bröt nyckelbenet på två ställen i våras och fick opereras genom att sätta in en lång skruv som gick genom alla tre delar. Jag körde mitt första pass på trainern 13 dagar efter operationen. Första passet utomhus var 4 veckor efter op. men då gjorde det rätt ont i nyckelbenet. Skruven togs bort efter 3 månader och det innebar inga problem - tränade dagen efter. Första gympasset var 2 mån efter operation och då fick jag ta det lugnt eftersom jag hade blivit av med så mycket muskler på den sidan av överkroppen. Men med proteinpulver och gainers byggdes de snabbt upp igen.

Jocke

Ny medlem
Brutet nyckelben
Låter inte bra att du har ont fortfarande. Tyvärr sägs luxationer vara betydligt besvärligare än benbrott.

Själv hoppas jag på snabb återhämtning från mitt nyckelbensbrott som jag drog på mig förra fredagen. Ej cykelrelaterat.
http://jocke-blogg.blogspot.com/2009/10/jag-har-dragit-pa-mig-en-riktigt.html

Idag var jag ute på en kort joggingtur för att inte helt bli en soffpotatis. Jag provsatt även trainern men det var inte ens nära att det skulle kännas ok.

Morfum

Ny medlem
Brutet nyckelben
jo, det tar tid verkar det som, dock går juh armen att använda till det mesta förutom klättring o det suger =/
Dock en kraftig försvagning vid vissa "vinklar" osv men det är bara att träna upp musklerna runt omkring då det är dessa som håller leden på plats nu och i framtiden (inte endast men ändå).

Hoppas du läker bra och snabbt.

hille

Medlem
Brutet nyckelben
Jag är inne på min 6:e vecka med obrukbar arm. Fick vänta 3,5 vecka på operation för att såren på axeln skulle vara läkta innan man skar upp och skruvade ihop det med en hook plate.
Skall om några dagar få börja röra på den lite mer men som det känns nu undrar man verkligen hur bra den kommer att bli. Ser ut som att de vridit till nyckelbenet en del när de har skruvat ihop det. SC-leden på den opererade sidan är ca 1 cm högre jmnf med andra.

ÅL1

Ny medlem
Brutet nyckelben
Bröt nyckelbenet på VR-09 (innan vadstena!!!), operation två veckor senare (platta med skruvar, började cykla i slutet av augusti (efter 9-10 veckor). Inte kul att bara sova på rygg den första tiden.

Mitt problem nu är att jag blivit rädd/försiktig/tveksam/whatever att ramla igen. DET tycker jag är jobbigast.

heffa1

Medlem
Brutet nyckelben
ÅL skrev:
> Bröt nyckelbenet på VR-09 (innan vadstena!!!),
> operation två veckor senare (platta med skruvar,
> började cykla i slutet av augusti (efter 9-10
> veckor). Inte kul att bara sova på rygg den
> första tiden.
>
> Mitt problem nu är att jag blivit
> rädd/försiktig/tveksam/whatever att ramla igen.
> DET tycker jag är jobbigast.

Jag känner igen det där med att bli rädd för att ramla. Jag bröt handleden på halvvättern -08. Nu är jag alltid medveten om faran när jag ligger i klunga och är uppmärksam på om de framför verkar klantiga, då håller jag lite avstånd. Det värsta är ändå att alla måste kommentera och snacka om det så fort man kommer in på cykellopp. Min chef vill förbjuda mig att delta pga risken att jag ska missa arbetsdagar. Det är inget jag tar hänsyn till dock.

Jocke

Ny medlem
Brutet nyckelben
Morfum skrev:
> jo, det tar tid verkar det som, dock går juh
> armen att använda till det mesta förutom
> klättring o det suger =/
> Dock en kraftig försvagning vid vissa "vinklar"
> osv men det är bara att träna upp musklerna runt
> omkring då det är dessa som håller leden på
> plats nu och i framtiden (inte endast men
> ändå).
>
> Hoppas du läker bra och snabbt.

