Butik- försvara sig?

Butik- försvara sig?
Till Lynx-D

Jag håller med om att information skall skickas med om hur montering av bla pedaler skall ske.

I fallet med Matti så är det ett konstaterande ifrån levarantör och honom själv att han inte dragit åt pedalen ordentligt. Då gäller inga garantier tyvärr, hur bittert det än må vara.

Men ligger det på vårt ansvar att pedalen inte monteras riktig? Det är inte omöjligt att det gör det.
Jag tycker ditt resonemang stämmer; vi har väldigt få garantiärenden tack och lov. Det är första gången någonsin det uppstår en tvist. Vi vänder oss alltid till tillverkare/leverantör i sådana här fall. Det är tillverkare/levetarntör som skall står för ersättning i sådana här fall. Sedan är det väldigt trist att det sker med en ny cykel som sparat till länge.

Men, det är som du säger, "Vore det inte mer humant att accepetera lite av "win some, lose some"? Jo, det är nog så....

inte för att förbättra våra bytyg utan för att vi håller med dig Lynx-D.

Jag tror vi löser fallet genom att skicka upp nya vevarmar till Matti.

Butik- försvara sig?
Mja. Dom har ju jobbat med det så länge så dom kan nog oftast gå på känsla. Det är såna som
jag som inte har så bra koll som behöver momentnyckel. Som btw. kostar drygt 500:- exklusive
den sexkantsbit som går in i pedalen. (Bits?)
Min far har dizzat mig stenhårt för att jag lagt ut så mycket pengar på mina cyklar.
Tråkigt att han får rätt till slut. Jag hade kunnat köpa en rätt hygglig begagnad bil för
samma pengar. I min enfald tänkte jag att "Det är ok. En stor engångskostnad, sen kan jag
cykla i evighet och bara byta slitagedelar...." Tsss...
Problemet är väl för min del att jag också är "sponsrad" av CSN. Jobbar extra på sommaren och
en del under terminerna, jul och påsk. Jag har t.o.m. jobbat så bra att CSN nu vill ha tillbaka
10.000 i år igen. Om dom kollade på mina betyg skulle dom se att jag minsann skött skolan bra
och då tycker jag det är fånigt att dom tjatar om att betala tillbaka. Det är ju dessutom till
största delen lånet som betalas tillbaka så dom tjänar ju i stort sätt inget på att jag
jobbar lite extra.
Hade jag haft ett vanligt jobb hade ett vevparti varit en ganska liten utgift, plus att jag utan
tvekan gått till en handlare som fått montera på grejjerna för några hundra extra.
Var ju rätt dumt av mig att satsa alla pengar på en gång eftersom jag nu får vänta tills det
lugnar ner sig i skolan så att jag kan jobba nån dag här och där. Måste ju betala tillbaka CSN
också =) *spiral*
Det smartaste jag kunde gjort om istället för att köpa min cykel vore att ha gått till
cykelspec här i göteborg och köpt en chase 1,2 eller 3 för 11-15.000:- komplett. Då hade
garantierna med all säkerhet inte varit ett problem heller. Ett annat alternativ hade ju
varit att inte köpa cykel alls utan fortsätta med min cykelringen-trotjänare =) Den är
kanonbra. Har uppgraderat den en aning med dämpgaffel och mavichjul ==> rullar fint. =)

Butik- försvara sig?
Den som slutmonterar en produkt är den som är garantiansvarig dvs om man monterar en pedal och den senare gängar upp sig så att gängorna går sönder så har man som privatperson ingen laglig rätt till garanti i sverige. Däremot om en verkstad monterar en pedal och samma sak händer så är verkstaden garantiansvarig mot kunden.

Butik- försvara sig?
Lite konstigt hur en pedal kan gänga ur sig eftersom den _dras_åt_ när man cyklar. Men det kanske är många som trampar mer bakåt än framåt...

