Bygga hjul, vad behövs.

Bengt-re

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.

Är en utmärkt början!

Alex_85

Medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Ok jag har skummat igenom och ställt frågor som jag inte får nåt svar på, men nu har jag iaf betat ner det till att jag bara behöver ekerlängden för att komma igång då närmsta lbs inte vågade rekommendera en längd till mig.
Hur pålitlig är denna tex https://kstoerz.com/freespoke/?link=1&e=590&hub=190&n=36&xL=3&xR=3

Jag har jämfört med dt:s egna och får samma längd.men enligt lbs kan jag inte lita blint på olika kalkylatorer så input från nån kunnig vore väldigt uppskattat.

Jag har köpt en bontrager affinity fälg med 590 i erd och ingen offset på ekerhålen.

kais01

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
om du bara undviker dt swiss kalkylator kommer det att gå bra. de har liksom egna hokuspokus-definitioner som mest krånglar till det.

ta ett genomsnitt av ett par andra. om du köper 14 mm nipplar är marginalen att klara något korta ekrar bättre. eventuellt kan du då klara dig med en ekerlängd, trots att platta drivsidan bak vanligen skall vara bortåt två mm kortare,

assymetrin fram kan man nästan alltid bortse ifrån.

Plush

Moderator
Forumvärd
Bygga hjul, vad behövs.
om du bara undviker dt swiss kalkylator kommer det att gå bra. de har liksom egna hokuspokus-definitioner som mest krånglar till det.

ta ett genomsnitt av ett par andra. om du köper 14 mm nipplar är marginalen att klara något korta ekrar bättre. eventuellt kan du då klara dig med en ekerlängd, trots att platta drivsidan bak vanligen skall vara bortåt två mm kortare,

assymetrin fram kan man nästan alltid bortse ifrån.

DT's kalkylator fungerar alldeles utmärkt om man infogar sina egna mått medelst mätning av nav och fälg...
Oavsett kalkylator så gäller det att mäta själv och inte lita på fälg/navtillverkarens utskriva mått.

Makten

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Oavsett kalkylator så gäller det att mäta själv och inte lita på fälg/navtillverkarens utskriva mått.
Jag har byggt en hyfsad drös med hjul bara baserat på angivna mått och det har blivit rätt.

Edit: Ett undantag var en kinesisk karbångfälg där de själva skrev att ERD bör mätas, så det gjorde jag.

kais01

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
De bottnar ju 2 mm tidigare också, så det verkar dumt om beräkningen är för 12 mm.

bottnar? om du menar att gängningen tar slut är den på flertalet ekrar valsad och det är inget problem att skruva in ekern lite längre än gängan räcker.
men i det läget är ekern rejält utstickande. det är opraktiskt att välja så lång eker även med dubbelbottnad fälg, inte minst för att man då måste gå från smidig skruvmejsel över till fippligare ekernyckel tidigare än nödvändigt.

nippelns längd har som jag ser det ingen påverkan på andra mått, annat än att en längre nippel tillåter kortare eker.

Makten

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
bottnar? om du menar att gängningen tar slut är den på flertalet ekrar valsad och det är inget problem att skruva in ekern lite längre än gängan räcker.
men i det läget är ekern rejält utstickande. det är opraktiskt att välja så lång eker även med dubbelbottnad fälg, inte minst för att man då måste gå från smidig skruvmejsel över till fippligare ekernyckel tidigare än nödvändigt.

nippelns längd har som jag ser det ingen påverkan på andra mått, annat än att en längre nippel tillåter kortare eker.
Det har inte stämt när jag provat. Även om ekern är tunnare efter gängan så är den fortfarande grövre än botten av gängan och kan inte vridas längre än till att gängan är slut. Kanske skiljer mellan olika ekrar dock.

Manurhin2

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Det har inte stämt när jag provat. Även om ekern är tunnare efter gängan så är den fortfarande grövre än botten av gängan och kan inte vridas längre än till att gängan är slut. Kanske skiljer mellan olika ekrar dock.
Det stämmer.
En gänga är normalt m2,2x0,45 i metriska mått, det innebär i smidda/rullade gängors fall att materialet smids upp till ca 2,2 mm från 2mm och att minsta diametern på gängan är ca 1,75mm.
Nippeln bromsas då när gängan tar slut

kais01

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
det gör den.

det skiljer även mellan nipplarna hur lätt det är att dra vidare. alu är ju mjukare.

föredrar att ligga en aning typ 1+ mm kort i beräkning av ekerlängd så det här inte inträffar, och ha den längre nippeln som marginal.

