Bygga Singel Speed/Fixie

wutza

Medlem
Bygga Singel Speed/Fixie
Hej, mitt sommarprojekt är att bygga en singel speed av en gammal Crescent racer världsmästarcykel. Men jag har lite problem:
IMG_20150701_1552104831.jpg
IMG_20150701_1552104831.jpg

*Som ni ser på bilderna så sitter pedalerna ihop med dreven och skruvarna går inte att få lösa pga att de har runda hål på baksidan. Är det någon som vet var man kan få tag på nya "pedalarmar" för en billig peng?

*Som jag har fattat det så skulle jag kunna köpa ett drev med frihjul och skruva på, men då skulle kedjan bli för sne. Därför borde man väl kunna köpa en frihjul body, skruva på, köpa "spacers" och ett drev att sätta på och då borde det funka. Så om någon kunde länka till produkter som passar, gärna på Cyklecomponents, då jag bor nära utlämningstället, vore det underbart.

Bilagor

• IMG_20150701_160219773[1].jpg
    IMG_20150701_160219773[1].jpg
    159.4 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Bygga Singel Speed/Fixie
Det går inte att sätta en body på hjulet. Det är helt olika system. Kedjelinjen fixas med framdrevets position eller genom att justera bakhjulets position i sidled med brickor och sedan justera fälgbanans position med ekrarna.

Bygga Singel Speed/Fixie
Ja. De allra flesta hjul har den gängan, 1,37 tum engelsk. Man kan justera ut kedjan något lite genom att lägga bricka/shims innanför.

Om man kör med en kedja för kedjeväxel gör det inget om kedjelinjen är lite sned.

Bygga Singel Speed/Fixie
Vad gäller lilla klingan fram kan du borra ut bultarna. Stora drevet ser lagom ut att behålla. Går vevlagret fint?

För att få lös vevpartiet behöver du dock ett "specialverktyg" som finns för en femtilapp på

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Pedalarmsavdragare-2000023875/

Pilla först bort plastlocket
Skruva ur bulten med en hylsnyckel
Skruva i "specialverktyget" ovan länkat.
Vevarmen sitter pressad på en fyrkantsaxel. (Specialvektyget skruvas fast och när man sedan vrider armen så trycks armen av).
Repetera proceduren på drivsidan.

För att få lös vevlagret skruvar du bort låsringen på icke drivsida med en haknyckel.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Haknyckel-2000023881/

Ta sedan en nyckel och skruva ut vevpartiet från drivsidan.

Senast ändrad:
Bygga Singel Speed/Fixie
wutza sa:
http://www.cyclecomponents.com/komponenter/kassetter/all-city-track-cog-standard-1-8-15t.html

Skulle man kunna skruva fast en sådan här på bakhjulet för att göra den till en fixie?

Ja. Men kedjelinjen blir lite konstig. Det finns en adapter att köpa som man skruvar fast på hjulet och har plats för drevet längre ut. Jag kan försöka leta upp den om du vill. Jag har en liggandes, just för hjul där man tagit bort en frihjulskassett. Den har även plats för låsring. Det är inte säkert att det får plats på navet.

Edit. Här: http://leagueofbikepolo.com/forum/g...r-for-sale-screws-on-any-threaded-hub-to-give

Senast ändrad:
Bygga Singel Speed/Fixie
En sån. De finns i varje vall för engelsk gänga.
Har inte sett inlägg om dessa.
Du gängar alltså på den på navet, och sen drevet på den här, och låsring om du ska åka fixed.
Då flyttar du ut drevet en bit, och slipper hålla på och flytta fälgbana. :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    26.5 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
Bygga Singel Speed/Fixie
Bygga Singel Speed/Fixie
dabac sa:
wutza sa:
http://www.cyclecomponents.com/komponenter/kassetter/all-city-track-cog-standard-1-8-15t.html

Skulle man kunna skruva fast en sådan här på bakhjulet för att göra den till en fixie?

Sådär.

Blir en s.k. "Suicide fixie".
Visst, frihjulet försvinner, men försöker du skidda så kan du dra loss drevet.
Den där adaptern löser inte det potentiella problemet.
Men fortsätter du bromsa normalt så kan det nog gå bra.
Nä man får ju verkligen hoppas att den sitter fast. Den lär nog ändå sitta bättre än ett drev direkt på navet, om man inte får plats med en låsring. Den är så mycket bredare och har fler gängor, så det skulle kunna fungera med bra gänglåsning. Man drar åt hårt och man vet ju hur hårt frihjulen sitter, och de är inte ens limmade. Men helt utan bromsar? Aldrig. Jag ska ha bmx frihjul på min så jag slipper ju problemet helt.

Edit. Alltså jag skulle aldrig i livet åka fixed utan låsring till drevet.

Senast ändrad:
Bygga Singel Speed/Fixie
Okej, om jag förstår rätt nu så funkar ej adaptern så bra. Jag har tänkt att ha vanliga bromsar ändå. Men hur funkar bara en sån ring, för jag kör med bmx-frihjul nu och det funkar bra även fast kedjelinjen är jävligt sne. Vad är det bästa sättet att göra om den till en fixie?

Bygga Singel Speed/Fixie
wutza sa:
Okej, om jag förstår rätt nu så funkar ej adaptern så bra. Jag har tänkt att ha vanliga bromsar ändå. Men hur funkar bara en sån ring, för jag kör med bmx-frihjul nu och det funkar bra även fast kedjelinjen är jävligt sne. Vad är det bästa sättet att göra om den till en fixie?
Adaptern funkar säkert jättebra för att flytta ut drevet.
Men gängriktningen gör ju att den fortfarande KAN skruvas av av bromskraften. Riktiga fixienav har ju en vänstergängad stump ytterst för att undvika detta.
För att förbättra kedjelinjen på det du har så får du antingen flytta drevet utåt genom att flytta brickor/distanser från axelns drivsida till icke-drivsidan, och sen centrera om fälgen över navet.
Och/eller flytta kransen på vevpartiet inåt.

Bygga Singel Speed/Fixie
Såg att du var från Karlstad?

Team Sportia på Bergvik har rea på mass hjul, hängde ett Fixiebakhjul där för typ 400kr när jag var där igår.
Stick ut och köp det så får du riktiga grejer.

Att dra på ett drev på hjulet du har är gätt kasst då du inte kan få på nån låsring och det blir smått farligt som nämnt innan.

Bygga Singel Speed/Fixie
Willie sa:

Team Sportia på Bergvik har rea på mass hjul, hängde ett Fixiebakhjul där för typ 400kr när jag var där igår.

Att dra på ett drev på hjulet du har är gätt kasst då du inte kan få på nån låsring och det blir smått farligt som nämnt innan.

Yes, tack det ska jag kolla upp

Bygga Singel Speed/Fixie
wutza sa:
Willie sa:

Yes, tack det ska jag kolla upp

TACK som fan, åkte dit och köpte hjulet och det passade. Bilder kommer imorgon. Kärlek till dig! <3

Bygga Singel Speed/Fixie
Nu jävlar sitter det på och jag har varit ute och provkört, störtkul. Sedan kommer nästa problem (om bilderna kommer upp). Jag vill sänka själva "stemmen" eller hållaren till styret eftersom jag vill ha ett lågt bullhorn styre. Går detta att göra?

IMG_20160211_185228129.jpg

Bilagor

• IMG_20160211_185027147.jpg
    IMG_20160211_185027147.jpg
    236 KB · Besök: 26
  • IMG_20160211_185141098.jpg
    IMG_20160211_185141098.jpg
    219.3 KB · Besök: 25
Bygga Singel Speed/Fixie
Precis, skruva upp skruven några varv, sitter den fortfarande fast så knacka lite försiktigt på skruven tills det släpper.

Ang bullhorn kan du vända det du har och kapa så får du ett "fulbullhorn"

Bygga Singel Speed/Fixie
Willie sa:
Precis, skruva upp skruven några varv, sitter den fortfarande fast så knacka lite försiktigt på skruven tills det släpper.

Ang bullhorn kan du vända det du har och kapa så får du ett "fulbullhorn"

Nej, inte knacka försiktigt. Skruva upp den några varv, gängar den ur så byt till en längre om du har, ta en rejäl hammare, lägg en bit trä imellan, och sopa till ordentligt. Några mm ska den sticka upp utan att det är i slutet av gängorna. Annars får du fixa en längre bult. Ingen mening att skada några gängor.

DÅ lossnar den. Skit samma hur det har rostat. Annars får det vara bra ruttet i röret.

Edit. Gör det med en gång nu när du ska lossa den. Slipper du hålla på och bända. Det är bara dumt. Den är inte så tight som ett sadelrör är t.ex. Men kilen i botten av styrstammen är. Och det är den du ska slå loss. Det kommer att bli bra.
Sen putsa och fetta in. :)

Senast ändrad:
Bygga Singel Speed/Fixie
Well, that was easy.
Vafan det var ju ingen konst detdär, nu tror jag att det ska bli bullhorn fast med broms om jag kan får till det på ett snyggt sätt

Bilagor

• IMG_20160212_215137037.jpg
    IMG_20160212_215137037.jpg
    151.5 KB · Besök: 32
Bygga Singel Speed/Fixie
wutza sa:
Kikon sa:
Har du sett "the flying scotsman"?

Nej hurså?

Kolla på den. Den handlar om en intressant skotte som börjar jaga timrekord. Graeme Obree heter han. Bygger på en sann historia. Han vände på bocken sådär o testade.

Började tänka på filmen när jag såg styret bara, det var allt. :) Finns på Viaplay. Har man inte det får man ju testa en månad gratis.

Senast ändrad:
Bygga Singel Speed/Fixie
En lång tid efteråt med snyggare hjul, lite broms är avtagen för alla vet ju att det går fortare utan broms :)

Bilagor

• IMG_20160629_215850.jpg
    IMG_20160629_215850.jpg
    461.6 KB · Besök: 34
Bygga Singel Speed/Fixie
Alldeles för tungt, kommer inte upp för backar men är defenitivt snabbast på platt mark :) funderar på att byta till något mindre, har dubb på den nu för att cykla till skolan på och är hur tungt som helst

Bygga Singel Speed/Fixie
Stiligt! Vad blev det för utväxling nu då, jag är lite för lat för att räkna på bilden, och så ser man ju inte riktigt bak....

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp