Bygga Enduro/Trail

Abbev84

Medlem
Bygga Enduro/Trail
Tjena!
Har som sagt tänkt att bygga mig en enduro/trail cykel, och har räknat lite på de, vill inte köpa en trek fuel ex 8 gen 6
Då jag har märkt att jag kommer behöva byta mängder av saker så här är min kalkyl och undrar hur jag kan få ner priset om det går en aning!
Har inte hittat alla delar men har uppskattat ett pris...
Skriv gärna även om jag har glömt nått, styrlager tror jag följer med ramen!?
Skärmbild 2023-05-15 203827.png

Bygga Enduro/Trail
Jag saknar vevlager och tubeless ventil. Kanske vill du också har en bashguard.

Och är det riktiga priser? Man betalar mycket mindre hos tysken.

Bygga Enduro/Trail
Okej, jo hela vevpartiet ingår på slx:n
Hölje och liknande kan jag ordna på lokala cykelverkstaden där cykeln isåfall ska byggas upp

Man bygger väl själva?! Att bygga sin egen cykel är riktigt rolig! Kankse kan man lämna montage av vevlagret till cykelverkstaden om man inte vill köpa verktyget själva.

Bygga Enduro/Trail
Tips:
Skär ner på allt utom växelreglaget, och kanske kassetten om du är riktigt viktkänslig, till slx, helst slx 11 delat. Och eller kanske bakväxeln Deore 11 delad nyaste generationen så får du ett större jockeywheel.
Det går väl att hitta lika bra ramar som trek fast billigare, och troligen med hängt bb.
Oftast får man ihop grejerna billigast genom att köpa ett antal delar från 2-3 olika shoppar, det brukar övervinna flera transportavgifter (och flera webshoppar har fraktfritt vid tillräckligt stora köp).
Och börja med att få igenom Happy K&S för att se vad du kan fynda där. Gafflar, dämpare (när du har ram), kassetter, hjul, däck, styren, bromsskivor, pedaler, sadlar, ibland droppers, vevpartiet, växelförare, bromsar, brukar gå att hitta för betydligt mänskligare priser än även webshopparna.

Bygga Enduro/Trail
Tips:
Skär ner på allt utom växelreglaget, och kanske kassetten om du är riktigt viktkänslig, till slx, helst slx 11 delat. Och eller kanske bakväxeln Deore 11 delad nyaste generationen så får du ett större jockeywheel.
Det går väl att hitta lika bra ramar som trek fast billigare, och troligen med hängt bb.
Oftast får man ihop grejerna billigast genom att köpa ett antal delar från 2-3 olika shoppar, det brukar övervinna flera transportavgifter (och flera webshoppar har fraktfritt vid tillräckligt stora köp).
Och börja med att få igenom Happy K&S för att se vad du kan fynda där. Gafflar, dämpare (när du har ram), kassetter, hjul, däck, styren, bromsskivor, pedaler, sadlar, ibland droppers, vevpartiet, växelförare, bromsar, brukar gå att hitta för betydligt mänskligare priser än även webshopparna.
Okej, tack så mycket. Har tänkt lite på drivlinan vikt spelar absolut ingen roll men tänker mig att de kan vara bra att ha lite dyrare drivlina så allt håller längre men det kanske inte spelar någon roll. Vill heller inte att nått ska skaka sönder!

Bygga Enduro/Trail
Det är absolut ingen skillnad i hållbarhet på mellanmjölksnivåerna på Shimanos drivlina.
Vill man har det så problemfritt som möjligt så väljer man 10delat och inte jättestort pizzadrev utan max 11-42.
Men deore till xt är bara skillnad i vikt, mest i kassett och vevparti, på bromsreglagen saknar deore "toolfree reach-adjust" och små utgrävningar i greppen, thats about it.