Rehabträningen är nog extremt viktig vid denna typ av skada. Jag har en kollega som blev lat gällande träningen vilket slutade med att han drog axeln ur led igen när han skulle plocka upp en penna från golvet. Det blev operation sedan

hille

Medlem
Brutet nyckelben
Så var fem månader med en hook-platta på nyckelbenet in i axeln över. Roligare avslutning på förra säsongen kunde man ha haft. Ett tips till alla som råkar ut för samma sak är att se till och få en bra sjukgymnast vilket jag fick.

Bilagor

• Hookplatta.jpg
    Hookplatta.jpg
    53.9 KB · Besök: 347

Pelle Hå

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Oh jämrans, har du gått med det där tortyrredskapet i kroppen i fem månader? Inte konstigt att det gjorde ont. Gött att det är över, och hoppas du får ett bättre år i år.

Senast redigerad av en moderator:

Tille

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Grattis! Minns att jag var ordentligt lättad när de äntligen tog ut min hookplatta.
Nu är det bara att sätta i gång igen!

+1 på bra sjukgymnast

hille

Medlem
Brutet nyckelben
ostkaka skrev:
> Är det titan? Får du behålla grejen, och kan
> man göra om det till någon rolig cykelpryl i
> sådana fall? :)

Vet inte vad det är för typ av stål. Jag fick behålla den, blir ett perfekt däckjärn.

K ristian

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Hookplatta på nyckelbenet?! Då skulle du varit med på franska revolutionen, där halshögg de människor på löpande band. De skulle varit jävligt glaaada om de haft en hookplatta på nyckelbenet.

:)

Jensen

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
hille skrev:
> ostkaka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det titan? Får du behålla grejen, och kan
> > man göra om det till någon rolig cykelpryl i
> > sådana fall? :)
>
>
> Vet inte vad det är för typ av stål. Jag fick
> behålla den, blir ett perfekt däckjärn.

lär vara titan

Peter Sö

Ny medlem
Brutet nyckelben
Hook platta används vid skador på nyckelbenets yttre del. Hooken sticker in under skulderbladet och in i axelleden varför den måste tas bort efter 2-6 månader dvs när skadan läkt för att förhindra att hooken tar i överarmsbenet när armen lyfts utåt. Den hook platta som synns på bilden ovan ser ut att vara en av AO:s plattor dvs rostfritt stål. Vidare är förloppet efter nyckelbensfraktur olika beroende på hur stor skadan är från början, hur den opereras och vilken träning man får efteråt. I bästa fall kan man hålla upp någon vecka och sen köra igång igen till smärtgränsen så som Lance Armstrong gjode då han bröt nyckelbenet några veckor före Giro d´Italia som han genomförde med sitt nyoperarde nyckelben.

Millo

Ny medlem
Brutet nyckelben
Idag var det min tur! cykla idag kl 6 till jobbet
hade 1 km kvar så kommer två katte ur buskarna cirka 1-2 meter framför cykeln
hade inte en chans att stanna blåste rätt in i första katten flög över styret tog skydd
med axeln och sidan,sluta med att jag slog i huvudet samt bröt nyckelbenet på fyra ställen...

Sitter nu äter morfin opration på måndag ska dom sätta in fyra plattor massa skruv i axeln :(

Men vet någon om man får ut repration av cykeln på hemförsäkring?
den är ju bara tre månader gamal"scott scale 30"

Mavve

Aktiv medlem
Brutet nyckelben
Folksam verkar ta min hoj på hemförsäkringen iaf. Den är precis innan 4år gammal, så 35% åldersavdrag blir det.

Själv drog jag en vurpa över styret innan Hjo på vätternrundan. Landade på axeln med ac-luxation som följd. Var på återbesök igår, fick som svar att sjukgymnastik var det enda som gällde. Så dit ska man imorgon.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer