Bygga hjul

Ingemar

Medlem
Bygga hjul
Hej,

tänkte skaffa nya hjul en hoj som jag använder till pendling och långturer. Jag är lite sugen på att bygga själv av XT eller LX nav och mavic A319 eller kanske salsa Delgado fälgar. Jag har aldrig byggt hjul förut och har därför lite frågor:

1) Är det svårt (eller är det roligare än vad det är svårt)?
2) Behöver man några speciella verktyg? Jag har en rund ekernyckel hemma, räcker det.
3) Hur långa ekrar behöver jag?
4) Jag kör med fälgbromns idag men det skulle ju kunna vara kul att kunna köra med skivbroms på nåt framtida bygge. Är det svårare att bygga hjul för skivbromsat än för fälgbromsat? Har hört någonstans att man ska ha olika långa ekrar på olika sidor av ett skivbromshjul. Jag tänkte isåfall bygga med ett nav där man fäster skivan med sex bultar.
5) 32 eller 36 ekrar?

Alla svar mottages tacksamt. Jag är verkligen kalasrookie på det här.

/Ingemar

Bygga hjul
Kolla Leos hjulbyggartråd under läsvärt.

Jag har byggt ett antal hjulpar nu med den beskrivningen som hjälp och det har blivit kanon varje gång.

Lycka till!

Bygga hjul
1) Första gången jag gjorde det tog det 4 timmar med hjälp av instruktör.
2) En bra ekernyckel.
Ett riktställ, men det går även att sätt hjulet i ramen och rikta in efter bromsklossarna.
3) Längden på ekrarna ska din LBS kunna räkna ut. Googla annars efter "spoke length calculator"
4) Bakhjul och skivbromshjul har asymetriska nav (med avseende på ekrarna). Därför behövs det antagligen olika längd på höger/vänster-ekrarna.
5) Fler ekrar ger starkare styvare och tyngre hjul.

Finnens länkar får mer på djupet i dina frågor.

Bygga hjul
lasselarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> 5) Fler ekrar ger starkare styvare och tyngre
> hjul.

Ja, men bara till en gräns, har jag läst. Därefter blir det så många hål i fälgen, och så sänkt ekerspänning att det blir svagare igen.

Bygga hjul
Men jösses, för all vanlig cykling upp till downhill-racing funkar 32 ekrar utmärkt. Det är inget att fundera på. (Inte riktat till trådstartaren.) Undantag finns väl för riktiga långfärdscyklar typ Stellans eller lastcyklar... Men annars. Icke.

Det är inte svårare att bygga för skivbroms än fälgbroms, så bygg du "framtidssäkrade" hjul.

Du behöver lagom långa ekrar. http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Welcome.aspx?language=en där kan du räkna ut hur långa.

Du behöver en bra ekernyckel typ Parktools. Utöver det är ett riktställ bra, men inte nödvändigt. Lite fett/olja till nipplarna är trevligt också, men är kanske inte ett verktyg.

Och slutligen är hjulbygge bra mycket lättare än vad många tror och en del vill påskina.

Bygga hjul
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: Det var otroligt häftigt att bygga sina första hjul och jag använder fortfarande mina gamla hjul som jag byggde 04. De har fortfarande inte krävt en enda riktning, men så la jag ner 5 timmar på varje hjul när jag byggde. De består av:

- Hope XC-nav för skivbroms (tror inte de finns i handeln längre)
- På drivsidan valde jag tjockare ekrar än på den andra sidan. Detta efter att ha läst Niklas MTB-tips ovan (han tipsar ju om att försöka utjämna krafterna så mycket det går). Så hjulet blev lite starkare på drivsidan där det behövdes. DT comp på drivsidan och Super Comp på vänstersidan.
- Mavic 717 tror jag att fälgarna heter. De är för fälgbroms och jag bromsade ner dessa rejält innan jag skaffade skivbroms. Så de fälgarna är modifierade och lättade av naturliga skäl:-)

Men som sagt så är det otroligt tillfredsställande att ha byggt sina egna hjul. Man känner sig väldigt stolt och hjulen blir mycket mer välbyggda än vad någon fabrik har råd med.

Bygga hjul
Riktställ? Ekertensiometer?
Är det så viktigt som vissa påskiner?

Ju fler investeringar, ju mindre chans att jag prövar. Men det verkar ju nice.

Bygga hjul
Ingemar skrev:
> Hej,
>
> tänkte skaffa nya hjul en hoj som jag använder
> till pendling och långturer. Jag är lite sugen
> på att bygga själv av XT eller LX nav och mavic
> A319 eller kanske salsa Delgado fälgar. Jag har
> aldrig byggt hjul förut och har därför lite
> frågor:
>
> 1) Är det svårt (eller är det roligare än vad
> det är svårt)?

Det är inte så svårt, bara man gör rätt från början. :-) Det tar bara lite längre tid i början och så är det kul också!

> 2) Behöver man några speciella verktyg? Jag har
> en rund ekernyckel hemma, räcker det.

Nej, en rund ekernyckel skulle jag inte använda till annat än att byta en trasig eker med. Köp en bra ekernyckel som passar de vanliga nipplarna som används idag, den sitter på plats mycket bättre och håller nippeln från alla fyra kanterna. T.ex. en Tacx, Parktools eller DT. En sån kostar runt 100kr och är värd varenda krona i längden.

> 3) Hur långa ekrar behöver jag?

Det räknar du ut med en ekerkalkylator. T.ex. http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Welcome.aspx?language=en

> 4) Jag kör med fälgbromns idag men det skulle ju
> kunna vara kul att kunna köra med skivbroms på
> nåt framtida bygge. Är det svårare att bygga
> hjul för skivbromsat än för fälgbromsat? Har
> hört någonstans att man ska ha olika långa
> ekrar på olika sidor av ett skivbromshjul. Jag
> tänkte isåfall bygga med ett nav där man
> fäster skivan med sex bultar.

Nej, det är svårare att bygga ett hjul för skivbroms. Du kan använda en fälg som har bromsyta och skivbromsnav, så funkar hjulen för både v-broms och skivbroms.

> 5) 32 eller 36 ekrar?

36 bygger jag med alltid. 4 ekrar väger ingenting i sammanhanget. Om hjulet blir starkare eller inte med fler ekrar? Ja, det tvistar de lärde om... :-)

> Alla svar mottages tacksamt. Jag är verkligen
> kalasrookie på det här.

Det är bara att börja bygga. Se tips här, när jag byggde ett par hjul: http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422

/Leo

Bygga hjul
ratatosk skrev:
> Riktställ? Ekertensiometer?
> Är det så viktigt som vissa påskiner?
>
> Ju fler investeringar, ju mindre chans att jag
> prövar. Men det verkar ju nice.

Det går att bygga bra hjul utan. Men med en entensiometer så är det näst intill omöjligt att bygga dåliga.

Eller:

Utan krävs känsla, erfarenhet och sunt förnuft. Med räcker det att vara systematisk och normalhändig.

Bygga hjul
Jag har byggt några hjul på A719 som har samma byggmått som A319. Anteckningar från loggan: Ekerlängd bakhjul kranssida 290 mm DT AlpIII, bakhjul vänstersida 292 mm DT rev med mässingbrickor, 36 ekrar, 3-kors, Shimano mtb-nav (brukar använda lx el xt-nav för fälgbroms).

Mange

Bygga hjul
Stormange skrev:
> Jag har byggt några hjul på A719 som har samma
> byggmått som A319. Anteckningar från loggan:
> Ekerlängd bakhjul kranssida 290 mm DT AlpIII,
> bakhjul vänstersida 292 mm DT rev med
> mässingbrickor, 36 ekrar, 3-kors, Shimano mtb-nav
> (brukar använda lx el xt-nav för fälgbroms).

Det är andra längder för skivbromsnaven. NIppellängderna är en viktig del i kalkylen också!

Ingemar: Gör en egen beräkning.

Bygga hjul
Alla andra har ju redan svarat på dina frågor men jag tänkte bara tillägga att det e kul som fan att bygga hjul själv! Jag använde buntband fastsatta i ramen som referens för att få hjulet rakt och fint och det funkade kanon. Sen kan du ju bygga dina hjul med vilka fälgar/ekrar/nav som helst så du får det precis som du vill ha det.

Jag blev förvånad över hur rätt teorin fungerade i praktiken med att få fälgen dit man ville ha den osv. Bygg och ha kul, lycka till!=)

Bygga hjul
lleberg skrev:
> Vilket annat cykelmek kan man göra framför tvn?

TVn skiter fullständigt i vad man gör framför den. Man kan göra det mesta.

Bygga hjul
ratatosk skrev:
> Riktställ? Ekertensiometer?
> Är det så viktigt som vissa påskiner?

De första två hjulen byggde jag på plats i cykeln, sen skaffade jag en skrotad framgaffel som jag satte fast i skruvstädet och använde som riktställ.
Riktställen står stadigare än en uppochnervänd cykel, tar mindre plats, gör det lättare att komma åt ekrarna och ger mer exakta referenser än att snegla på bromsklossarna - fast helt nödvändiga är de ju inte.