Butik- försvara sig?
Återigen, varför skulle försäljaren ansvara för mina misstag? Till skillnad från Michele förstår jag inte riktigt ditt resonemang Lynx-D. Det är klart man blir arg när ens nya prylar går sönder men det är ju en annan sak att döda budbäraren (pedalogerna). Själv fick jag pröjsa 30kkr för en kamrem som gick av 6000 mil innan rekommenderat byte i somras. Men eftersom det inte var inom garantitiden eller var tillverkningsfel så tar inte producenten på sig ngt ansvar och ingen goodwill från företaget. That's life...

Butik- försvara sig?
mulle:

Jo. Det är säkert så. Men det handlar väl mest om vad som vore skäligt av handlaren/-rna
att göra i sådana här situationer. Skulle det vara ett solklart lagbrott så finns det ju
inget att diskutera. Pedalogerna har säkerligen rätten på sin sida. Men att driva ett företag
och begränsa sig UPPÅT av vad lagen säger att man måste är ju enligt mig dumdristigt.
Det vinner man med all säkerhet inga kunder på.

Butik- försvara sig?
Visst får man skylla sig själv om man monterar ihop grejer fel, men det skall följa med en svensk manual med grejer om man köper dem i Sverige. Om det inte gör det, eller om det inte står i manualen, så kan inte en producent eller handlare skylla på att man använt fel åtdragningsmoment och då blir det ett garantiärende oavsett hur klumpig kunden har varit.

/rikard

Butik- försvara sig?
KF, poängen är att saker SKA hålla vid normal användning, och något som måste efterdras och kollas var annan mil är felkonstruerat, vare sig man vill erkänna det eller inte
och om det är meningen att man ska kunna demontera pedaler så kan är inte 35Nm+ åtdragning särskilt lockande... om du inte håller med så är du välkommen hit och demontera en upsättning som verkstan satte dit på min slitcyckel för ett par år sen... nej, det är ingen lag på att demontera och återmontera saker i preventivt syfte... och jo, det SKA gå att lossa även efter delarnas livstid
går inte det = fuckad konstruktion = tillverkare...gör saker ordentligt
är det orimliga krav jag har? säg det till mig då, och förklara samtidigt varför jag KAN skruva isär ett 20 år gammalt kylskåp/TV/dator, varför 50 år gamla träskruvar går utan vidare att skruva ur väggen... varför anses cykeldelar ha en livstid på under året då?

Senast redigerad av en moderator:
Butik- försvara sig?
KingFisher:

Jo, och din attityd tror jag bidrar till problemet. Jag hävdar att marknaden (dvs vi själva)
är tragiskt korkade. Vi som kunder har en enorm makt som vi aldrig utnyttjar. Men denna makt
finns endast när vi agerar som en enhet så att säga. Marknaden har tyckt att det är ok att
betala 200:- för en cd-skiva vilket jag tycker är rubbat. Nu har ju marknaden till viss del
börjat att protestera i form av piratkopiering. Jag tycker att vi har rätt att ställa vissa
krav. Inom vissa branscher styr nämligen de som står för utbudet lite som dom känner för,
eftersom det finns en massa kunder som bara accepterar det, trots att det kanske retar dem.
I ditt fall med kamremmen hade ju garantitiden gått ut. Då hade jag inte haft mycket att klaga
på. Men mina grejjer var helt sprillans nya. Hade kört knappt 5-6 timmar innan veven brakade
ihop.

Och jo, tough shit. Säg det till Sverker Olofsson (eller vad han nu heter) på Plus. Du hade ju
kunnat lösa alla problem dom tar upp med "tough shit" med tanke på att det inte i något fall
handlar om att kunden har laglig rätt till något i deras reportage utan mer vad som vore
skäligt av företag att göra för sina kunder. ALLTID handlar det dessutom om service efter
leverans. Ett företag som kan tänka sig att sträcka sin horisont lite längre i sitt kund-
åtagande har nog mycket att vinna eftersom nästan alla företag verkar giriga och nöjer sig
när dom fått betalt. När kunden kommer tillbaka för att ett problem uppstått tittar dom
från företaget förvånat på kunden och säger ungefär som du, "tough shit".

Butik- försvara sig?
Lynx-D skrev:
-------------------------------------------------------
> KingFisher:
>
> Jo, och din attityd tror jag bidrar till
> problemet. Jag hävdar att marknaden (dvs vi
> själva)
> är tragiskt korkade. Vi som kunder har en enorm
> makt som vi aldrig utnyttjar. Men denna makt
> finns endast när vi agerar som en enhet så att
> säga. Marknaden har tyckt att det är ok att
> betala 200:- för en cd-skiva vilket jag tycker är
> rubbat. Nu har ju marknaden till viss del
> börjat att protestera i form av piratkopiering.
> Jag tycker att vi har rätt att ställa vissa
> krav. Inom vissa branscher styr nämligen de som
> står för utbudet lite som dom känner för,
> eftersom det finns en massa kunder som bara
> accepterar det, trots att det kanske retar dem.
> I ditt fall med kamremmen hade ju garantitiden
> gått ut. Då hade jag inte haft mycket att klaga
> på. Men mina grejjer var helt sprillans nya. Hade
> kört knappt 5-6 timmar innan veven brakade
> ihop.

Ok, jag tror du missförstår mig totalt. Visst förstår jag att företag kan (och bör) i vissa fall ge ersättning trots att kunden inte har rätt. Just för att det ger goodwill. Lustigt att du lägger in egna tolkningar i hur jag behandlade mitt fall trots att jag inte nämn ngt om det. Jag var i kontakt med försäljningsstället, representant i Sthlm, svenska huvudkontoret samt head office i Italien. Mycket förargad...

MEN även om jag tycker de kunde ta på sig kostnaden trots att de hade rätt förstår jag att det slutade med att jag betalade ett #goodwillpris" på 27kkr jmf 32kkr. Däremot tycker jag Matti har lite mindre case, i ärlighetens namn. Gå på rätt person. Michele är inte anstarig för vad som skedde. Om Matti är övertygad att han gjort rätt så gå på leverantören direkt istället för att kasta skit på pedalogerna. Det är såklart att han vänder sig till Michele i första hand men som sagt döda inte budbäraren.

Butik- försvara sig?
KingFisher skrev:
> Däremot tycker
> jag Matti har lite mindre case, i ärlighetens
> namn. Gå på rätt person. Michele är inte anstarig
> för vad som skedde. Om Matti är övertygad att han
> gjort rätt så gå på leverantören direkt istället
> för att kasta skit på pedalogerna. Det är såklart
> att han vänder sig till Michele i första hand men
> som sagt döda inte budbäraren.

errr JO, budbärare än den som får skiten han skall leverera till avsändaren... det ÄR en av de få anledningarna man köper cykel/[vad som helst] lokalt - man betalar för att problemen skall redas ut fortare och i butik - inte att man ska behöva brevväxla med en generalagent

vist är det "roligt" att vara LBS i en konflikt (otacksamt jobb som satan) men om man ändå, skulle bli tvungen att ta 99% av problemen med tillverkaren själv så finns det billigare ställen att göra inköp på

Butik- försvara sig?
Frostyfog skrev:
> KF, poängen är att saker SKA hålla vid normal
> användning, och något som måste efterdras och
> kollas var annan mil är felkonstruerat, vare sig
> man vill erkänna det eller inte
> och om det är meningen att man ska kunna demontera
> pedaler så kan är inte 35Nm+ åtdragning särskilt
> lockande... om du inte håller med så är du
> välkommen hit och demontera en upsättning som
> verkstan satte dit på min slitcyckel för ett par
> år sen... nej, det är ingen lag på att demontera
> och återmontera saker i preventivt syfte... och
> jo, det SKA gå att lossa även efter delarnas
> livstid
> går inte det = fuckad konstruktion =
> tillverkare...gör saker ordentligt
> är det orimliga krav jag har? säg det till mig då,
> och förklara samtidigt varför jag KAN skruva isär
> ett 20 år gammalt kylskåp/TV/dator, varför 50 år
> gamla träskruvar går utan vidare att skruva ur
> väggen... varför anses cykeldelar ha en livstid
> på under året då?