Bygga Enduro/Trail
Det är absolut ingen skillnad i hållbarhet på mellanmjölksnivåerna på Shimanos drivlina.
Vill man har det så problemfritt som möjligt så väljer man 10delat och inte jättestort pizzadrev utan max 11-42.
Men deore till xt är bara skillnad i vikt, mest i kassett och vevparti, på bromsreglagen saknar deore "toolfree reach-adjust" och små utgrävningar i greppen, thats about it.
Okej fattar, men blir inte utväxlingen lite väl hög i vissa branta uppförsdelar, vill även att den ska vara hyfsat trampeffektiv

Bygga Enduro/Trail
Okej, tack så mycket. Har tänkt lite på drivlinan vikt spelar absolut ingen roll men tänker mig att de kan vara bra att ha lite dyrare drivlina så allt håller längre men det kanske inte spelar någon roll. Vill heller inte att nått ska skaka sönder!
Jag skulle säga att om du går ner från XT till Deore så håller grejerna längre. Det är främst vikt och funktion som är "bättre" på dyrare komponenter, inte hållbarhet. Min erfarenhet när det gäller cykelkomponenter iaf

Bygga Enduro/Trail

På lvgsidan brukade det vara att dyrare gruppen hade bättre ytebehandling så att kassett och kedjan håller lite längre. Jag vet inte hur det är på MTB nuförtiden. För alla andra komponenter håller jag med.

Bygga Enduro/Trail
På lvgsidan brukade det vara att dyrare gruppen hade bättre ytebehandling så att kassett och kedjan håller lite längre. Jag vet inte hur det är på MTB nuförtiden. För alla andra komponenter håller jag med.
Kassetter har dyrare nivåer alu eller t o m titan (dura-ace/xtr) för att göra dem lättare och hållbarare (dura-ace/xtr). Men kedjorna är väl mest hållbarhet, inte vikt, ja.

Jag tänkte mest på fasta delar, inte slitdelar (fast nämnde kassett ? )

Visst är det så att en större kassett är lättare att veva upp för brant tekniskt lätt klättring, men man behöver inte 12delat för det, den moderna deoren tar utan problem 11-46, kanske to m 11-50. Men att ha pizzadrev är för att kunna ha större framklinga, om man väljer en 30 eller. 28 klinga fram kommer man längre med mindre kassett, och kan eventuellt ha en bakväxel med mindre cage, och få hela systemet att vara mindre utsatt och lättare att få väl justerat.

Senast ändrad:
Bygga Enduro/Trail
Kassetter har dyrare nivåer alu eller t o m titan (dura-ace/xtr) för att göra dem lättare och hållbarare (dura-ace/xtr). Men kedjorna är väl mest hållbarhet, inte vikt, ja.

Jag tänkte mest på fasta delar, inte slitdelar (fast nämnde kassett ? )

Visst är det så att en större kassett är lättare att veva upp för brant tekniskt lätt klättring, men man behöver inte 12delat för det, den moderna deoren tar utan problem 11-46, kanske to m 11-50. Men att ha pizzadrev är för att kunna ha större framklinga, om man väljer en 30 eller. 28 klinga fram kommer man längre med mindre kassett, och ana eventuellt ha en bakväxeln med mindre cage, och få hela systemet att vara mindre utsatt och lättare att få väl justerat.

Tänkte inte på kassett med aludrev. Jag har bara haft Shimano kassett med endast ståldrev.

Vid pizzadrev är opinionen delade. Jag ser många veva uppför backarna i Hellas med 32/50. På min singlespeed har jag just bytt up till 34/20 och jag kommer fortfarande uppför allt. Så tycker att val av lättaste växel berör på preferens och tjockleken av pannbenet.

Bygga Enduro/Trail
Tänkte inte på kassett med aludrev. Jag har bara haft Shimano kassett med endast ståldrev.

