[Bygg- & projekttråd][Nu KLAR! med före/efter bild] SS av Crescent Världsmästarcykel

[Bygg- & projekttråd][Nu KLAR! med före/efter bild] SS av Crescent Världsmästarcykel
Jag kör med en äldre frambroms på min cykel, det var enda frambroms jag hittade som nådde ner till fälgbanan på mina gamla mavic-hjul.

Däremot fick jag bryta i bakgaffeln för att få den att passa till bredden på baknavet.
Utgick från denna sida http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html

Crescent.jpg

Ja, jag vet att jag är jävligt seg. Måste ju vara det längsta projektet ni varit med om sett till antalet egentliga arbetstimmar.

Nu är i alla fall ramen orange och fin, ska väl fixas till lite här och där men helt okej! Har tyvärr ingen bild på det, men det kommer väl.

Dekalerna damp ned i brevlådan imorse också, trevligt trevligt.
Behöver dock lite hjälp med vart alla ska sitta.
20130905_214729.jpg

Behöver främst hjälp med de 4 märken längst ned i bild, det guldiga och de svarta "Reynolds".

Sedan vet jag inte riktigt vart de små dekalerna med "Crescent" texten precis ovanför ska sitta heller.
Sist och faktiskt minst (spelar ju ingen roll egentligen) finns det ett litet märke med guldig text "MADE IN SWEDEN". Nån som vet vart den ska sitta? :)

edit: fan såg att bilden hamna snett men skit samma orkar inte fixa till det

Senast ändrad:
jcca skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan att bakdrevet inte finns kvar då..
>
> Kanske är bäst att köpa en ny fälg då?

Nu är jag fantastiskt sen med ett svar, men det verkade bli rörigt o missförstånd.
Hjulet på bilden är för gängat frihjul. Du behöver inte spara frikransen för att konvertera till ss, bara skruva dit ett bmx-frihjul. Hade det varit ett hjul för kassett hade du inte behövt kassetten för att göra ss, utan det kit du länkade till.
En ny fälg behöver du bara köpa om just fälgen är slut, men för det meket ska du nog ha sjunkit djupare i träsket än nu.

Vill du ha en enpetare med fotbroms får du köpa ett sådant hjul, biltema är ett bra förslag, men du kommer få justera navet. Dock avråder jag bestämt ifrån att köpa däck på biltema, de kommer orsaka lidande i form av utebliven cykelnjutning, känslor av meningslöshet, nedstämdhet, sömnstörningar, omotiverad aggression mm. Världen är full av webbshopar som säljer ok däck, annars köp o sälj eller yardsaletråden här.

En liten snabb dålig bild på hur ramen ser ut innan det kommer på lite klarlack på den!

Blixten på kameran gör att den ser lite gul ut, men det är inte HELT rätt nyans på den. Dock ser det bättre ut än vad det gör på bilden tycker jag.

Nu är det egentligen bara att låta lacken härda lite innan jag monterar ihop allting och tar ut den på jungfrufärden!

20130908_181049.jpg

jcca skrev:
> En liten snabb dålig bild på hur ramen ser ut
> innan det kommer på lite klarlack på den!
>
> Blixten på kameran gör att den ser lite gul ut,
> men det är inte HELT rätt nyans på den. Dock
> ser det bättre ut än vad det gör på bilden
> tycker jag.
>
> Nu är det egentligen bara att låta lacken härda
> lite innan jag monterar ihop allting och tar ut
> den på jungfrufärden!
>
>

Oj vilken skillnad mot trådens första bild. Bra jobbat!

Tack! :)

Jo säkerligen, men åker på kortsemester snart så monteringen kommer inte ske förrän nästa vecka!

Så ni får allt vänta liiite till ;)

Nu är den i stort sett klar! Äntligen, va? Bild har jag bifogat i första inlägget, men kan slänga in den här också.
Det var faktiskt inte helt lätt att veta vart alla delar skulle sitta när man aldrig gjort det förut, men tror det blev ganska rätt iaf!

Ska köpa nya pedaler, kändes inte rätt mot cykeln att sätta på de gamla rostiga pedalerna när den är så fin..

Sedan ska jag fästa bromsvajern mot ramen. (kanske intern vajerdragning nästa sommar?)

Premiärtur blir på lördag, ska bli finfint väder då!

20130926_212628.jpg

Senast ändrad:
Blev en premiärtur idag, ca en mil. Var jävligt skön att cykla på, men bakhjulet är inte helt rakt så det får bli nytt till nästa sommar.

Utväxlingen(heter det så?) var ganska hög men det var gött när man kom upp lite i fart.

Tänkte egentligen stanna halvvägs och ta lite fina bilder i det tänkta soliga vädret, men stötte på spöregn när jag hade kommit halvvägs så fick skynda hem.

Så fick bli att tvätta av den när man kom hem också..

Men på det stora hela är jag väldigt nöjd med den :)

Var fick du tag i dekalerna? Finns det "dekalset" att köpa någonstans?

Sandpapper, samt färgborttagningsmedel & lite sandpapper i skarvar och typ vid vevpartiet och där det var svårt att komma åt.

En utomhusbild när den är helt klar vore nice! När vajer och pedaler är på plats. Cykeln på en regnvåt asfaltsväg, lite mulet, några feta träd i bakgrunden, gula höstlöv som matchar cykel. Tack.

bikeshorts skrev:
> En utomhusbild när den är helt klar vore nice!
> När vajer och pedaler är på plats. Cykeln på
> en regnvåt asfaltsväg, lite mulet, några feta
> träd i bakgrunden, gula höstlöv som matchar
> cykel. Tack.

Challenge accepted. Då har jag en anledning att ta den på en tur imorgon också :) Förutsatt att det inte regnar

Fick en trevlig söndagstur idag, blev väl ca en mil. Har troligtvis gått längre på två dagar nu än den gjort på två år.
Mycket roligare att cykla på den i solsken än i spöregn!

Nåväl, som lovat: Matchande höstlöv, träd och crescent

cykel1.jpg

cykel.jpg

Stiligt. Färgen gjorde sig bra mot höstlöven.

Jag har kanske missat något, men varför har du ingen frambroms?

jcca skrev:
> Fick en trevlig söndagstur idag, blev väl ca en
> mil. Har troligtvis gått längre på två dagar
> nu än den gjort på två år.
> Mycket roligare att cykla på den i solsken än i
> spöregn!
>
> Nåväl, som lovat: Matchande höstlöv, träd och
> crescent
>
>
>
>
Grattis! Den ser riktigt mysig ut. Dessutom ser den ut att kräva ett minimum av underhåll, vilket alltid är trevligt när man vill ut och cykla omedelbart.

trib skrev:
> Stiligt. Färgen gjorde sig bra mot höstlöven.
>
> Jag har kanske missat något, men varför har du
> ingen frambroms?

Tack!

Om jag ska vara ärlig så fick jag inte ihop den ordentligt, vet inte riktigt vad som var fel på den. Sedan var jag tvungen att ta lite småsaker från den bromsen till den jag fäste på bakhjulet.

Får väl köpa två nya bromsar när jag köper nya hjul, blir väl till nästa sommar

Hur löste du det med kassett-konverteringen till SS? :)

Mer bilder!! :D Den här platsar in i cykelporr-tråden.

Kul att ni tycker om den :)

Jag köpte ett vanligt BMX frihjul och smällde på, blev inte världens bästa kedjelinje men det funkar!

Bjuder på en sista bild
cykel2.jpg

AAARGH... mina ögon!!! Det svider!!!

Jag har inget emot Biltema så länge det inte syns ;-)

Bilagor

• cykel2.jpg
    cykel2.jpg
    141.5 KB · Besök: 92
Haha, sorry.. Men som sagt blir ju nytt hjulpar till nästa sommar :)

jcca skrev:
> Haha, sorry.. Men som sagt blir ju nytt hjulpar
> till nästa sommar :)

Det där löser du med en tuschpenna :)

Var har du köpt klistermärkena?

Snyggt jobbat!
Ett par bättre och snyggare däck förtjänar den tycker jag.

Mvh Fredo

jcca sa:
Ja, jag vet att jag är jävligt seg. Måste ju vara det längsta projektet ni varit med om sett till antalet egentliga arbetstimmar.

Nu är i alla fall ramen orange och fin, ska väl fixas till lite här och där men helt okej! Har tyvärr ingen bild på det, men det kommer väl.

Dekalerna damp ned i brevlådan imorse också, trevligt trevligt.
Behöver dock lite hjälp med vart alla ska sitta.

Behöver främst hjälp med de 4 märken längst ned i bild, det guldiga och de svarta "Reynolds".

Sedan vet jag inte riktigt vart de små dekalerna med "Crescent" texten precis ovanför ska sitta heller.
Sist och faktiskt minst (spelar ju ingen roll egentligen) finns det ett litet märke med guldig text "MADE IN SWEDEN". Nån som vet vart den ska sitta? :)

edit: fan såg att bilden hamna snett men skit samma orkar inte fixa till det

Hej!
Vart fick du tag i de där dekalerna?
Mvh
Johan

Tillbaka
Topp