[Byggtråd] Aeroracer på budget

.evall

Aktiv medlem
Ska ge mig på mitt första cykelbygge och tänkte det kunde vara trevligt att dokumentera. Kanske också vid behov ställa en och annan fråga.

Köpte en ram innan vintern från Planet X med det fantastiskt inspirerande namnet EC-130E disc. Sålde av min gamla racer i delar, sparade några delar till detta bygge och köpte resten här på köp & sälj samt en del nytt. Förra veckan började vädret bli behagligt vilket fick mig att få tummen ur.

Tanken var en stram budget, helst inte så mycket över 10000 kronor. Ramen gick på cirka 5000. Budgeten höll inte. Är nu uppe i strax över 13000 och saknar fortfarande ett vevparti, men trots allt inte så hemskt dyrt för en till största delen Ultegrautrustad kolfiberram med hydrauliska skivbromsar.

Bifogar lite bilder på ramen och hjulen jag tänkte köra den på, Fulcrum racing 4.

Hoppas göra klart det mesta nu i veckan men med en dotter under två år och en annan nästintill nyfödd här hemma skulle jag inte satsa pengar på mig själv.

MM7A9622.jpgMM7A9625.jpg

Lista över komponenter med vikter i gram. De flesta vägda av mig på köksvåg, resterande vikter hämtade från nätet.
0001.jpg

Angående vevparti så står jag och väger mellan Shimano 105 eller Ultegra. Finns det egentligen någon som helst skillnad i känsla och funktion mellan dessa två? Eller är det bara namnet, ett halvt hekto och 700-800 kronor som skiljer dem åt?

Hjärnan säger 105 men som tur är handlar detta inte bara om förnuft, det vore ju tråkigt annars. Det som talar för Ultegra vore väl att det är marginellt snyggare (åsikt!) och att det känns rätt med viss enhetlighet.

Kul att du delar med dig.

Men din lista leder till några frågor
Varför Conti GP4000S2 (25mm?) istf de nyare GP5000 (om det "måste" vara Conti däck?
Varför slang istf slanglöst? Och då varför såpasas "tunga" slangar?
Det finns ju en del ~0,6mm butylslangar med ~50mm långa ventiler <75g att välja på
https://www.bike24.com/p2272615.html
https://www.bike24.com/p218226.html
https://www.bike24.com/p295243.html
(+ säkert många fler som inte jag känner till)

Enl min erfarenhet håller inte de riktigt tunna butylslangarna, Conti Supersonic, Maxxis FlyWeight, särskilt bra eller länge.
Men med slangar med 0,65mm tjocka väggar har jag inte märk ngt negativt,
tvärtom faktiskt åtminstone med bra o smidiga däck

Kul att du delar med dig.

Men din lista leder till några frågor
Varför Conti GP4000S2 (25mm?) istf de nyare GP5000 (om det "måste" vara Conti däck?
Varför slang istf slanglöst? Och då varför såpasas "tunga" slangar?
Det finns ju en del ~0,6mm butylslangar med ~50mm långa ventiler <75g att välja på
https://www.bike24.com/p2272615.html
https://www.bike24.com/p218226.html
https://www.bike24.com/p295243.html
(+ säkert många fler som inte jag känner till)

Enl min erfarenhet håller inte de riktigt tunna butylslangarna, Conti Supersonic, Maxxis FlyWeight, särskilt bra eller länge.
Men med slangar med 0,65mm tjocka väggar har jag inte märk ngt negativt,
tvärtom faktiskt åtminstone med bra o smidiga däck
Tack för inspel!

Däcken är som du gissat 25 mm och åker på mest för att jag redan hade dessa hemma.

Slangarna la jag inte så mycket tankekraft på. Har inte tillräckligt med cykelerfarenhet för att tycka till om slangar men kanske borde jag så här i efterhand ha ägnat valet större omtanke. Utöver att de kan väga olika mycket (och då upplevas rappare?), märker man skillnad mellan olika slangar?

Har aldrig testat slanglöst men är inte främmande för att göra det också. Hjulen jag köpt ska fungera för detta men enligt tillverkaren bara med däck från Schwalbe. Vet inte om det verkligen är så eller om det mest är en friskrivning (kommersiellt samarbete?) från deras sida. Jag har märkt att däck är det kanske roligaste att uppgradera då ett vettigt däck ger väldigt mycket körglädje för pengarna. Får se om jag får ihop cykeln först och sen börja fundera på slanglöst...

Däcken är som du gissat 25 mm och åker på mest för att jag redan hade dessa hemma.
OK
Det är ofta så det blir med budgetbyggen och visst fungerar även GP4000S2 bra,
de har ju inte blivit sämre för att det finns nyare contidäck att välja på.

Slangarna la jag inte så mycket tankekraft på. Har inte tillräckligt med cykelerfarenhet för att tycka till om slangar men kanske borde jag så här i efterhand ha ägnat valet större omtanke. Utöver att de kan väga olika mycket (och då upplevas rappare?), märker man skillnad mellan olika slangar?
Det finns mätningar som visar att man kan spara W(effekt) motsv flera kg vikt med smidiga slangar, men det krävs då förstås även smidiga däck för att det skall göra ngn märkbar skillnad. Det är alltså inte viktskillnaden (på ofta <50g) som man vill åt, utan vad den betyder för rullmotståndet. Men onödigt tunnväggiga butylslangar blir även onödigt ömtåliga.
Det finns även latexslangar som skall ge ännu lägre rullmotstånd, men de medför även en del nackdelar.

Får se om jag får ihop cykeln först och sen börja fundera på slanglöst...
Bra prioritering.

Varför lägger du tid på att väga och göra diagram för alla vikter på komponenter om det inte av prioriterat?
Du skriver inte ut priserna till exempel?
Jag bygger cyklar med mina val av komponenter och väger efteråt så att de klarar 6.8 kilo.

Varför lägger du tid på att väga och göra diagram för alla vikter på komponenter om det inte av prioriterat?
Du skriver inte ut priserna till exempel?
Jag bygger cyklar med mina val av komponenter och väger efteråt så att de klarar 6.8 kilo.

Varför är 6.8 kg viktigt? Bygger du cykeln själv är risken för en UCI-vägning rätt liten skulle jag tro

Jag jagar inte gram när jag bygger eller har köpt färdiga cyklar, men när jag köper något eller demonterar något så väger jag det och antecknar det för att det är kul. Med allt nerskrivet så är det ju också lite lättare att ha koll vid en eventuell uppgradering. Då ser man kanske tydligt vad som sticker ut.

Inser att jag varit otydlig. På begäran följer här min prioriteringsordning.
1. Bygga en cykel
2. Få en cykel som känns inspirerande att äga och cykla med.
3. Lära mig något.
4.Hålla priset på en för mig rimlig nivå, är olika för olika personer har jag hört.
5. Hålla ner vikten, och för eventuella framtida uppgraderingar veta vilka delar som kan tänkas dra upp denna i onödan.

Angående vevparti så är det väl som du säger, marginell skillnad (om ens någon) mellan 105 och Ultegra, i alla fall i samma generation (r7000 vs r8000), det skiljer väl 40g och det är konstruktionen i stora klingan som skiljer om jag förstått det rätt.

Det förnuftiga valet är väl 105 om man kollar på plånboken, men känslan av att det står Ultegra på alla loggor är kanske också viktig :)

Prisskillnaden mellan FC-R7000 och FC-R8000 är onödigt stor, de pengarna gör märkbart större skillnad på andra prylar
Men om utseendet är det som skall styra så finns det ju aerovevpartier
Tex
visionmetroncrankset.jpg

Kostar 241,59 € här
Det är ju iofs ännu dyrare än FC-R8000, men skall det vara en aerocykel så matchar väl ett aerovevparti bäst?

Trevlig tråd! Kul att följa när det måste uppgraderas inom rimliga gränser för vad saker får kosta, annars är det ju alldeles för enkelt ?

Angående tubeless: För mig som mest snurrar på MTB känns det som en total självklarhet, och ska man leta enkla besparingar i vikt känns det det ganska rimligt även på landsväg. Sägs väl också bli mindre rullmotstånd när det inte är någon friktion mellan slang och däck vad jag förstår... Men kladdigt, det blir det ju!

Kommit en liten bit på väg! Testkapade någon centimeter av gaffelröret i går kväll. Fick ett fint snitt med en vanlig bågfil och en gammal styrstam att såga efter. Då vet jag att jag inte behöver specialverktyg när jag gör det mer definitivt.

Fick också tag på ett R8000-vevparti i nästan nyskick för bara ett par hundralappar mer än ett nytt R7000 (tack till användaren Moros!). Borde ha det i början av nästa vecka och har då alla delar hemma.

Med vevpartiet hamnar jag på 15000 kronor för hela bygget. Då hade jag sadel, däck, bakväxel och styre sedan tidigare. Med tanke på min ursprungliga budget på "inte så mycket över 10000" är jag väl bara marginellt bättre än genomsnittligt offentligt finansierat sjukhusbygge på att hålla budget, men jag är nöjd! Priset på samma cykel med Ultegra, men med Fulcrum racing 900 i stället för 400 som jag har, ligger för tillfället på 2000 pund på planetx hemsida så jag har ju kommit en bra bit under det i alla fall.

Kvällens projekt blir att installera bromsarna. Första gången jag gör detta med hydrauliska så det blir till att slaviskt följa instruktionsvideor på youtube.

Bilagor

• 20200417_134901.jpg
    20200417_134901.jpg
    465.5 KB · Besök: 220
Ramen ser också ut att ha gott om utrymme om jag skulle vilja ha bredare däck i framtiden. Detta med Continental GP4000 25 mm som mäter runt 26,5 mm på bilderna.

Bilagor

• 20200417_134937.jpg
    20200417_134937.jpg
    288.7 KB · Besök: 185
  • 20200417_134947.jpg
    20200417_134947.jpg
    349 KB · Besök: 141
  • 20200417_135000.jpg
    20200417_135000.jpg
    321.5 KB · Besök: 127
Äntligen cyklingsbar! Nu ska jag bara linda styret och sen hoppas jag hinna ut på en premiärrunda senare i dag. Har ju redan missat en och en halv vecka av fantastiskt cykelväder.

Bilagor

• 20200425_092214.jpg
    20200425_092214.jpg
    404.8 KB · Besök: 184
Äntligen cyklingsbar! Nu ska jag bara linda styret och sen hoppas jag hinna ut på en premiärrunda senare i dag. Har ju redan missat en och en halv vecka av fantastiskt cykelväder.
Snabbt och snyggt jobbat. Det ser bra ut! Då är det bara finjusteringarna kvar antar jag. River du av skorstenen vid tillfälle eller?

Snabbt och snyggt jobbat. Det ser bra ut! Då är det bara finjusteringarna kvar antar jag. River du av skorstenen vid tillfälle eller?
Den ska bort, liksom lite vajrar och annat som behöver trimmas. Vill testcykla lite först bara.

Problemet är att jag också har lite rise på styret, eventuellt ska det bytas med tiden så vill inte kapa för mycket och sen stå där med för lite gaffelrör kvar när jag har ett styre utan rise. Men självklart måste den bort, ser ju bedrövligt ut :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp