Bygg/projekt tråd! Rags to riches!

Soulquake83

Aktiv medlem
Hallå!
Jag är tämligen ny på MTB och tänkte berätta/visa mitt lilla projekt.

Jag köpte nyligen en bone stock Trek Marlin 7 HT 29" 2019 av en kompis för 4000kr. Innan dess åkte jag på en Jamis Komodo 27,5" HT som var i minsta laget för mig, så det var inte mycket att orda om utan jag köpte Treken.
Första turen i skogen kändes förjävlig på Treken. Jamisen hade ändå en Rockshox XC32 120mm luftfjädring jämfört med Trekens XC30 100mm coil. Treken väger närmare 15kg, med Biltemas plattisar säkert mer än 15kg, och var våldsamt stötig. Vart minst sagt missnöjd, det är en skitcykel original.
Jag behövde uppgradera och började kolla runt på bl.a dämpare. För vanlig 1" 1/8 styrrör/krona finns nästan inga dämpare att välja på. Suntour har någon halv-ok, och Rockshox Recon finns i 1" 1/8.
Alla sa till mig att det är bättre att köpa en ny cykel, men jag gav mig fan att på att försöka göra Treken potent.
En kompis hade en Fox Performance Series 32 Float Step Cast hängde i garaget, med ett styrrör kapat till 8-9cm. Jag fick köpa loss den för 1300kr pga styrröret. Den dämparen kostar mer än cykeln gör ny. Lite att kasta pärlor åt svin, men en massiv uppgrade.
Den passar naturligtvis inte på Treken och alla jag pratade med sa att det var omöjligt. Efter lite efterforskningar samt att jag plockade isär min cykel, kunde jag konstatera att jag skulle kunna lösa det med en adapter, eller annan nedre styrlagerkopp med ett lager som passar den koniska Foxdämparen. Jag beställde en NukeProof kopp med lager, rätt dimensioner, samt en Ahead styrrörsförlängare.
IMG_20200723_123042.jpgIMG_20200721_131959.jpg
Ingen av dessa komponenter passade naturligtvis. Nukeproof koppen passade inte in i styrkronan. Så jag slipade ner ytterdiametern någon halv millimeter och masserade in den med gummihammare.
Styrrörsförlängaren var inte i närheten rätt diameter för att passa i styrröret på dämparen. Monterade röret i pelarborren och slipade ner ytterdiametern någon mm, och snyggade till kanten på gaffelns styrrör som verkar ha kapats med fogsvans. Med lite värme och gummihammare masserade jag in förlängarröret i styrröret. Monterade spacers för att få 1" 1/8. Slipade så att styrröret löpte perfekt i kronans övre lager och kopp, för ytterdiametern stämde inte där heller förstås.
IMG_20200721_163505.jpg
Toppen på förlängaren kapades 6cm och nu passade inte topp cap i röret. Så jag stegborrade upp röret.
IMG_20200721_164415.jpg
Efter lite mer slip och lite färg såg gaffeln ut såhär, och passar nu perfekt i kronan på cykeln.
IMG_20200721_171026.jpg
Samlade på mig lite andra bättre delar som jag monterade under tiden. En sadelstolpe och sadel i kolfiber (Nåja) från Kina. Mycket lättare än original dock.
IMG_20200718_193230.jpg
Ett par intressanta trampor som jag fick och gjorde i ordning, för att få bort Biltema plattisarna. Slip, lack och nya dubbar.
IMG_20200718_165245.jpgIMG_20200718_192656.jpg
Nytt Shimano Mt500 hjul eftersom Fox-gaffeln är 15/110 Boost och original fälgen QR.
Screenshot_20200726_162110_com.huawei.himovie.overseas.jpg
Ett par ESI Chunky grips monterade, orangea ventilhattar, däck flyttat till nya fälgen och monterad samt en WTB Volt sadel monterad för mindre rövsmärta och risk för hemorrojder.
Screenshot_20200726_162141_com.android.gallery3d.jpg
Jag ser detta som Steg 1 av bygget. Och skillnaden är massiv. Cykeln känns fjäderlätt fram, stadigare, stabilare, jag sitter bättre då jag kunde höja styret lite och jag har nog kapat ett par kilo i vikt samt att dämpningen är fantastisk. En helt annan cykel.
Jag fick höra att det inte gick, att det var för dyrt och onödigt. Med överblivna delar sålda har denna cykel kostat mig 6000kr sammanlagt. Och nu börjar den kännas riktigt potent.
Nästa steg är ny bakdel och 11 delat växelsystem. ??

Jag är egentligen inte på en nivå där SPD på något sätt är nödvändigt. Men kommer jag över ett par pedaler och skor till bra pris blir det kanske det. Lättare styrstam, kolfiberstyre, bakfälg och 11delat är nästa steg. Nya bättre däck har jag ligger.

Nu har du ju redan köpt en massa prylar, men det går att pressa i ett nytt styrrör också.

Jag hade nog inte vågat köra någon utmanade terräng med dem konstruktionen du har nu. Men det befintliga styrröret kanske når ovanför övre lagerbanan? I så fall hade jag nog försökt montera en separat klämmring där för att avlasta quill-fästet som förlängaren sitter i.

Det befintliga styrröret går över även den övre lagerbanan. Och jag slipade ner
Nu har du ju redan köpt en massa prylar, men det går att pressa i ett nytt styrrör också.

Jag hade nog inte vågat köra någon utmanade terräng med dem konstruktionen du har nu. Men det befintliga styrröret kanske når ovanför övre lagerbanan? I så fall hade jag nog försökt montera en separat klämmring där för att avlasta quill-fästet som förlängaren sitter i.

Ja, det befintliga styrröret går över kronan och den övre lagerbanan. Vidare slipade jag förlängningen så att det är 0,5mm för stort, värmde styrröret och pressade i förlängningen. Original lösningen för att låsa röret var på tok för klen, så jag skaffade en större M10 starnut som sitter i botten och låser ihop hela konstruktionen i det befintliga styrröret. Det är rejält stadigt och jag tror det ska mycket till för att det skulle släppa. Bulten till höger håller ihop hela kalaset.
IMG_20200721_165649.jpg

Liten uppdatering.
Bytte till Racing Ray och Racing Ralph däck och har tagit en tur på cykeln. Vilken skillnad! Lätt och snärtig, sitter bättre och har mycket bättre grepp.
Det tog en dag innan jag var tvungen att fortsätta modifiera.
1x11 delat var nästa fas. Köpte en låda prylar av en kompis. Sunrace 11delad kassette, kedja, Shimano XT bakväxel och ett SLX växelreglage.
Till min stora förvåning passade Sunrace kassetten rakt på bodyn som sitter original på Trek Marlin 7. Rätt spacing, bara att byta. Snyggade till den och lackade.
IMG_20200729_002606.jpg
Veven var det värre med. Fyrkantsaxel innebär att det inte finns många alternativ för enkelklinga. Jag bestämde mig för att prova plocka bort klinga 1 och 3, vilka var nitade. Lite slipning och borrning.
IMG_20200728_205551.jpg
Med endast mittenklingan vart chainlinen drygt 49-50mm, och 30T, vilket är acceptabelt. Kan ju inte påverka det oavsett. 30T är lite i minsta laget, men det räcker i skogen så länge.
Monterade resten av prylarna och justerade lite. Resultatet vart kanon! Den växlar helt perfekt, är knäpptyst och kopplingen på XT'n är underbar!
Screenshot_20200730_105413.jpgScreenshot_20200730_105425.jpg
Screenshot_20200730_105438.jpg

Tillbaka
Topp