Bygga hjul, vad behövs.

Egress

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Lite svårt att se med tanke vinkeln bilden är tagen från, så jag kan ha fel p.g.a. parallaxfel, men jag tror att du ekrat med fel offset på ena sidan.

Kolla på ekrarna som är vinklade medsols.
Ekern på flänsen längst bort från kameran (markerat med rosa), ska förskjutas ett ekerhål motsols.

20210207_081809.jpg

Alex_85

Medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Jag har ekrat om men längden blir inte rätt så jag behöver lite mer hjälp.
1 hub sidan ekerhuvuden utåt, ekra motsols
2 bromssidan ekerhuvuden utåt, ekra åt vilket håll?
3 hubsidan ekerhuvuden inåt ekra åt vilket håll? Korsa en över en under mellan eker på samma och motsatt sida tot 3 ekrar
4 bromssidan ekerhuvud inåt, ekra vilket håll? Korsa likadant?
När man har gjort 1 och 2 för att sedan vrida på navet motsols med hubsidan uppåt/mot mig ska nipplarna då gå lika långt i fälgen dvs tills det tar stopp?

HåkanC

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Eftersom du verkar ha problem med att få ekrarna rätt kan det hjälpa dig på vägen om du kan få tag i ett hjul att jmf med, helst då ett 36-ekrat 3-kors hjul förstås.
Om du vill ha ett alternativ till Egress beskrivning ovan tycker jag att Sheldons hjulbyggarbeskrivning är bra och lätt att följa, exemplet i den är dessutom för ett 36-ekrat 3-kors hjul

Egress

Aktiv medlem
Bygga hjul, vad behövs.
Eftersom du verkar ha problem med att få ekrarna rätt kan det hjälpa dig på vägen om du kan få tag i ett hjul att jmf med, helst då ett 36-ekrat 3-kors hjul förstås.
Om du vill ha ett alternativ till Egress beskrivning ovan tycker jag att Sheldons hjulbyggarbeskrivning är bra och lätt att följa, exemplet i den är dessutom för ett 36-ekrat 3-kors hjul

Problemet med den beskrivningen är baserat på att fälgen är borrad på ett (numera, i min erfarenhet) ovanligt sätt där första nippelhålet medsols från ventilhålet är borrat med sån vinkel att det riktas mot flänsen på drevsidan.
Vanligare borrning numera är att första hålet motsols från ventilen har den vinkeln.
Hålens vinkel nämns i artikeln, men det är värt att påpeka här också.

Kan även tillägga att med den metod jag beskriver så spelar antalet hål/ekrar ingen roll så länge man har rätt ekerlängd för det antal kors man vill ha.

Kort sagt så är det bara att stoppa in ekrarna med skallen utåt, vrida på navet motsols, tills det tar stopp, peta in ekrar med skallen inåt, korsa ekrar tills det ser symmetriskt ut och se till att det alltid är ett hål på fälgen mellan varje eker som leder till samma sida på navet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer