Burpat MTB-däck - bara att slänga (tätar inte)?

JHenning

Aktiv medlem
Hej happy!

Som rubriken. Gäller Rocket Ron med Snake Skin. Fick en inte allt för allvarlig smäll på en XC-bana. Luften försvann ganska direkt men enda spåret efter missödet var att det rann lite tätningsvätska från fälgkanten. Försökte pumpa upp igen men det tätade inte. Därefter har jag fyllt på med mer vätska, cyklat ganska lång sträcka i skogen men ändå fortfarande litet pys, som gör att jag får för lågt tryck efter ca 15 min. Har inspekterat fälgens innerkant och delen av däcket som går mot fälgkanten och jag tycker det ser OK ut.

Någon som varit med om detta? (Kan tilläggas att däcket håller luften bättre i vila och på jämnt underlag än vid stökigt underlag.)

Tack för svar! Har inte kollat det, men det är Bontragers formade fälgband så har lite svårt att tro att det skulle vara där det felar... dessutom har jag snurrat däcket runt på fälgen och då är det samma plats på däcket det sipprar vätska ifrån :/

Ibland kan det torka vätska där du burpat vilket gör att inte däckens kant kan täta ordentligt mot fälgen.

Försökte ta av och täta om, gjort rent med isopropanol, men fick inte bort pyset. Måste ha hänt något med däckkanten. Kan egentligen inte se något uppenbart konstigt, men om jag känner på den känns den lite ”bruten”. Men kanten känns ju bruten på andra ställen med. Ger nog upp och köper nytt, men lite tråkigt på typ nytt däck!

Stans tätningsvätska brukar klegga på däcket i övergången till fälgen. Om vätskan har legat i några månader sitter ganska mycket klegg i kanten och lossas däcket från sin position är det nästan omöjligt att få tätt igen utan rensa kanterna.
Om inte däcket är relativt nystansat tror jag att du har klegg mellan däck och fälg. Ställ hjulet i en balja vatten så ser du vart det läcker.

Nej slang har jag lämnat bakom mig vid det här laget :) Ja klegg kan säkert hindra att däcken sätter sig bra igen, men denna vätska var förhållandevis ny. Så det borde inte vara problemet. Kan kanske vara värt ett nytt försök efter fullständig rengöring, men det blir det sista. Tack för input hörni!

Tillbaka
Topp