Vid pizzadrev är opinionen delade. Jag ser många veva uppför backarna i Hellas med 32/50. På min singlespeed har jag just bytt up till 34/20 och jag kommer fortfarande uppför allt. Så tycker att val av lättaste växel berör på preferens och tjockleken av pannbenet.
Berk the strongman ?
Jag är också svag, och där det är enkelt kan jag ofta veva 46an, men där det är tekniskt behöver en eller två drev tyngre. Men jag kommer verkligen inte upp för allt. Ofta skulle jag behöva ha nu tyngre växel än vad jag har, men jag orkar inte trycka ner dem, och har oftast inte spd så jag kan hjälpa till att dra heller.

Bygga Enduro/Trail
Berk the strongman ?
Jag är också svag, och där det är enkelt kan jag ofta veva 46an, men där det är tekniskt behöver en eller två drev tyngre. Men jag kommer verkligen inte upp för allt. Ofta skulle jag behöva ha nu tyngre växel än vad jag har, men jag orkar inte trycka ner dem, och har oftast inte spd så jag kan hjälpa till att dra heller.

På söndagens happytir blev jag kallad för elcyklist när jag körde om alla på klättringen på blå :(

Måste säga att tekniska klättringar blir enklare med tyngre växel, dock behöver man då också fart. På hundbenet växlade jag för lätt och kan inte uppför gropen i början. Jag är inte längre van att växla på stigen. Utan en SS MTB hade jag dock inte haft så mycket kraft, så förstår att de flesta vevar uppför backar med lätt växel.

Bygga Enduro/Trail
Personligen om jag skulle bygga cykel från grunden hade jag kollat på begagnade märkes ramar eller kollat på något billigare som nukeproof eller liknande

Bygga Enduro/Trail
På söndagens happytir blev jag kallad för elcyklist när jag körde om alla på klättringen på blå :(

Måste säga att tekniska klättringar blir enklare med tyngre växel, dock behöver man då också fart. På hundbenet växlade jag för lätt och kan inte uppför gropen i början. Jag är inte längre van att växla på stigen. Utan en SS MTB hade jag dock inte haft så mycket kraft, så förstår att de flesta vevar uppför backar med lätt växel.
Fan va imponerande, berätta gärna mer om dina starka starka ben. Det hjälper säkert TS

Bygga Enduro/Trail
Hjul kan du med fördel köpa av slowbuild, Newmen ID30 med DT 350 nav kostar under 5000:-.

Som framgaffel köper du den här, och det fort som fan innan den är såld ;-)

bromsar

du kommer ner många tusen om du googlar lite.

Jag gjorde som dig 2019 fast med en kolfiberram, kunde pruta 15% på ramen hos lbs. Kul att bygga sin egen hoj. Efter ca 600 slitsamma mil hittade jag en liten spricka i ramen som Trek ersatte utan tjafs, dyrt kanske men Trek står för sina garantier utan snack. Nu har jag en ny ram med livstidsgaranti.

Senast ändrad:
Bygga Enduro/Trail
Det blir en väldigt dyr cykel det där. Köp en komplett cykel istället. Är det någon del du inte vill ha kan du plocka av den innan du använder cykeln och sälja. Treks ramar är ofantligt dyra nya om man köper dom lösa, nu kanske det är en Trek du vill ha, men det finns andra märken som är betydligt billigare, Commencal, Bird, Propain. Eller försök hitta en Trek på rea.
Gällande växlar, det beror på var du bor och hur du cyklar. Jag har kört länge med 10 delad 11-42 och det funkar bra, men nu när jag bytt till 10-50 så tycker jag det är bättre.

Bygga Enduro/Trail
Som några redan sagt så är nog drivlinan det du kan spara mest pengar på här, Deore borde räcka gott, har nog aldrig hört någon klaga på den drivlinan.
Sen när det gäller ramen så beror det på anledning du väljer den, är det för att det är en sån ram du vill ha, så ska du givetvis välja den, vad jag hört så är den jävligt bra. Men om du inte är så brydd, så finns det mer ekonomiska ramar att hitta.