Makten

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
det gör den.

det skiljer även mellan nipplarna hur lätt det är att dra vidare. alu är ju mjukare.

föredrar att ligga en aning typ 1+ mm kort i beräkning av ekerlängd så det här inte inträffar, och ha den längre nippeln som marginal.
Fast återigen; du får ju mindre marginal om nippeln är 2 mm längre och ekern 1 mm kortare. Prova att gänga in en lös eker i en nippel så får du se. Det tar stopp där gängan är slut. Att dra vidare så du vidgar nippeln låter som ett utmärkt recept på haveri lite senare. :sneaky:

Edit: Dessutom bör det vara fördelaktigt om ekerns ände når ordentligt upp i nippelns skalle, eftersom nippeln är mycket starkare där än i skaftet.

hm

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Har i 9/10 fall kunnat skruva ekern genom nippeln utan problem . Iofs med tunna ekrar o alunipplar

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
ja. det makten är upptagen av har för mig alltid varit ett icke-problem.

och att dra ekrarna upp genom skallen kan ju hända någon gång, men enligt mig bättre att undvika.

särskilt med enkelbottnade fälgar.

svaga punkten i systemet är hursomhelst inte interaktionen mellan eker och nippel, utan dels godset i fälgen, dels ekerkröken inne vid navet.

Makten

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Som sagt, prova att skruva in en eker i en nippel med fingrarna. Att det går att dra gängsallad som inte märks när man spänner ekrarna på plats i hjulet är en annan femma. Ser ingen som helst anledning att göra onödiga avsteg från optimal längd, vilket det brukar bli om man följer en vettig ekerkalkylator.

hm

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Får pudla lite , prövade att skruva på en nippel med fingrarna... och tog ju faktisk stopp och som du säger gick det lätt skruva vidare med verktyg . Jag återanvänder gärna ekrar när jag byter fälg och ibland blir dom lite långa. har kört ca 5år på min lvg med ekrar som sticker ut "nästan" hela gänglängden ur nippeln så några mm för långa ekrar har jag inga problem med...

Alex_85

Medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Tack ,för hjälpen, då kör jag enligt kalkylator och beställer 12mm nippel till.

Alex_85

Medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Det har dragit ut på tiden men nu är det iallafall dags för en beställning och det visade sig inte vara det lättaste, antingen är dom slut i lager eller så är priset för högt.
Har hittat på hollandbikeshop 100pack med nippel för ca 1100
Min lbs skulle ha knappt 800 för för 36 ekrar utan nippel.
Nån som har ett bra ställe med ok priser, det gäller alltså svarta 275mm långa ekrar j-bend och nipplar 36st?

etnica

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Jag har handlat sapim svarta på r2-bike och bikeshop.se. Ingen aning om lagerstatus :)

fick nipplar med på bikeshop kommer ej ihåg på r2

Alex_85

Medlem
Bygga hjul, vad behövs.
R2 har sapim laser i lager men enligt beskrivningen är det inte för en förstagångsbyggare, nån som har erfarenhet av just den ekern?

uandt

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
275 mm i ekerlängd är väl inte standard och därför svårt att hitta? 274 eller 276 finns lite överallt. Jag brukar handla på bike24 men allt som nämns ovan funkar säkert jättebra. Att gå upp eller ner någon mm i ekerlängd spelar inte så jättestor roll heller

Egress

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Bästa ekerlängdskalkylatorn (i min mening) finns här: https://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/
Tar med ekrarnas elasticitet och förlängning under spänning, samt skillnad i ekerspänning mellan höger och vänster sida. Enkelt att knappa in parametrar för assymetriska fälgar och/eller förskjutning av nav (som t.ex krävs i vissa Cannondale-ramar).

Har byggt över 100 hjul baserat på ekerlängderna som denna kalkylator spottar fram. Ekrarna hamnar alltid med "rätt" instick i nippeln då ekerspänningen är klar (runt 120kgf på den mer spända sidan). D.v.s inget utstick utanför nippeln, samt aldrig djupare än skåran.

• Gilla
Reactions: s

davve14

Medlem
Bygga hjul, vad behövs.

Jesper Svensson från Skövde har gjort en film om detta, kanske kan vara till hjälp?

Eveningstar

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Det du skriver "med nippel" - de nipplar som medföljt för mig har alltid varit "un-anodized" aluminiumnipplar.
Välj minst anodized aluminium, eller i mässing.

uandt

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Sen också, ska inte ett 36 h alfine nav på 36 h fälg med erd 605 ha ekerlängd på 282 mm?

Edit: såg nu att TS köpt en erd 590 fälg. Då är 274-275 "rätt" längd

Egress

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Det är bara mer struligt än hjälpsamt att stoppa in fler ekrar i navet än en åt gången.
Hålla på och räkna hål på navets fläns är också i onödigt.

