Bunnyhopp tävling!

Aktiv medlem
Bunnyhopp tävling!
Jag skrev ett inlägg på bloggen där jag uppmanar folk att öva lite på tekniken i höst. Främst för att det börjar bli lite skifte på tävlingsbanorna i XCO och många tror att de inte kan.

Här på happy lär det ju finans en och annan som både kan och vill. Och om man bara vill så går det bra att skicka in sitt bidrag med.

Vore kul om man fick in lite bilder på hoppande cyklister...

http://mittlivsomcykel.wordpress.com/2013/09/25/hostens-utmaning/

Posta gärna bilder i tråden men vill ni ha upp dem på bloggen och in i tävlingen så behövs ett mail tack:-)

Senast ändrad:
Bunnyhopp tävling!
Är spd-hopp godkända eller dom beläggs med lägre stilpoäng än Boklöv fick för v-stilen?

Hursomhelst, jag är för kass för att delta. Hade det varit skateboard hade jag haft en chans.

Bunnyhopp tävling!
Inlägget fick mig att minnas en höjdhoppstävling med cykel inomhus på Diplomat i Åre i samband med nån tävling där i mitten av 90-talet. Minns att Tompa vann tävlingen på 90cm på en liten Klein. Det var tider det. Inga bilder tyvärr.

Bunnyhopp tävling!
Måste man ha plattisar för att det ska räknas? ;)

Bynnyhop från 2009 (ölburkshöjd):

/Johan

EDIT: Tvåa på spd-pucken :)

Senast ändrad:
Bunnyhopp tävling!
SPD är absolut godkänt! Tycker du skall skicka in en bild på skateboard med! det blir kul:-)

Och alla som inte kan får lära sig. Så svårt är det inte:-)

Bunnyhopp tävling!
tycker väl ca 20cm är nått jag klarar, men sen då. hur kommer man upp till 40cm eller mer ?
känns som en mer dirt/lekcykel skulle underlätta eller ?

Bunnyhopp tävling!
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> SPD är absolut godkänt! Tycker du skall skicka
> in en bild på skateboard med! det blir kul:-)

Har tyvärr ingen bräda längre...:-(...och är nog ganska ringrostig, var väl 23 år sedan man satte personligt ollierekord.

Bunnyhopp tävling!
örgelgörgel skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag vill men kan inte.
> >
> > Tips från coachen:
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/252871/252979
>
> > #msg-252979
>
>
> Det gäller fortfarande, 8 år senare..

:D

Bunnyhopp tävling!
örgelgörgel skrev:
> TBone skrev:
> > Tille skrev:
> > > Jag vill men kan inte.
> >
> > Tips från coachen:
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/252871/252979#msg-252979
>
> Det gäller fortfarande, 8 år senare..

Onekligen bra och bevingade ord.
Får nog revidera till - jag vill, men vågar inte!

Bunnyhopp tävling!
Tille skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > TBone skrev:
> >
>
> > > Tille skrev:
> >
>
> > > > Jag vill men kan inte.
> > >
> > > Tips från coachen:
> > >
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/252871/252979
> #msg-252979
> >
> > Det gäller fortfarande, 8 år senare..
>
> Onekligen bra och bevingade ord.
> Får nog revidera till - jag vill, men vågar
> inte!

Oj, missade att det kom en massa lika fin-fina tips längre ner i tråden.
Tricket verkar vara att rycka!

Bunnyhopp tävling!
två kort från semestern i Finland, CX och SPD

DSC3783.jpg

DSC3863.jpg

Bunnyhopp tävling!
p1070218-e1335129751148.jpg

Suddig, bar över och hjälm utan skärm, men riktigt bunny med plattisar iaf. Våren 2012. Givetvis delade jag ut signerade bilder till fancluben i bakgrunden

Senast ändrad:
Bunnyhopp tävling!
Tack Ville för inspiration till rolig kvällsaktivitet! Sambon som fotade tyckte också att det var roligt trots frysta fingrar...!
Det blev många försök för att få rätt timing, både för fotografen och cyklisten! :D
IMG_5607.JPG

