[Byggtråd] Bogsera en barncykel

velovin

Aktiv medlem
Efter lite diskussion och lösa planer i andra trådar tänkte jag följa upp projektet med en liten byggtråd.

Tanken var att fästa ett löst framnav bakpå pakethållaren på vår lastcykel, för att på så sätt kunna "haka på" en barncykel när de små benens ork börjar tryta. Jag publicerade en skiss i Yardsale-tråden i sökandet efter ett framnav, men den var så lätt att misstolka som något snuskigt och Landrover-relaterat, så den ska jag bespara er.

Jag hade span efter ett högflänsnav i någon dryg månad, tills den bortsmältande snön avslöjade ett kvaddat framhjul i ett dike - ett perfekt objekt. Eller egentligen inte - navets flänsar var för låga, men det fick gå ändå.

Barnen fick gå lös på det med bultsaxen för att frilägga navet:
IMG_20240413_095412.jpg

Mer mer mer!!?

Jag har liknande planer. Har vid utprovning märkt att det är lätt att navet hamnar för högt, med resultatet att vevarna på barncykeln krockar med bakhjulet på dragcykeln..

Följer! Min äldsta har förvisso bultat framhjul på sin nuvarande cykel men jag vill också ha ett smidigt sätt att ta hennes cykel bakom lådcykeln så hon kan vila lite i fram

Jag vet i fan.

Bör man oroa sig för att krafterna på på dropout/qr bli annorlunda?

Sen kanske det gäller att chaffören har god uppsikt och möjligen E behörighet.

Jag kan lugna oroliga läsare att det inte var tänkt att något barn skulle sitta på den bogserade cykeln.

Då navet jag hade att tillgå hade konventionella låga flänsar fick jag plocka fram dremeln och fräsa bort en del gods för att klämmorna skulle passa på ett vettigt sätt. Det hela kompletterades med ett borrhål för en 4 mm skruv.
IMG_20240412_155223.jpg

Inför monteringen hade jag, medelst lösmustach och mörka glasögon, köpt gummerade klämmor på B**tema. Det gick som en dans att montera navet bak på pakethållaren.
IMG_20240412_161044.jpg
IMG_20240412_161052.jpg

Det hela kändes riktigt stadigt, och vi skulle ändå ut på en tur på några kilometer. Femåringen fick snällt åka på flaket, medan 20":aren fick åka på släp.
IMG_20240413_095340.jpg

Direkt fick jag lära mig den hårda vägen att det inte är så smart att fästa framhjulet sådär om man vill kunna backa ekipaget...

Hur som: Vi tog oss iväg, och på rak väg gick det finemang. Däremot vreds klamrarna sneda vid en 90-gradig sväng, och barncykeln tog i skärmen. Jag vred upp det hela och fortsatte färden. Då en normal svensk cykelväg består av minst fem vinkelräta svängar per kilometer var vi dock snart där igen: barnhojen på sniskan och vuxenskärmen lite stukad. Scheiß.

Summa summarum krävs det nog en rejält stadig infästning av navet för att inte skjuvkrafterna ska få överhanden. Det kändes ärligt talat rätt stabilt monterat, men det är uppenbarligen inte en konstruktion man kan lita på för vardagsbruk.

Det hela slutade med att jag fick plocka loss bogsernavet och gå tillbaka till ritbordet. Återkommer förhoppningsvis med nya skisser - utan osedligt innehåll.

Om navet hade suttit i höjd med din cykels baknav så hade det väl funkat? Då skulle det väl bli lättare för barncykel att svänga med, som det är nu nyttjas inte styrlagret så att säga.

Tror jag iallafall. Med en nypa salt osv. Svårt att få till en sådan infästning också.

Bra initiativ och kul att följa resan!

Mina egna, ganska långt framskridna planer, består i att få fästet för barncykeln mycket längre ner för att kunna utnyttja styrlagret (precis som @kaj a är inne på). Utan den leden kommer det nog vara svårt att få det att fungera - hade din infästning varit stabil nog hade bakhjulet på barncykeln behövt släpas i sidled när din cykel svängde.

Mina två tankar kring detta är att antingen fästa två egentillverkade fästen på vardera pakethållarbenet så att vuxencykelns bakhjul alltså hamnar inuti barncykelns gaffel (men krångligt att då inte kunna använda en genomgående axel utan två separata skruvar) alternativt att bygga ut pakethållaren med diverse stag så att ett fäste kan monteras bakom bakhjulet men så lågt som möjligt (vilket ger en del löd- eller svetsarbete).

Mycket snack och lite verkstad på mig (till skillnad från dig @velovin !), och det ser dessvärre ut att inte få loss tid i närtid heller för mitt eget projekt...

jag hade nog byggt ett fäste vardera sida om bakhjulet inritat i bild o montera navet bakom bakskärmen som flera ovanstående talare varit inne på
IMG_20240413_095340.jpg

Jag är helt med på att fästet - i den bästa av världar - behöver sitta längre ner, och följdaktligen även längre bak. Nu finns det dock ett väldigt tungt vägande skäl emot detta: cykelestetik.