Spänningsmätaren är också av kategorin trevlig men inte nödvändig. Det går helt klart att bygga dugliga hjul utan, men är man inte förbaskat duktig så blir resultatet bättre med mätaren än utan. Grejen är att tämligen ordinära cykelhjul är så starka att bygget behöver inte vara 100% för att de skall funka helt OK.

Bygga hjul
clint skrev:
> spelar det ngn roll vilken längd det är på
> nipplarna?

Ja... det spelar roll... det finns nipplar som är 12mm, 14mm och 16mm. Prova att skriva in det i t ex dt's kalkulator så ser du hur ekerlängden ändras.

Bygga hjul
Oj va många bra tips jag fick :)

Ska nog prova att bygga hjulen på plats i ramen. Men en ny ekernyckel behöver jag nog. Har funderat på det där med kapad gaffel i ett städ men funkar det även för bakhjul med 135mm spacing?

/Ingemar

Bygga hjul
Plush skrev:

> Ja... det spelar roll... det finns nipplar som är
> 12mm, 14mm och 16mm. Prova att skriva in det i t
> ex dt's kalkulator så ser du hur ekerlängden
> ändras.

jo men förutom att ekerlängden ändras, är det att föredra längre nipplar framför kortare eller är det så att man endast kan ha en viss längd till en viss fälg?

Bygga hjul
Ingemar skrev:
> Oj va många bra tips jag fick :)
>
> Ska nog prova att bygga hjulen på plats i ramen.
> Men en ny ekernyckel behöver jag nog. Har
> funderat på det där med kapad gaffel i ett städ
> men funkar det även för bakhjul med 135mm
> spacing?
>
> /Ingemar

Nja... helst inte med tanke på att en gaffel är 100mm bred... ska du bryta ut den 35mm då och detta dessutom jämt fördelat åt bägge håll??

Bygg i ramen eller låna ett riktställ av nån är mitt tips

Bygga hjul
clint skrev:
> Plush skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ja... det spelar roll... det finns nipplar som
> är
> > 12mm, 14mm och 16mm. Prova att skriva in det i
> t
> > ex dt's kalkulator så ser du hur ekerlängden
> > ändras.
>
>
> jo men förutom att ekerlängden ändras, är det
> att föredra längre nipplar framför kortare
> eller är det så att man endast kan ha en viss
> längd till en viss fälg?

Fälgtypen styr ju till en viss del... personligen föredrar jag 12mm där jag kan använda det och efter det...den längd fälgen kräver... men..du kommer antagligen att få olika svar på den frågan.

Bygga hjul
Ingemar skrev:

> Har
> funderat på det där med kapad gaffel i ett städ
> men funkar det även för bakhjul med 135mm
> spacing?

Det beror på gaffeln. Är det en gammal dämpgaffel eller en kraschpensionerad kolfibergaffel lär det nog bli antingen omöjligt eller rätt spännande.
Men är det en gammal stålgaffel så är det bara att bända ut den tills lämplig gaffelbredd uppnåtts.
lägg gaffeln på golvet, sätt fötterna på ena gaffelbenet. Greppa det andra och dra.
När det är dags för ett framhjul så trycker man ihop den igen.
Så småningom lär den väl gå av, men efter 4-5 hjulpar var min fortfarande helt OK.
Hittar man en bra källa kan man förstås skaffa två skrotgafflar på samma gång så att man slipper bända mer än en gång.
Jag borrade hål, gängade och drog ett par skruvar genom gaffelbenen för att använda som riktningsreferens. Sen kollade jag centreringen över axeln genom att helt enkelt vända på hjulet i gaffeln.

Bygga hjul
Klar!

hjul1.jpg ht=544

Man får tacka för alla fina tips! Det var ju inte så svårt som jag först trodde även om det tog lite tid. Byggde hjulet direkt i ramen med bromsklossarna som referens. Använde buntband för att kolla om hjulet var centrerat och vände på det för att kolla om det var symmetriskt. Naven är hone med axel från ett gammalt xt nav och ekrarna är dt comp.

//Ingemar

Bygga hjul
Trevligt!

Skall man var petnoga så bör ventilhålet sitta där jag ritat en röd pil. Då får du mer plats för pumpen. Plus att det ser mer symmetriskt ut när ventilen är på plats.

tmp.jpg ht=544

Bygga hjul
Hehe... ventilhålets position på Mavicfälgar är inte kompatibelt med Sheldon Browns ekerskola. Klassiskt.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp