Bygga cykel nästan från "scratch". Behöver kunskap och tips. :)

BigPinky

Ny medlem
Hej!

På grund av min låga budget och mitt stora behov av en ny cykel vänder jag mig till er här på forumet. Jag är ny här och hade lite svårt att hitta något liknande i alla dessa trådar så jag tänkte att jag skulle skapa en egen.

Nu är det så att jag tänkte bygga mig en egen cykel och har läst på en del om mtb:s och alla de delar som behövs för en sådan. Cykeln ska användas till pendlande samt motion i terräng. På grund av det enorma träsk av olika komponenter, storlekar osv så känner jag mig ganska hjälplös. Jag vill lyckas fixa en så bra cykel som möjligt för så lite pengar som möjligt men är beredd att spendera lite pengar på den. Hade främst tänkt att köpa beggade grejjer för att hålla priset nere.

Vad jag nu undrar över är följande:

1. Är en billig framgaffel nödvändigtvis dålig?(har sett en del billiga på köp/sälj delen, för ca 500-600 kr)
2. Vilken "serie" av växeldelar bör jag använda?
3. Är mtb ramar kompatibla med alla dämpade gafflar?
4. Vilka hjul, vad ska ja leta efter?
5. Hur vet jag vilken storlek på hjul som passar vilken ram? (brukar ju inte stå)
6. Vilka delar på cykeln är bör ha "bäst" kvalité?
7. Viktigt att tänka på?
8. Andra tips och råd?

Bör tilläggas att jag redan har en Cykelpro ram samt Avilio fram/bak växel till mitt förfogande. Vet ej om dessa går att använda men kom gärna med tips om detta med.

Detta var bara en liten del av alla funderingar jag har men vill inte göra denna tråd allt för ogreppbar. Tack på förhand! Cyckla lugn. ;)

Hur mycket är du beredd att lägga på cykeln?

I allmänhet är det betydligt mer gynnsamt att köpa en komplett cykel, istället för lösa delar. Om man vill komma billigt undan köper man med fördel begagnat.

Att bygga billigt från lösa delar kräver antingen lång tids letande eller stor tillgång på delar sedan tidigare. Det är lätt att lura sig på att varje komponent inte är så dyr, det är ofta de många smådelarna som gör att priset skenar iväg.

Jag vet att det är så. Jag antar att jag är beredd att leta länge efter beggade delar. Jag kan tänka mig lägga ca 3000 kr på bygget.

Dock fick inte svar på något jag frågade egentligen...

Ja, generellt sett är alltid billiga dämpargafflar dåliga. Bättre att köra med en stel gaffel i många fall. Billigare, lättare, bättre funktion, servicefritt.

Växlar, det funkar med rätt enkla grejor tycker jag. Har faktiskt cyklat en vecka i alperna med Acera-prylar för många år sen..

Men som det hintas om ovan, det blir aldrig billigt att bygga från scratch. Svårt att se hur du ska kunna nå under 3000 kr och få ihop något som är i klass med en ny 3000kr-cykel ens om du letar begagnade prylar till max.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> det är ofta de många smådelarna som gör att priset
> skenar iväg.

+1
Titanskruvar är skitdyra.

Okej. Tack för snabba svar. Tråkigt att höra då jag så himla gärna vill bygga min egen hoj. Något som jag inte nämnde tidigare var att jag jobbar med drift och underhåll och får ibland tag på reservdelscyklar då vi städar inne i stan. Vilka delar isf bör köpas nya då jag säkert kan få tag på mycket gratis?

Är du medveten om att det troligen är en oekonomisk lösning så är det ju bara att köra. Byggandet är ju ett nöje i sig, som kan vara värt lite.

BigPinky skrev:
> 1. Är en billig framgaffel nödvändigtvis
> dålig?(har sett en del billiga på köp/sälj
> delen, för ca 500-600 kr)

Det beror på vad det är för gaffel. En några år gammal Tora borde väl kosta ungefär så och är inte alls för dålig. En stel gaffel kan också vara ett alternativ.