Steg 1:
Stoppa in en eker på måfå några hål vid sidan av loggan på freehub-sidan (om du nu tycker det är viktigt att rada upp navets logga med ventilhålet), första rundan ekrar med huvudet utåt. Börja med att stoppa in första ekern "bakom" ventilhålet i fälgen (om du håller hjulet som om du satt på cykeln), eller till vänster om du kollar på hjulet från sidan, lås fast med en nippel som gängas på ett par varv. Vrid på navet tills det ser ut att ligga i mitten av fälgen, och måtta till ekerns vinkel för att se hur det ser ut. Är ganska lätt att se hur det kommer hamna. Verkar det snett, flytta ekern i navet tills det ser rätt ut.
Stoppa sen in en eker i taget. Varannat hål på navet, var fjärde på fälgen.

Steg 2:
När höger navfläns är fylld med en fjärdedel av alla ekrar, vänd på hjulet och gör samma sak på nästa navfläns. På navet, börja med det första hålet som är förskjutet motsols på flänsen, jämfört med vart det redan sitter en eker på andra flänsen, samma förskjutning på fälgen. Fortsätt på samma sätt hela vägen runt.

Steg 3 & 4:
Vänd på hjulet igen (freehub på höger sida), vrid navet motsols i relation till fälgen så att ekrarna ligger i vinkel i relation till navet / fälgen.
Stoppa in ekrarna med huvudet på insidan av flänsen. Börja med vilket hål som helst, korsa x antal ekrar och se till att korsningen av ekrarna på drivsidan der symmetrisk ut. Stoppan in en eker & nippel i fälgen så att det är ETT hål på fälgen emellan ekrar från samma sida av navet. Lägg yttre ekern bakom den inre ekern vid sista eker-korsningen. Fortsätt hela vägen runt på båda sidorna tills du inte har några ekrar kvar.

Notera att det är viktigt att hålla reda på om du jobbar på höger eller vänster sida om navet är osymmetriskt eftersom ekerlängden kommer vara olika.

Fördelen med den här metoden är att du bestämmer om det ska vara 0-, 1-, 2-, eller 3-kors då du beräknar ekerlängden. Sen behöver du bara veta att varannat hål på flänsen, och var fjärde hål på fälgen är vad som gäller. Antalet korsningar ordnar till sig automatiskt om ekerlängden är rätt och man ser till att invändiga och utvändiga ekrar på vardera flänsen ser ut att korsa varann symmetriskt.

(Första gången jag försökt förklara min metod med enbart text, utan att kunna visa handhavandet samtidigt, så ursäkta om förklaringen är oklar.)

Och till sist:

NEJ
Ekrar skall inte ligga ovanpå ekerhuvuden.

Screen Shot 2021-01-23 at 12.30.02 am.png

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Ingen av videosarna ger bra tips på att bygga alfine-hjul heller. Att navet är blytungt och har genomgående axel gör det hela lite knepigare. Kom inte ihåg om det slutade med att jag satte fast navet i skruvstädet eller vad jag gjorde tillslut.

Egress

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Ingen av videosarna ger bra tips på att bygga alfine-hjul heller. Att navet är blytungt och har genomgående axel gör det hela lite knepigare. Kom inte ihåg om det slutade med att jag satte fast navet i skruvstädet eller vad jag gjorde tillslut.

Använder min metod (se inlägg ovan) även för tunga nav såsom Rohloff etc. Kan hjälpa att lägga fälgen och navet på bänken istället så man slipper hålla det tunga navet i handen.

MTBemil

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
lite svårt att förstå hur du skulle få 4-kors hjul utan att ekrarna korsar ekerhuvuden...
@Egress

MTBemil

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Aja, 3-kors så funkar metoden iallafall, tyckte att den var användbar

HåkanC

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Skall du bygga ett 36-ekrat hjul med Alfine-nav finns det ingen (viktmässig) anledning till att välja annat än mässingsnipplar.

Little Stereo

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.

Är en utmärkt början!

Grym tråd !

Alex_85

Medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Så bygget är igång men något är galet, hilfe bitte
Använde denna
Ekrarna går att skruva ända upp i nipplarna men är inte nära att spännas och fälgen är inte centrad över nav

Bilagor

• 20210207_081809.jpg
    20210207_081809.jpg
    389.9 KB · Besök: 18

Berk

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Om jag inte sett fel har du ekrad 2-kors, men ja skulle förvänta mig 3-kors. Har du beställt ekrar till 2 eller 3-kors?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer