Det är bara mer struligt än hjälpsamt att stoppa in fler ekrar i navet än en åt gången.
Hålla på och räkna hål på navets fläns är också i onödigt.
Steg 1:
Stoppa in en eker på måfå några hål vid sidan av loggan på freehub-sidan (om du nu tycker det är viktigt att rada upp navets logga med ventilhålet), första rundan ekrar med huvudet utåt. Börja med att stoppa in första ekern "bakom" ventilhålet i fälgen (om du håller hjulet som om du satt på cykeln), eller till vänster om du kollar på hjulet från sidan, lås fast med en nippel som gängas på ett par varv. Vrid på navet tills det ser ut att ligga i mitten av fälgen, och måtta till ekerns vinkel för att se hur det ser ut. Är ganska lätt att se hur det kommer hamna. Verkar det snett, flytta ekern i navet tills det ser rätt ut.
Stoppa sen in en eker i taget. Varannat hål på navet, var fjärde på fälgen.
Steg 2:
När höger navfläns är fylld med en fjärdedel av alla ekrar, vänd på hjulet och gör samma sak på nästa navfläns. På navet, börja med det första hålet som är förskjutet motsols på flänsen, jämfört med vart det redan sitter en eker på andra flänsen, samma förskjutning på fälgen. Fortsätt på samma sätt hela vägen runt.
Steg 3 & 4:
Vänd på hjulet igen (freehub på höger sida), vrid navet motsols i relation till fälgen så att ekrarna ligger i vinkel i relation till navet / fälgen.
Stoppa in ekrarna med huvudet på insidan av flänsen. Börja med vilket hål som helst, korsa x antal ekrar och se till att korsningen av ekrarna på drivsidan der symmetrisk ut. Stoppan in en eker & nippel i fälgen så att det är ETT hål på fälgen emellan ekrar från samma sida av navet. Lägg yttre ekern bakom den inre ekern vid sista eker-korsningen. Fortsätt hela vägen runt på båda sidorna tills du inte har några ekrar kvar.
Notera att det är viktigt att hålla reda på om du jobbar på höger eller vänster sida om navet är osymmetriskt eftersom ekerlängden kommer vara olika.
Fördelen med den här metoden är att du bestämmer om det ska vara 0-, 1-, 2-, eller 3-kors då du beräknar ekerlängden. Sen behöver du bara veta att varannat hål på flänsen, och var fjärde hål på fälgen är vad som gäller. Antalet korsningar ordnar till sig automatiskt om ekerlängden är rätt och man ser till att invändiga och utvändiga ekrar på vardera flänsen ser ut att korsa varann symmetriskt.
(Första gången jag försökt förklara min metod med enbart text, utan att kunna visa handhavandet samtidigt, så ursäkta om förklaringen är oklar.)
Och till sist:
NEJ
Ekrar skall inte ligga ovanpå ekerhuvuden.