> 2. Vilken "serie" av växeldelar bör jag
> använda?

Deore eller bättre tycker jag att du bör sikta på.

> 3. Är mtb ramar kompatibla med alla dämpade
> gafflar?

Nej, men i stort sett, åtminstone inom det prissegment du tänker dig.

> 4. Vilka hjul, vad ska ja leta efter?

Fundera på om du vill ha skiv- eller fälgbroms och köp hjul som passar till det du vill ha.

> 5. Hur vet jag vilken storlek på hjul som passar
> vilken ram? (brukar ju inte stå)

Alla ramar som kan bli aktuella kommer att vara byggda för 26"-hjul, så länge du inte kikar på dirt-ramar.

> 6. Vilka delar på cykeln är bör ha "bäst"
> kvalité?

Gaffel, hjul och ram. Inbördes ordning kan man väl diskutera i oändlighet...

> 7. Viktigt att tänka på?

Om du ska hålla budget är det viktigt att undvika felköp, så läs på ordentligt om olika standarder. Hundralapparna springer annars lätt iväg.

> 8. Andra tips och råd?
http://www.chainreactioncycles.com/Offers.aspx?CategoryIDs=2145,2149&SortBy=Price (kunde inte låta bli...)

> Bör tilläggas att jag redan har en Cykelpro ram
> samt Avilio fram/bak växel till mitt förfogande.

Om du tycker att de känns funktionsdugliga så är det väl bara att köra. Växlar är ju lätt att byta ut i efterhand om de inte skulle hålla måttet.

Jag har själv varit i dessa tankar. Men, efter en del forskning och undersökning så kom jag fram till att det bästa är att leta information samt ställa många "dumma" frågor här på happymtb för att få så mycket kött på benen att man kan köpa en bra begagnad mtb med hyfsade komponenter. Senare kan du ju alltid uppgradera den eller använda vissa delar av den cykeln för att göra din egen.

Tack för alla svar! Tanken med hela bygget var ju från början att det skulle bli billigt vilket ja inser nu kan vara svårt. Ska dock göra ett seriöst försök att komma över så mycket beggat som möjligt om inte gratis. Halva grejjen är ju också bygget själv. Att bygga och mecka ihop något eget är så mycket roligare än att gå in i närmsta butik och köpa en hoj.

Kom gärna med förslag om delar ni rekommenderar. Länkar och allt som kan vara till hjälp får ni gärna dela med er av, inte bara för min skulle men det kanske finns andra som mig... :)

BigPinky skrev:
> Halva grejjen
> är ju också bygget själv. Att bygga och mecka
> ihop något eget är så mycket roligare än att
> gå in i närmsta butik och köpa en hoj.

Som princip, ja. Men i verkligheten är det stor skillnad på att montera ihop nya, kompatibla prylar till en egen cykel - jämfört med att skruva ihop ett gäng diverseprylar från gud vet var.

Du kan ju själv tänka ut om du tror det förstämnda är billigt dock ;)

på 6 svarar jag växelreglagen. Om du satsar på deore eller köp XT reglage. Det är där det sitter när det gäller växlingarna. Men du har spräkt budgeten för länge sedan om du skall göra rätt. Rimlig bygga själv budget med billigasteval där man kan är nog det dubbla.

Bara att bygga på, men 3000:- låter lågt även för begagnade delar.
Jag håller på att bygga en stel mtb av mestadels begagnade delar.
Ram(beg): 800:-
Gaffel(ny): 600:-
Styrlager(nytt): 250:-
Växelreglage(SLX),skivbromsar(SLX),bakväxel(XT) (allt beg): 1000:-
Det plockar snabbt på. Man tycker det inte är så mycket delar på en cykel ,men det blir ändå en del.
Är du ute efter lite lägre prissumma, så ska du nog finkamma begagnade cyklar här på happy.

HAHA köpte precis en merida matts d 50 för 3500. Precis som ny. Tacksam för all hjälpsam info trots detta totala misslyckande av att bygga cykel. Snart blire att dra till skogen! :D

Tillbaka
Topp