Bygge; budget HT 29" tips och råd. (Bianchi Methanol)

dejv

Medlem
Hej i skogen. Har blivit som så att jag har en fox 32:a (110mm) och ett par Mavic SLR till övers och har en idé om att få ihop en HT 29a.

Budget: ish 10 000, då ska ingå;
Ram med lager och allt. (Alu eller plast)
Drivlina (1×11)
Bromsar (har ett par elixir 7or som behöver service som kan användas så länge)
Det andra krafset.

Begagnat är inga problem så ska börja höka över K&S här men den stora frågan är ramen; kör någon här på en Methanol och har några tips?

https://www.wiggle.se/bianchi-methanol-29-sx-frame-3/

Eller har ni andra tips på bättre/billigare/snyggare eller någon kanske t.o.m har en ram liggande som inte används?

Är 185cm med långa ben, vad tror ni om Methanolens storlek? (19" 48cm)

Tacksam för stöd i då detta inte ges av sambon...

433 mm reach är kanske gränsfall för kort för dig (men det är ju personligt: jag har 420 och är 193 lång). enligt wiggle är det 2.0-däck som gäller, det är lite litet. ingen axel ingår. 110 mm gaffel gör reachen aningen kortare dessutom.

för 3500 inkl moms och avgifter får du en kinesisk ram av oklar kvalitet, med lite längre reach, ett uns flackare gaffelvinkel och plats för 2.3-däck. då ingår styrlager, bakaxel och sadelstolpsklämma. https://aliexpress.com/item/3290664...d=8543amp-hHKJJiiwZ-YiBJCYaFzefw1560340052517

då har du budget för epoxi och kolfiber att laga ramen med också :)

10-delad deore m6000-grupp är ett bra budgetval också.

Ja, hur är det med kinaramarna egentligen?!

Varit sugen men känner att mina kunskaper inte riktigt räcker för att klicka hem en ram..

Den du länkade till var ju inte dyr, kanske kan vara värt en chansning?! Sen är boost inget krav utan mer en nackdel, hade behövt distanser till SLR:erna isf.

Har du själv några erfarenheter utav kinaplast?

Ska kika på deoregruppen, tack!

har inga erfarenheter tyvärr, men har en sprucken taiwantillverkad ram som jag borde laga eller byta ut. då har jag tittat på den där ramen. så chansar du är jag intresserad av hur det går :) den finns som icke-boost. smidigt med gängat vevlager också.

Tillbaka
Topp