Även om man skulle kunna ha en lösning som monteras på och av efter behov så var min initiala tanke att alltid ha bogsermöjligheten tillhands när de små benen strejkar. Men att ha ett hemmasvetsat schabrak fast monterat skulle skorra för mycket med min cyklistsjälvkänsla.

När barnen gnäller och frågar efter det icke existerande bogsernavet får jag mumla något om Velominatiregler och plocka fram bogserlinan igen...

Det går inte att få till det med ett fäste mer på sidan av pakethållaren? Längre nwe mot dragcykelns nav. Det kanske inte räcker med frigång från bakhjulet då iofs. Samt att navet måste stagas med något i ytterkant.
Det lär ju bli mer getto iofs så kanske faller på Velominatiregler.

Bilagor

• IMG_20240413_095340.jpg
    IMG_20240413_095340.jpg
    361.3 KB · Besök: 60
Denna verkar bra på riktigt..
Hm, smart! Har inte tänkt på att man kan köra cykeln bredvid på det där sättet.. En vagga (i metall i mitt fall) för framhjulet monterad på sidan av pakethållaren helt enkelt, så slipper man fippel med framhjul osv.

Sliter kanske lite bakdäck på bogserade cykeln eventuellt (går förmodligen lite på snedden när man drar den snett), men det lär knappast märkas om cykeln går olastad.

Detta verkar gå över styr....
En annan lösning är dragsnöre, som man t.ex., använder i multisport.
Fungerar dock kanske inte så bra om den bakom är liten och inte har så bra cykelbalans.

Överstyr var ordet, sa Bull...

Gillar de galna idéerna, även om de aldrig skulle få hamna på en av mina hojar :)

Den som startade flest tankar var Bakkie. Jag gillar att sy, och kommer nog försöka mig på någon variant på den.

Tycker det funkar rätt bra med ett vanligt spännband för att fästa framhjul i pakethållaren. Men gäller ju att man har en rejäl pakethållare. Jag kör oftast med släp efter lådcykeln nuförtiden då jag behöver ha med mig minst 3 barncyklar.

Bilagor

• 20220903_104331.jpg
    20220903_104331.jpg
    1.5 MB · Besök: 121
Tycker det funkar rätt bra med ett vanligt spännband för att fästa framhjul i pakethållaren. Men gäller ju att man har en rejäl pakethållare. Jag kör oftast med släp efter lådcykeln nuförtiden då jag behöver ha med mig minst 3 barncyklar.

Bra tips. Kostar ju inget att experimentera med några fixplus-remmar. Klart smidigare att "alltid ha med sig" än en dedikerad sidoväska som ovan.

Jag gjorde så här, även om jag skulle vilja få ner viktpunkten (heter det så?) längre ner så att det blir lite mindre vingligt funkar det toppen.

Köpte iallafall en sån här https://amzn.eu/d/ja78S2d på på Amazon och skruvade fast på pakethållaren. Det som är toppen är att det finns adaptrar så man kan montera i stortsett vilken cykel sin helst.

Bilagor

• PXL_20230727_100427287.jpg
    PXL_20230727_100427287.jpg
    1.7 MB · Besök: 108
Jag gjorde så här, även om jag skulle vilja få ner viktpunkten (heter det så?) längre ner så att det blir lite mindre vingligt funkar det toppen.

Köpte iallafall en sån här https://amzn.eu/d/ja78S2d på på Amazon och skruvade fast på pakethållaren. Det som är toppen är att det finns adaptrar så man kan montera i stortsett vilken cykel sin helst.

Snyggt!

Jag kikade också på sådana fästen, men tänkte att navets förmåga att rotera kring sin egen axel var viktig för att inte den bogserade cykeln skulle studsa för mycket vid ojämn terräng. Med en heldämpad slipper du rimligen en del av den problematiken.

Din längre hjulbas gör nog också att styrlagret kan utnyttjas bättre. På en kort barncykel blir det väldigt mycket brytkrafter i kurvorna.

Jag kanske är lite efter men varför går det inte bara att vända barnhojen och fästa där bak istället? Kanske en sån där kedjespännare kan behövas men det är ju en världslig sak.

Jag kanske är lite efter men varför går det inte bara att vända barnhojen och fästa där bak istället? Kanske en sån där kedjespännare kan behövas men det är ju en världslig sak.

Testa att bara lyfta upp bakhjulet en halvmeter upp i luften och dra cykeln baklänges - det blir inte så bra. I bästa fall skulle framhjulet ställa sig på tvären sett till färdriktningen, i sämsta fall vobbla fram och tillbaka.

Tillbaka
Topp