Bygga remdriven cykel likt Slütter Ti

shoulder

Medlem
Jag gillar verkligen den här cykeln och tänkte bygga ngt liknade. Remdrift, navväxel, 29" hjul, carbonfälg och gärna hydrauliska bromsar.

Allt går väl att köpa förutom ramen. Har mailat tillverkaren, men antar att den är svindyr. Var hittar man en liknade ram eller ens ramar för remdrift??

Sen har jag fått för mig att det kommit kombinerade bromsreglage/växel till hydrauliska? Ngn som vet??

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    30 KB · Besök: 400
Senast ändrad:
Kombinationen navväxlar, bockstyre och hydrauliska bromsar är knepig.

Den enda fullt integrerade lösningen jag kan tänka mig är Shimano Alfine Di2 kombinerat med de nya hydrauliska reglagen ST-R785 och bromsarna BR-R785. Kostnaden kommer förstås bli saftig, men med tanke på vilken ram du tittar på kanske det inte spelar någon roll? Ett potentiellt problem är att Alfine Di2 navet officiellt inte är kompatibelt med remdrift, jag har sett att folk lyckats lösa det ändå men de talar inte om hur de gjort eftersom de vill kunna sälja lösningen...

Vill man inte lägga pengar på Di2 blir det knepigare då Shimano inte har några egna reglage för mekaniska Alfine som passar bockstyre.

Det finns reglage från tredjepart, Sussex Versa, men de verkar inte ha fått särskilt bra recensioner och finns endast för mekaniska bromsar. I sådana fall vill du antagligen kombinera dem med TRP Hy/Rd som verkar vara marknadens bästa vajerdragna skivbroms, semi-hydrauliska med båda cylindrarna direkt på bromsen.

Vill du ha fullt hydrauliska bromsar kan du titta på TRP Hylex. Då får du ingen integration med växlarna, utan får köra vanliga Alfine-reglage uppe på styret eller om du hittar kompatibla bar-end reglage. Jtek har reglage kompatibla med Alfine 8 men jag har ännu inte sett till några för Alfine 11.

Senast ändrad:
Nya specialized awol kan man dela och köra rem med. Jag tror Erik Nohlin körde med rem och växlat baknav på transcontinental race.

Idag fick jag svar angående ramen. Den går på ca 18000kr plus 1000kr i frakt. Lite väl saftigt, men snygg är den! Smärtgränsen för en ram ligger på 10' för mig, så jag letar vidare. Specialized AWOL har jag tittat på och visst kör Erik Nohlin med bockstyre och Alfine Di2. Jag tycker att överröret på ramen ska vara plant eller luta negativt.

Vore det inte ännu häftigare med hydrauliska bromsar och är man van med det är det tufft att degradera.. På tal om bromsreglage, vilka kan det vara som är monterade på bilden??

Intressant med semi-hydrauliska. Bar-end reglagen tyckte jag inte alls om, kändes plastiga och billiga.

Ngn som vet var man hittar ramar för remdrift? Tack för AWOL tipset =)

Senast ändrad:
shoulder skrev:
-------------------------------------------------------
> På tal om bromsreglage, vilka kan det
> vara som är monterade på bilden??

Tycker då att det ser ut som redan nämna Sussex Versa. De är ju liksom de enda reglagen på marknaden för Alfine och bockstyre. Bromsarna ser ut att vara mekaniska Avid BB7 Road.

Jag har börjat kika lite på ram för remdrift. Hittar inte så många.
Hur gick det för dig Shoulder? Hittade du nån ram att bygga remdrift på?

orpon skrev:
> Jag har börjat kika lite på ram för remdrift.
> Hittar inte så många.
> Hur gick det för dig Shoulder? Hittade du nån
> ram att bygga remdrift på?

Återigen tre dropouts funkar:
* Track dropout
* Eccentric bottom bracket (SOM Scott SUB10, känns lite krångligt)
* Slider dropout (är väl inte jättevanligt iofs)

Det enklaste är nog den första. En ram för velodromcykling (track bike).
Typ den jag länkade till ovan.

Hittade faktiskt en titanram med slider dropouts för fat-bike - i titan.
http://www.alibaba.com/product-detail/Gade-9-Titanium-Fat-Bike-Frame_883011495.html

Sån måste man ju ha!

Hur monterar man remmen? Jag hade fått intrycket av att remmen är i ett stycke och inte "öppningsbar" vilket innebär att kedjestaget måste kunna öppnas.

Stuvstaix skrev:
> Återigen tre dropouts funkar:
> * Track dropout
> * Eccentric bottom bracket (SOM Scott SUB10,
> känns lite krångligt)
> * Slider dropout (är väl inte jättevanligt
> iofs)
>
> Det enklaste är nog den första. En ram för
> velodromcykling (track bike).

Som sagt, det räcker inte med rätt dropouts eller eccentriskt vevlager. För att kunna installera bältet måste du också kunna bryta kedje- eller sadelstaget på drivsidan. Eller en specialare typ Rob English häftiga Project Right som har sitt bakre drev utanför stagen.

Stuvstaix skrev:
> Hittade faktiskt en titanram med slider dropouts
> för fat-bike - i titan.
> http://www.alibaba.com/product-detail/Gade-9-Titan
> ium-Fat-Bike-Frame_883011495.html
>
> Sån måste man ju ha!

Den där ramen ser ju dock faktiskt ut att ha delbart sadelstag om man tittar på detaljbilderna, så där bör det gå fint att installera bältdrift! Själv skulle jag inte ha något emot denna ram med Alfine Di2 och bälte...

http://www.aliexpress.com/item/Tita...rive-and-Wtih-Sliding-Dropouts/512285627.html

Senast ändrad:
Blåser liv i den här tråden. Är det ngn som byggt en snygg remdriven med alfine? Ramar verkar fortfarande vara en bristvara.

Hittat en schysst ram inom budget:
Schindelhauer Hektor

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    22 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp