Bygga om hybrid till Randoneur/Bikepacking hoj

swamper

Medlem
Hej

Med risk för att detta tagits upp till leda så tänkte jag ändå höra om jag kunde få lite hjälp kring tankar på ett bygge.

Jag har en Crescent Helag som jag skulle vilja bygga om till en något mer lämplig bikepacking hoj. Mest för grusväg och ledcykling på fjället och i skogen men även asfalt. Jag gör ovanstående med fatbiken nu, men skulle vilja ha ett smidigare och mer lättrullat alternativ.

Har dålig koll på vad som passar osv men mina amatörtankar går så här:

* Byta hjul från 28" till 29" som klarar lite bredare däck, slanglösa.
* Ersätta den dämpade framgaffeln(SunTour NCX-D LO) till en lätt stel.
* Byta styre till Jones Bar eller liknande
* Vill bara ha en klinga fram, här är väl det område jag är grönast på :-) Kan jag behålla växel bak och strippa ner klingorna fram till enbart en?
* Sadel norpar jag från Fattyn, en Brooks C17.

Som sagt, har dålig koll på komponenter och tar tacksamt emot tankar. Visst jag skulle kunna köpa en Salsa, Tumbleweed osv osv. Men då hade jag ju inte lyft frågan här heller :-)

Spec på nuvarande Helagen är:
• Växelreglageserie Shimano Acera
• Framväxelserie Shimano Altus
• Bakväxelserie Shimano Deore
• Antal växlar 27-växlad (3 x 9)
• Bromstyp Hydraulisk skivbroms
Ramset
• Framgaffel Dämpad, SunTour NCX-D LO
Hjul
• Hjulstorlek 28"
• Hjul Spectra TEC
• Däck Spectra Quantum Regular 40-622
• Däckdimension 40-622
Drivlina
• Växelreglage Shimano SL-M390
• Framväxel Shimano M370
• Bakväxel Shimano Deore
• Vevparti Shimano FC-M371 48x38x28T 170 mm
• Kedja Shimano HG-53
• Kassett Shimano HG-20 11-32T
Komponenter
• Frambroms Shimano 396, hydraulisk skivbroms
• Bakbroms Shimano 396, hydraulisk skivbroms
• Handtag/Styrlinda Spectra Bio Ergo
• Styre TEC Obvius Risebar Aluminium 640 mm
• Styrstam TEC Obvius, 3D Aluminium
• Sadelstolpe TEC Obvius Aluminium 27.2 mm

28" och 29" är samma sak. Bara olika däck. Sätt dit så breda däck som får plats bara.

Byta till singelklinga är rätt enkelt. Byt till en N/W klinga som passar ditt vevparti - var noga med att välja rätt antal tänder på det då det är viktigt att få med de utväxlingarna du behöver för din cykling.

Jag konverterade min vintercykel på liknande sätt. Satte en 34T oval N/W på mittenklingans plats och kortade kedjan en länk för att få lite mer "tryck" i kedjan mot framför allt kassetten iom att min gamla deore inte har någon spännare inmonterad. Inget hackande & den har gått utmärkt i 2 vintrar.
Jag köpte en Salsa Cromoto gaffel som ersättare för min gamla suntour nex dämpare.

Mvh...
Elias

Hireliath sa:
Jag konverterade min vintercykel på liknande sätt. Satte en 34T oval N/W på mittenklingans plats och kortade kedjan en länk för att få lite mer "tryck" i kedjan mot framför allt kassetten iom att min gamla deore inte har någon spännare inmonterad. Inget hackande & den har gått utmärkt i 2 vintrar.
Jag köpte en Salsa Cromoto gaffel som ersättare för min gamla suntour nex dämpare.

Mvh...
Elias

Lysande, tack för konkreta tips! Jag kan alltså bara plocka bort befintliga klingor och ersätta med 34T:n du nämnde?

Bengt-re sa:
28" och 29" är samma sak. Bara olika däck. Sätt dit så breda däck som får plats bara.

Tror inte jag kan klämma dit så våldsamt däck på den befintliga fälgen är jag rädd. Eller kanske jag har fel(se bild)? Nuvarande är 40-622

Bilagor

• DSC_2135.JPG
    DSC_2135.JPG
    208.9 KB · Besök: 76
Jupp, det gör det. Montera bort framväxeln & du är klar.
Min hybrid (scott sportster 30) är byggd för att sitta ganska upprätt, men jag satte på en - 17° styrstam & då hamnade jag i en för mig, bekväm sittställning.

swamper sa:
Bengt-re sa:

Tror inte jag kan klämma dit så våldsamt däck på den befintliga fälgen är jag rädd. Eller kanske jag har fel(se bild)? Nuvarande är 40-622

De där fälgarna kan du nog köra breda däck på utan problem. Det är gaffel/ram (och om man har fälgbromsar även bromsarna) som kommer sätta begränsningarna.

Kanon, då tror jag att jag kör på dessa däck: https://www.bikester.se/continental-race-king-20-daeck-sport-29-kanttrad-skin-svart-515498.html

Och så följer jag ditt exempel Hireliath och beställer denna:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=29591;menu=1000,2,208;page=3 Vilka mått bör jag hålla koll på förutom diametern(1 1/8")?

Däremot klingbytet, den som sitter på är en sån där med tre fasta drev(se bild) där dreven är fastnitade så det blev lite knepigare. Skall jag behålla fyrkantsaxel och köpa denna istället? https://www.bikester.se/shimano-nexus-fc-c6000-vevparti-mtb-33-tander-svart-383980.html Men då blir jag ju osäker på om det ens är rätt klinga i förhållande till vevpartiet?

Tack för all hjälp!

Bilagor

• Shimano_FC-TY501_Kurbelgarnitur_6_7_8-fach_48-38-28_Z_hne_mit_Kettenschutzring_schwarz[1920x19...jpg
    Shimano_FC-TY501_Kurbelgarnitur_6_7_8-fach_48-38-28_Z_hne_mit_Kettenschutzring_schwarz[1920x19...jpg
    188.7 KB · Besök: 60
Tillbaka
Topp