Nu tycker jag att man får ha i åtanke att det finns cyklar som funkar som du vill, håller för att släppas från Kaknästornet och misshandlas hur som helst. Men de flästa av oss har valt att köpa tävlingsgrejjor eller i det närmsta tävlingsgrejjor. Vi har hostat upp massor av pengar för att konstruktören skall göra en produkt som i de fläst fall inte har hållbarhet som främsta konsturktionskriterie. Med ditt resonemang skulle man ju köra F1 med Volvo PV...

Kan inte komma på att jag någonsin reklamerat något, kanske för att jag är lat eller för att jag inte bryr mig tillräckligt. Men jag vet av egen erfarenhet att jag tycker att Brikohandskar är skit för de håller inte, för att ta ett exempel, så jag kommer inte köpa fler sådana.

Om jag däremot har dragit sönder något eller på annat sätt klantat mig så skulle jag nog ha svårt för att gå till säljaren och begära ny utan att blinka.

//Erik - Också extraarbetande student

Butik- försvara sig?
KingFisher:

Sorry.. Menade inte att klanka ner på dig eller feltolka ditt case om du upplever det så.
Sen tycker jag väl att du har delvis rätt. Självklart ska man inte skjuta budbäraren.
Jag är inte expert på såna här situationer men tycker nog att jag vill skälla på den som
sålt grejjen till mig i första hand. Har svårt att tro att man som kund kan få upprättelse
mot ett företag (tillverkare) som t.ex. RaceFace. Ett företag som t.ex. pedalogerna tror jag
däremot kan hävda sin rätt ganska hyggligt mot t.ex. RaceFace. Säger dom att produkten är
trasig har jag svårt att tro att RaceFace i sin tur kommer göra en stor sak av det. Dom
omsätter nog ett antal vevpartier varje år och kan hantera en sådan situation. Om de å andra
sidan får in många sådana ärenden (så att det blir ekonomiskt kännbart) kanske de borde
se över produkten i fråga. Prylarna ska inte gå sönder. Om installationsproceduren är så
känslig vid pedalmontering bör ju RaceFace se till att montering inte får ske av vanliga
användare utan att detta bara får göras av autoriserad personal. Alternativt tillverka
grejjer som man kan montera utan att vara raketforskare. DFA - designed for assembly
Inte DFABRSO - designed for assembly by rocket scientists only ;)

Butik- försvara sig?
lillebrorsan - den cykeln jag syftar på har delar som är billigare att byta ut än att betala för service av :)
men det förändrar inte faktum att en gänga som man kan gänga fel inte är rätt vald för det stället (det ÄR idiotiskt att ha en tät gänga in i en mjuk metall, särskilt när man skruvar in en hårdare metall = en effektiv gängtapp... skyldig = tillverkare... så nu är det bevisat: skitkastning funkar åt båda håll)

F1 vs Volvo PV: i F1 så VET man att sakerna kommer kasseras efter ett lopp... har vi något motsvarande i cykling?
(hur mycket service PV egentligen kräver är för mig okänt)

Butik- försvara sig?
lillebrorsan:

Jag håller i viss mån med dig (också :)
Självklart kan man inte alltid springa och be om nytt så fort man pajjat något eller
varit klantig. Men i vanliga fall när det handlar om mongering är det väl oftast typ
en skruv som går. I fallet med vevpartier blir man ju i princip tvungen att köpa ett
helt nytt vilket i sig är ganska dumt. Skulle man annars försöka köpa ny den del som
gått sönder kostar det 2-3ggr priset. (T.ex. min högervevarm UTAN klingor eller nångting
som kostade 700:- när hela partiet med klingor och vevlager kostade knappt 1000:-)

Fortfarande tycker jag faktum kvarstår.