Spökbild:
IMG_5610.JPG

Mjuk landning fram:
IMG_5603.JPG

Mjuk landning bak...
IMG_5606.JPG

Jag provade till och med med FSen men klarade inte mer än 3 plankor med den... Sen undrar jag om jag behöver mer lågfartkompression. Vad tycker ni?
IMG_5597.JPG

Bunnyhopp tävling!
happymtb.fr skrev:
> Tack Ville för inspiration till rolig
> kvällsaktivitet! Sambon som fotade tyckte också
> att det var roligt trots frysta fingrar...!
> Det blev många försök för att få rätt
> timing, både för fotografen och cyklisten! :D
>
>
> Spökbild:
>
>
> Mjuk landning fram:
> 6
>
> Mjuk landning bak...
>
>
> Jag provade till och med med FSen men klarade inte
> mer än 3 plankor med den... Sen undrar jag om jag
> behöver mer lågfartkompression. Vad tycker
> ni?
>

Lite mer luft i bakhjulet också kanske?

Jag testade också att hoppa lite i mörkret och det går ju även om man inte kommer jättehögt. Kul att leka lite också!

Bunnyhopp tävling!
Det här blev ju faktiskt riktigt bra.-) Var lite rädd att tråden skulle sjunka som en sten men på sida 1 dag 2 är ju bra:-)

Första bidraget är på bloggen. Happymtrb.fr får en stor stjärna för att så snabbt ta tag i både hoppandet samt få med familjen ut!

Fortsätt gärna lägga bilder i tråden men vill ni ha dem på bloggen och med i tävlingen så behöver jag ett mail för att ha lite större koll.

Bunnyhopp tävling!
Det är faktiskt bra träning att göra det på gatan eftersom jag brukar inte öva bunnyhopp i skogen. Jag hoppade säkert 50 gånger och det satt bättre och bättre!
Världsrekord: 1,42m… :s

Bunnyhopp tävling!
Jag har provat lite men har nog fel teknik. Det känns väldigt bakvänt när jag gör det. Oftast rycker jag i styret men glömmer lyfta bakhjulet.

Återkommer med videorapport :)

Just "ryck i styret tönt" används flitigt.

Bunnyhopp tävling!
Jag kan bara göra basic-varianten med båda hjulen samtidigt. Fattar inte hur jag ska kunna tånupp framhjulet först och sedan dessutom hoppa? Ska man göra basicvarianten över något så måste man ju ta en jävla fart för att hinna få över hela cykeln medan man är i luften, känns mindre bra i vissa lägen.

Bunnyhopp tävling!
Ryck upp framhjulet, tryck styret framåt-uppåt samtidigt som du drar upp benen (och cykeln) under dig.

Lätt i teorin, lurigt i praktiken. Varför är det alltid så? :P

Bunnyhopp tävling!
Fint! Något jag måste öva på också. Ren höjd uppåt kan jag nog så det räcker för en måttlig stock, men att lyckas få båda hjulen över den i färdriktningen är värre:-S Brukar sluta med att jag landar med bakhjulet på nämnda stock så att sadeln studsar upp i arslet och kastar mig framstupa över styret. Mer fart borde vara lösningen, men fan vet om jag vågar det.

Undrar hur högt de där världsmästarnissarna hade hoppat utan cykel! :-D Helt galet.

Bunnyhopp tävling!
Kom på att ställa om returdämpningen på gaffeln till minsta möjliga och det blev klart roligare att stutsa upp cykeln. Lättare att få med bakhjulet av någon anledning.

Fan vad folk glor när de ser en galning klockan 10 på kvällen försöker hoppa runt på en parkdringsplats....

Bunnyhopp tävling!
Detta vart man ju sugen på att testa, sitter kunskaperna kvar sen sedan barndomen... Synd att klockan är mitt i natten. Skulle vilja ut och testa.

Bunnyhopp tävling!
Här kommer mitt något pinsamma bidrag. Ursäkten är att jag inte kan och den 19kg tunga cykeln gör det knappast enklare :P

Kunde inte bädda in den lika fint som er andra då datorn pajade..

Tillbaka
Topp