Bygga Enduro/Trail
Jag köpte av mr slöfock när leveranstiden var lång, hjulen var ju ändå bra och nu verkar han ha fått upp farten :LOL:

Om man inte har bråttom är det mindre risk hos Slowbuild. Jag har dock alltid brattom när jag bygger cykel till mig själva.

För ett år sen fick många fel komponenter i hjulen, men det verkar vara löst nu.

Bygga Enduro/Trail
Som några redan sagt så är nog drivlinan det du kan spara mest pengar på här, Deore borde räcka gott, har nog aldrig hört någon klaga på den drivlinan.
Sen när det gäller ramen så beror det på anledning du väljer den, är det för att det är en sån ram du vill ha, så ska du givetvis välja den, vad jag hört så är den jävligt bra. Men om du inte är så brydd, så finns det mer ekonomiska ramar att hitta.
Yes ramen, ska ja g nog ha den eftersom den är så jäkla nice å cykla med nedtryckt för mer downhill men även väldigt trampeffektiv

Bygga Enduro/Trail
Hjul kan du med fördel köpa av slowbuild, Newmen ID30 med DT 350 nav kostar under 5000:-.

Som framgaffel köper du den här, och det fort som fan innan den är såld ;-)

bromsar

du kommer ner många tusen om du googlar lite.

Jag gjorde som dig 2019 fast med en kolfiberram, kunde pruta 15% på ramen hos lbs. Kul att bygga sin egen hoj. Efter ca 600 slitsamma mil hittade jag en liten spricka i ramen som Trek ersatte utan tjafs, dyrt kanske men Trek står för sina garantier utan snack. Nu har jag en ny ram med livstidsgaranti.
problemet med fox är ju att de behövs servas av en ''utbildad'' person och det finns bara en av de i Sundsvall (där jag bor) och annars håller inte garantin längre så när man väl kan serva den själv så gör man ju hellre de

Bygga Enduro/Trail
problemet med fox är ju att de behövs servas av en ''utbildad'' person och det finns bara en av de i Sundsvall (där jag bor) och annars håller inte garantin längre så när man väl kan serva den själv så gör man ju hellre de

Du kan ju serva den hos Jocke i Järvsö, första två åren om det är så länge garantin håller? Behöver ju såklart inte köpa en fox det var mer som att visa att din kalkyl är hög. Du hittar en Lyrik billigare än 11 500:- också :giggle:

Bygga Enduro/Trail
Kan du leva med en Charger 2.1 Lyrik ultimate så har du en här för halva priset. Byt airshaft till det du ska ha om du behöver mindre än 170mm. 630 euro.

Måste du ha charger 3 så hamnar du på 890 euro.

Annars finns ju Yari för 399 euro.

Bygga Enduro/Trail
Kan du leva med en Charger 2.1 Lyrik ultimate så har du en här för halva priset. Byt airshaft till det du ska ha om du behöver mindre än 170mm. 630 euro.

Måste du ha charger 3 så hamnar du på 890 euro.

Annars finns ju Yari för 399 euro.
Okej, är inte jätte insatt i gafflar men vad är skillnaden på charger 2.1 och 3:an?

Bygga Enduro/Trail
Okej, är inte jätte insatt i gafflar men vad är skillnaden på charger 2.1 och 3:an?
Inte helt koll men kör en Charger 2.1 själv och väldigt nöjd. Allt från Trail cykling till DH i åre utan problem. Med tanke på du sparar 3000kr så är det nog bara slå till!

Iofs så bygger man inte cyklar för det är billigare.

Kan annars rekommendera Jagwire kit för små saker så som s-hooks och dropper vajer. Bra grejor.

EDIT: Reglage till dropper följer aldrig med. Måste köpas separeat.
Prisvärt reglage:

Haft två och både hållt bra!

