Bygga om gammal CTB/MTB till crosshybrid

MenzZana

Medlem
Hej

Jag har en gammal citybike/mountainbike hybrid som jag köpte -95 (Märket heter Mars och köptes på cykelbjörk) som fungerar väldigt bra och har använt i många år.
Nu senaste tiden har jag köpt en racer och alltså använder inte min gamla hybrid så mycket på landsväg längre.

Nu har jag börjat serva den och hade en tanke att jag skulle bygga om den till en crosshybrid så jag kan cykla lite i skogen, grusvägar mm och
testa tjusningen med MTB.

Byta däck till något grövre är inget problem då jag kan köpa lite grövre graveldäck (stl 40-622) men sedan har jag läst
att många crosshybrid har dämpad framgaffel vilket jag förstår skulle vara till stor nytta.

Går det att sätta på en dämpad framgaffel på en så gammal cykel? Fungerar den gamla ramen?
Kan tänka mig att man måste köpa nytt styre med komponenter?
Kan någon föreslå en bra dämpad framgaffel för detta syfte?

Tacksam för svar

Jag hade satsat på en färdig mtb av lite nyare snitt om du ska "testa tjusningen". Sen kan du bygga en cx/gravel av din hybrid. Då får du två cyklar. win win.

Jo köpa en MTB vore trevligt, men jag tycker om att bygga om lite och sedan vet jag inte om jag vill ha 3 cyklar. Till en början testar jag om det går att bygga om.

Gällande förslagen tycker jag de bägge ser bra ut och jag har 28'' däck. Tänkte faktiskt köpa dessa 40-622 https://www.cykloteket.se/artikel/pirelli-cinturato-gravel-m/
Man kanske kan få in ett bredare däck?

Men passar dessa dämpade framgafflar på en gammal cykel från 90 talet?
Jag har en sådan bult som man spänner fast hela framgaffel så jag är osäker om ramarna har ändrats under alla dessa år och hålet är för litet eller för stort.

Eller behöver jag köpa nytt styre mm, eller vilka andra delar lär jag behöva?

Senast ändrad:
Aha, då var det lite lurigt. Vet ej om dom gafflarna passar, men någon annan svarar förhoppningsvis snart på det

En bild säger mer än tusen ord så jag monterade ner min nuvarande framgaffel så ni kan se hur det ser ut.
bild 1) framgaffel och styrdelen
bild 2) ramen fram
bild 3) delar för att sätta ihop framgaffeln med ramen i ordning från vänster till höger är uppifrån och ner

på bild 2 ser man ramen där hålet verkar ha en diameter på 28 mm och längd på röret på 150 mm

Ni ser även på bild 1 att styrdelen har en sådan anordning som klämmer fast i framgaffeln

Bilagor

• bild 3.png
    bild 3.png
    70.9 KB · Besök: 134
  • bild 2.png
    bild 2.png
    126.5 KB · Besök: 143
  • bild 1.png
    bild 1.png
    140.8 KB · Besök: 140
Senast ändrad:
Med risk för att verka dryg: köp en bättre begagnad mtb av nyare modell för skogscyklingen. Det blir både enklare och roligare. Jag gillar också att bygga själv, men det är långt mellan en hybrid från 90-talet och en mtb från nutid. Just sayin.

Du har klart en poäng och till slut är det troligt att det är den vägen jag kommer att ta.

Just nu undersöker jag egentligen möjligheten och råd från de som har mer erfarenhet av
sådan byggen

Jag har nu kollat runt lite och det skall kunna gå att montera dämpad framgaffel på min gamla cykel.
Hittade en video där han gör just detta
Enda kravet är att den skall passa för en gaffel påt 1 1/8'' vilket min cykel verkar göra. Dessutom så finns styrleder som
kan fungera med 25.4 mm styren så jag behöver inte byta styre.
Så nu gäller det bara att hitta alla delar och montera....Dock svårt att veta exakt vilka delar behövs därför han förklarar
inte det i videon. stjärnskruv, framgaffel, styrled tror mina gamla lager passar men sedan är det brickor till ramen??
Dessutom är det lite specialverktyg som verkar göra livet lättare....

Gällande framgafflarna som föreslogs, fungerar det för en person på 95 kg? Måste man ha även annat för att ställa in
dem antar jag.

Ja du kommer behöva en specialpump till att justera lufttrycket med inne i gaffeln om du köper en sån med luftfjädring. T.ex. någon av dessa:

Tillägg: Ja framgafflarna som föreslogs funkar bra för 95 kg, och mycket bättre än en billigare gaffel med stålfjäder.

Tillbaka
Topp