1) Om det är OVANLIGT att vevarmarnas gängor i pedalfästet går sönder, varför kan inte
företagen vara lite generösa och lösa sådana problem?

2) Om det nu är VANLIGT och därmed kostar företagen en massa pengar att lösa problemet,
då är det ju med all säkerhet ett produktionsfel, eller t.o.m. ett konstruktionsfel enligt
min mening. Då ska det ju egentligen gå på garantin?

Butik- försvara sig?
Frostyfog skrev:
> i F1 så VET man att sakerna kommer kasseras efter ett lopp...
> har vi något motsvarande i cykling?

Radialekrade hjul, SID-gafflar, kolfiberstyren...

Hur som helst, reservdelar är väl inte att betrakta som kompletta produkter, dvs en omonterad vevarm gör sig inte så bra i reklamations-TV-studion? Och alla måste ju dra några sköna gängpaj i sitt liv. Innan man kört en tenta och dragit gängpaj i något dyrt är man inte människa.

Men om man har en LBS som vill trösta med ett kompispris när man kommer snyftandes med ett gängstrippat vevparti i näven, då är det ju jättefint.

Butik- försvara sig?
erik h skrev:

> Radialekrade hjul, SID-gafflar, kolfiberstyren.

*host host*
kolfiberstyren har en tendens att ha ok livslängd, och går dom sönder så är det 100% reklamationsärende (iaf borde vara)
SID-gafflar... tja, beror på vem som kör, men även där så är det frågan om konstruktion och upplysning ang hållbarhet
radialekrade hjul... rätt dimensionerat håller det, tummar man på marginalerna så vet vi hur det går... och då är det fråga om man har tillräcklig info angånde vad det klarar.. otillräcklig info = tillverkarens fel

Butik- försvara sig?
det är ju 1års garanti + 2 års reklamationsrätt på allt som säljs i sverige så det går ju inte att sticka under stolen med, om det är fel på varan så att säga.

fast i de flesta fall så är det ju faktiskt kunden som inte har vetskap, kompetens eller rätt verktyg till sitt förfogande och istället försöker göra någon egen lösning på saker och ting.

exempelvis att dra åt skruv, pedaler, lager etc utan momentnyckel, det både häver garanti och förkortar livslängden många gånger (på lager)

Butik- försvara sig?
Tim:

Hur ofta använder du momentnyckel när du monterar pedaler?
Jag har personligen köpt en pedaldragare på biltema. Är det också en
egen lösning som förkortar livslängden? Undrar lite isf varför
pedaldragare säljs. Kolla på CRC's sida så har dom mängder med
pedalnycklar men endast 2 momentnycklar allt som allt.

Butik- försvara sig?
jomper skrev:
> Man kan ju inte lossa på pedalerna med
> momentnyckel kanske..

hitta ett bra sätt att dra åt 520-pedaler med en då :)
(tror inte 520 har insex nämligen)

Butik- försvara sig?
520 har både och, 540 (och 959) har bara insex. De enda pedalerna jag har som bara har 15mm-fattning är Wellgos V8-kopior.

Jag brukar dra mina pedaler med insex, för hand, trots möjlighet att göra det med momentnyckel. Jag brukar inte dra den särskilt hårt, hittills har inga lossnat och jag har (så här ska man inte säga) inte strippad någon vev på pedalgängor. Däremot på andra gängor - det är olika vevar på vänster och höger sida på min cross eftersom jag inte fick loss vänsterveven. De invändiga gängorna pajade av den självutdragande vevarmsbulten.. :-)

Butik- försvara sig?
lynx-D:
jag monterar allt med momentnyckel som går att dra med momentnyckel. styre, styrstam, vevarmar, lagerjustering (både nav, vevparti, styrlager), gaffel (vid service) etc.

det som inte står angivet drar jag efter standard åtdragningsmoment av gängstorlek (finns tabel) eller specifikt rekommenderat moment för specifik skruv (främst aluskruv).

momentnyckel används endast till montering, inte demontering.. vilket brukar framgå tydligt, ibland tryckt med stora bokstäver på momentnycklarna.

förövrigt så brukar sånna verktyg heta pedalavdragare, liksom vevarmsavdrager och liknande. det är en jävla skillnad på avdragare och monteringsverktyg. just då momentet är ovesentligt vid demontering, vilket det inte är vid montering. jag bryr mig inte om du använder momentnyckel eller ej, men räkna inte med att få något på garanti om du inte följer monteringsanvisningarna.

Butik- försvara sig?
erik h skrev:
> Frostyfog skrev:
> > i F1 så VET man att sakerna kommer kasseras
> efter ett lopp...
> > har vi något motsvarande i cykling?
>
SID-gafflar, kolfiberstyren...

Ja eller hur. Precis så är det. Fan jag kommer nog inte ha råd att cukla i sommar. Erik, hur länge har dina SID-gafflar och kolfiberstyren hållit föresten ?

//Skogling

Butik- försvara sig?
Jag håller med Michele om att butikerna ska ha rätt att försvara sig och bemöta kritik.

Det kanske går att få en liten funktion på butiksrecentionerna som gör det möjligt för alla butiker att ge en komentar till varje recention? I övrigt så gillar jag recentionssystemet och tycker att de ska finnas kvar. All kritik är bra sålänge den är sann.

Butik- försvara sig?
Verkar vara så att själva grundproblemet i tråden är shimano, byt till riktiga delar så löser sig resten automagiskt.

Butik- försvara sig?
the båttom is nådd skrev:
> Verkar vara så att själva grundproblemet i tråden
> är shimano, byt till riktiga delar så löser sig
> resten automagiskt.
*otrevligt svar på ovanstående censurerat*

Butik- försvara sig?
rikard skrev:
> Visst får man skylla sig själv om man monterar
> ihop grejer fel, men det skall följa med en svensk
> manual med grejer om man köper dem i Sverige. Om
> det inte gör det, eller om det inte står i
> manualen, så kan inte en producent eller handlare
> skylla på att man använt fel åtdragningsmoment och
> då blir det ett garantiärende oavsett hur klumpig
> kunden har varit.

Är det verkligen svensk manual som måste följa med? Har för mig att det finns nån EU lag som säger att det måste finnas en engelsk eller på det landetsspråks där man köpt prylen...

Butik- försvara sig?
jag tappade tråden lite där med Nisse och hans skor, tappade tråden överhuvudtaget tror jag. han får förmodligen nya skor så länge han inte använt dom till att mocka skit i en kohage eller liknande. Men som sagt nöjda kunder kommer tillbaka och tipsar vänner och bekanta. Ovärderligt! Det har du helt rätt i ;)
Aja shit happens! Sånt man får leva med, förstår att man blir irriterad när det går så lång tid =)
Var ansvaret ligger kan man nog tvista om i evigheter eller så betalar man en kunnig jurist och får kanske svaret direkt =P

Butik- försvara sig?
Skogling skrev:
> Erik, hur länge har dina SID-gafflar och kolfiberstyren hållit föresten

Jag drar er ju bara i benet. Att börja med en attack är väl den bästa retoriken?

Jag är för snål för att köpa såna där lätta läbbiga prylar.

Butik- försvara sig?
TiTeX: Enligt svensk lag, om den inte ändrats, så ska det följa med en svensk manual. Och det som inte tas upp i manualen ska du inte kunna hållas ansvarig för har jag för mig. Så om det inte står något om hur man monterar pedalerna i manualen så spelar det ingen roll om du gör helt fel, varan betecknas som felaktig ändå har jag för mig.

