Pastis
Aktiv medlem
[Bygg/renovering] Miyata Quickcross görs om till trainer/crosscykel
Min gamla Miyata Quickcross från 1991 har jag alltid gillat och jag pendlade 4 mil per dag med den när det var aktuellt. Nu har jag äntligen tagit mig tid och börja renovera den, då ramen både är snygg och tillräckligt bra för dess tänkta användning. Jag tänkte ha den som crosscykel på grusvägar och som trainercykel på vintern. Har en begagnad Ultegra 6703-grupp som nu ska flyttas över till Miyatan.
Så här såg den ut i originalskick med 21 vxl (3x7) Shimano EXAGE 500LX.
Jag började med att riva allt och göra rent ramen. Vevlager och vevar satt som attan, men till slut lossnade det. Här ligger "brötet"...
"Kostade på" ett nytt Ultegra 6700 vevlager.
Inskaffade ny styrstång, bockstyre och en röd Selle Italia C2 Flow sadel eftersom jag har samma sadel på mina andra cyklar (fast andra färger). Sedan tidigare hade jag en Ritche styrstam liggande så den kom väl till användning! Naturligvis blir det matchande röd styrlinda vad det lider! Riktigt "pimpigt" om man jämför med min svart/vita Canyon racer... ;) Sedan hade jag ett hjulset från rosebikes över eftersom min racer byggs om till 11-delat.
Den gamla kombinerade styrtången/stammen hade inbyggt stopp för bromshöljet, så jag fick skaffa mig en "problem solver" som jag tror kommer att fungera bra till bromsarna.
Fortsättning följer när fler prylar ska monteras!
Så här såg den ut i originalskick med 21 vxl (3x7) Shimano EXAGE 500LX.
Jag började med att riva allt och göra rent ramen. Vevlager och vevar satt som attan, men till slut lossnade det. Här ligger "brötet"...
"Kostade på" ett nytt Ultegra 6700 vevlager.
Inskaffade ny styrstång, bockstyre och en röd Selle Italia C2 Flow sadel eftersom jag har samma sadel på mina andra cyklar (fast andra färger). Sedan tidigare hade jag en Ritche styrstam liggande så den kom väl till användning! Naturligvis blir det matchande röd styrlinda vad det lider! Riktigt "pimpigt" om man jämför med min svart/vita Canyon racer... ;) Sedan hade jag ett hjulset från rosebikes över eftersom min racer byggs om till 11-delat.
Den gamla kombinerade styrtången/stammen hade inbyggt stopp för bromshöljet, så jag fick skaffa mig en "problem solver" som jag tror kommer att fungera bra till bromsarna.
Fortsättning följer när fler prylar ska monteras!
Senast ändrad: