Eftersom du verkar ha problem med att få ekrarna rätt kan det hjälpa dig på vägen om du kan få tag i ett hjul att jmf med, helst då ett 36-ekrat 3-kors hjul förstås.
Om du vill ha ett alternativ till Egress beskrivning ovan tycker jag att Sheldons hjulbyggarbeskrivning är bra och lätt att följa, exemplet i den är dessutom för ett 36-ekrat 3-kors hjul
A tutorial on how to choose parts for, build and true a spoked bicycle wheel
www.sheldonbrown.com
Problemet med den beskrivningen är baserat på att fälgen är borrad på ett (numera, i min erfarenhet) ovanligt sätt där första nippelhålet medsols från ventilhålet är borrat med sån vinkel att det riktas mot flänsen på drevsidan.
Vanligare borrning numera är att första hålet motsols från ventilen har den vinkeln.
Hålens vinkel nämns i artikeln, men det är värt att påpeka här också.
Kan även tillägga att med den metod jag beskriver så spelar antalet hål/ekrar ingen roll så länge man har rätt ekerlängd för det antal kors man vill ha.
Kort sagt så är det bara att stoppa in ekrarna med skallen utåt, vrida på navet motsols, tills det tar stopp, peta in ekrar med skallen inåt, korsa ekrar tills det ser symmetriskt ut och se till att det alltid är ett hål på fälgen mellan varje eker som leder till samma sida på navet.