Är det som jag har för mig så ser jag en potentiell våg av jobbiga reklamationer strömma mot leverantörerna. För hur många fick en svenskspråkig manual till sin cykel eller någon cykeldel alls? Räck upp en hand. (Shimano är rätt duktiga på det där med svensk manual iaf har jag för mig men det är den enda jag sett. Fick inget på svenska till hojjen, inte ens manual till alla delar. Bara en allmänt skum sak som allmänt gick igenom hojjen utan att vara särskillt specifik och sedan de engelskspråkiga manualerna till dämparen och gaffeln (förvisso med en massa andra språk utom svenska)...)

Butik- försvara sig?
Mårten skrev:
> TiTeX: Enligt svensk lag, om den inte ändrats, så
> ska det följa med en svensk manual. Och det som
> inte tas upp i manualen ska du inte kunna hållas
> ansvarig för har jag för mig. Så om det inte står
> något om hur man monterar pedalerna i manualen så
> spelar det ingen roll om du gör helt fel, varan
> betecknas som felaktig ändå har jag för mig.

fast det kan ju inte gälla varor som är inhandlade över nätet från ett annat land, eller?

Butik- försvara sig?
erik h skrev:
> Skogling skrev:
> > Erik, hur länge har dina SID-gafflar och
> kolfiberstyren hållit föresten
>
> Jag drar er ju bara i benet. Att börja med en
> attack är väl den bästa retoriken?
>
> Jag är för snål för att köpa såna där lätta
> läbbiga prylar.

He he... ;o)

Butik- försvara sig?
Mårten:

Förhoppningsvis har du fel. Det vore ju väldigt lågt att reklamera bara för man vet att
manualen enligt lag ska vara på svenska om man fick en englesk dito. Är folk så luriga
så tycker jag pedalogerna har _all_ rätt på sin sida. Reklamation skall inte utnyttjas av
kräk som bara är profithungriga. Dessutom borde reklamation komma till stånd genom att
kund och handlar diskusterar sakligt kring frågan, och inte för att kunden stöder sig
mot lagen. Jag tycker i det fallet att man som kund borde visa samma "artighet" som
jag tidigare skrivit att jag skulle förvänta mig av en handlare.

Korven:
Nej, det lär inte kunna krävas svensk manual om du handlar på weben från ett utländskt
företag. Vore väldigt konstigt. I UK vet jag inte om det krävs manual alls. Folket på
Konsument Europa verkade inte tro det iaf.

Butik- försvara sig?
Lynx-D skrev:
> Reklamation skall inte utnyttjas av
> kräk som bara är profithungriga.

I den bästa av världar är det kanske så, men sannolikt inte i denna. Se bara på hur många som tycker att det är helt OK med försäkringsbedrägeri.

Butik- försvara sig?
Tänkte bara lägga till en grej här.

Pedalogerna löste Mattimans problem på ett väldigt bra sätt.
Han skrev ett mail och tackade mig för hjälpen. Jag sa då till
honom att det är Pedalogerna han ska tacka, och att han bör
uppdatera sin recension så att det framgår att Pedalogerna gått
honom till mötes och att han borde skriva nåt i den här tråden
om att allt ordnande sig, som tack för hjälpen till Pedalogerna.

Detta har vad jag kan se, inte skett. Jäkligt dåligt Mattiman!
Man har rätt att klaga och vara missnöjd, men när det drar upp
så här mycket dålig publicitet mot Pedalogerna är det minsta du kunde
gjort att gå ut här och säga att de fasktist ställt upp och hjälpt
dig till slut.

Jag skulle iaf. vilja ta tillfället i akt och säga "Tack!" för att ni
ger stöd även till oss lite mindre skickliga cyklister, som inte
lyckas jämt. Nytt begrepp: "Pedalproblemet" =)
Har hört från säker källa att ni på Pedalogerna brukar vara väldigt
trevliga och generösa, varför det känns lite fånigt så här i
efterhand att ha gjort en sån stor grej av det hela, särskillt när
Mattiman inte ens _försöker_ lägga lite plåster på de sår han varit
med att riva upp.

Tack Pedalogerna, iaf! You've got my vote =)

Tillbaka
Topp