Här är också min bygglista för min Tyee som referens om du saknar något.
KomponentViktAntalKomponent exempelPris exempelKöpt namnViktKöpt Pris
Ram112715
Bash GuardsMozartt HXR Steel Chain Guide - ISCG-05 - orange509
Bottom Brackets1Shimano XT MT800 Bottom Bracket182Shimano, Shimano Deore XT BB-MT800 68/73mm BSA Vevlager299
Brake Cables2Shimano MTB Stainless Steel Inner Brake Cable66
Brakes backMT7 Pro HC Carbotecture SL® Disc Brake Set + Storm HC4215
Brakes front
Mini Service Kit for all Brake Models 100ml316
Transport Device for Disc Brakes Item number: 20031479100
Magura Shimano I-Spec EV Shiftmix 4 Clamp200
SRAM Aluminum End Caps 5mm for Brake Cable Housings (1 piece) - black
Disc brake rotors2Storm HC 6-hole Disc Rotor 203285
Cassettes1Shimano XT M8000 11sp Cassette + Chain Bundle1019Shimano Deore CS-M6100 12-vxl 10-51T Kassett929
Cranksets1Shimano XT M8000 Single 11 Speed Chainset1482Shimano
DEORE FC-M6100-1 12-speed Crank 30
794
Derailleurs1Shimano XT M8000 Shadow+ 11 Speed Rear Mech696Shimano Deore RD-M6100 12-vxl Long Cage Bakväxel629
Gear Cables1Shimano XT M8000 OPTISLICK Gear Cable Set160Shimano Växelvajerset MTB 300cm Rostfri219
Gear Shifters1Shimano XT M8000 11 Speed Trigger Shifter439Shimano, Shimano SLX M7100 12-vxl Växelreglage409
ChainShimano, Shimano Deore CN-M6100 12-vxl Kedja299
Grips1Nukeproof Sam Hill Series Grips165
Handlebars1Nukeproof Neutron Riser Bar274SPANK MTB HANDLEBAR SPOON 40305
Headset Spacers1Nukeproof Turbine Spacer 1.1/8"27
Headsets - Top1Nukeproof Mix & Match Top Headset Cup143Cane Creek 40.ZS49 Conversion Complete Reduction Headset 1.5 to 1 1/8 Inches - ZS49/28.6 | ZS49/30377
Headsets - BottomCane Creek 40.ZS56 Bottom Headset Lower Part 1.5 Inches - ZS56/40366
ACROS Do It Yourself Headset Tool214
Pedals1Wellgo CNC Platform B164 Flat Pedals328
Rear Shocks1Manitou McLeod Rear Shock2500MARZOCCHI REAR SHOCK BOMBER CR4062
Coil1Fox Steel Coil Spring for Rear Shocks Fitting Length 200 mm448
Saddles1Nukeproof Plasma Speed Saddle219
Stems1Brand-X MTB Stem77SIXPACK MTB STEM MENACE Black, 31.8 mm, 50 mm Reach468
SpacerSpank Spacer Set - 1 1/8 Inch51
Wheel - Front1Nukeproof Neutron MTB Wheelset2199DT350 Newmen SL A304072
Wheel - Back
DT Swiss - Service Kit Star Ratchet SL 54 Tänder925
Peaty's x Chris King Tubeless Valves - MK2 - mango285
Tyres - Front1Maxxis, Maxxis Assegai DH Maxxterra 3C/EXO+/TR 29x2.60 120 TPI ( - -)639
Tyres - back1Maxxis High Roller II MTB Tyre - TR4810
TubesContinental MTB 29er Tube0
Fork13500RockShox Lyrik Ultimate Charger 2.1 RC2 Debon Air 29" Suspension Fork - 170mm - 51mm Offset - Tapered - Maxle Stealth - 15x110mm Boost - Gloss Black8215
DroppostONEUP DROPPER POST V2 31.6mm 180mm Exkl remote2295
REGLAGE TILL DROPPER POST / HÖJ- OCH SÄNKBAR SADELSTOLPE YSP15 ELLER YSP18 ROCKRIDER149
Jagwire Pro Dropper Kit - black153
Seat ClampXLC, XLC PC-B05 Sadelklämma 31.8mm Orange79
lockout Remote rear
Bushing1Fox Racing
Crush Washer AL 8mm Bushing Set
244
Bushing 21Fox Racing
Crush Washer AL 8mm Bushing Set
244
Grease
Break adapter2Magura QM Adaptor Postmount to Postmount Brake QM44
100
Break adapter 2
Cable endsJagwire Cable Tips for Inner Cable 1.8 mm - 1 piece100
Water bottleFidlock Bottle Twist Set 590 ml + Bike Base Mount - clear356
Mudgard Front50
Mudgard Back50
Liquid in wheels (total)
Slutpris:26672046165
Uppmätt vikt14,62
Hur man kan få ner vikten: Pris ca:Minskning i vikt
Nya Hjul6 500kr599

Bygga Enduro/Trail
Inte helt koll men kör en Charger 2.1 själv och väldigt nöjd. Allt från Trail cykling till DH i åre utan problem. Med tanke på du sparar 3000kr så är det nog bara slå till!

Kan annars rekommendera Jagwire kit för små saker så som s-hooks och dropper vajer. Bra grejor.
Okej okej!

Bygga Enduro/Trail

Det berör. Några här byter nästan alla delar när de har fått cyklen hem. Beroende på för hur mycket man kan sälja originaldelar kan det vara billigare att bygga från ram.

Vid mina bygger har jag hittar många delar med rabatt eller på K&S, men fortfarande blev det ofta inte billigare än att köpa en likvärdig komplett cykel. Då fick jag dock precis cykeln som jag vill har den.

Om man inte är petig är det klart billigare att köpa komplett cykel.

Bygga Enduro/Trail
Nya RS Ultimate har charger 3 och buttercups likt fox gafflar, ska väl vara en förbättring. Men "gamla" Lyrik Ultimate är på intet sätt en dålig gaffel. Du får ju tänka på här att Ultimate är högsta nivån, en stock fuel ex 8 har en enklare gaffel.

Bygga Enduro/Trail
Det berör. Några här byter nästan alla delar när de har fått cyklen hem. Beroende på för hur mycket man kan sälja originaldelar kan det vara billigare att bygga från ram.

Vid mina bygger har jag hittar många delar med rabatt eller på K&S, men fortfarande blev det ofta inte billigare än att köpa en likvärdig komplett cykel. Då fick jag dock precis cykeln som jag vill har den.

Om man inte är petig är det klart billigare att köpa komplett cykel.
Jag har byggt alla min cyklar förutom emtb från en naken ram. Det sagt har det alltid varit mera ekonomiskt att köpa instegsmodellen för den ramen och riva bort och sälja allt.

Är ett par saker som förstör ekonomin:
1. Rampriserna är sjuka mot vad värdet av ramen är i ett komplett paket.
2. Små delarna. Spacer headset, Starnut, Kabel ändar, S-hooks, Bashguard, Bussningar till dämpare, Grepp, stem osv.

Saker som i volym kostar rimiga pengar blir 10-30ggr dyrare när du ska ha 1.

Bygga Enduro/Trail
Jag har byggt alla min cyklar förutom emtb från en naken ram. Det sagt har det alltid varit mera ekonomiskt att köpa instegsmodellen för den ramen och riva bort och sälja allt.

Är ett par saker som förstör ekonomin:
1. Rampriserna är sjuka mot vad värdet av ramen är i ett komplett paket.
2. Små delarna. Spacer headset, Starnut, Kabel ändar, S-hooks, Bashguard, Bussningar till dämpare, Grepp, stem osv.

Saker som i volym kostar rimiga pengar blir 10-30ggr dyrare när du ska ha 1.

Glömde helt orimliga priser på lös ram. Som någon redan skrev, verkar man ofta kunna får rabatt på lös ram hos LBS.

Jag köpte mina ram på K&S till bra pris. Sonens HT ram var också rimlig prissätt (men såklart är FS ram mycket dyrare).

Tillbaka
Topp