[Byggtråd] Cargobike V2

[Byggtråd] Cargobike V2
Jag var tvungen att gräva fram tråden för att se om cargobiken var klar.

Snygg! Riktigt bra gjort. Tack för byggtråden, även fast den inte är helt klar ännu då.

[Byggtråd] Cargobike V2
Nu är den klar!
Bakskärm och slang har slutligen handlats och monterats! :)
Bakskärm:
DSC_2390.jpg

Bromsslang, utvändig dragning blev det:
DSC_2391.jpg

Helheten:
DSC_2389.jpg

Jag är fortsatt sjukt nöjd, har inte haft nått strul, inga oljud eller liknande och dottern älskar att åka, höjdpunkten är att åka till och från dagis, då kompisarna blir lagom avis ;)

Nu är det bara dags att börja planera nästa bygge, blir det en trehjuling denna gång kanske?
FJSUXQ4HD4VHKY5.MEDIUM.jpg

[Byggtråd] Cargobike V2
Stor tumme upp!

Och klart du ska bygga en 3-hjuling. Med individuell, fjädrad hjulupphängning naturligtvis så blir lite vettiga kurvtagningsegenskaper. :-)

[Byggtråd] Cargobike V2
Haha, kanske det men det låter dyrt!
Det är ju ganska många vinklar och mått för att få bra egenskaper i framvagnen på en bil så jag misstänker att det är samma på en cykel med två hjul fram..
Den jag la upp en bild på lutar dessutom i svängarna men det verkar inte fungerat någon bra om man läser projekttråden..

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Haha, kanske det men det låter dyrt!
Det är ju ganska många vinklar och mått för att få bra egenskaper i framvagnen på en bil så jag misstänker att det är samma på en cykel med två hjul fram..
Den jag la upp en bild på lutar dessutom i svängarna men det verkar inte fungerat någon bra om man läser projekttråden..

Du får väl kalkera av Velove Armadillos framvagn, alternativt bygga en kopia av hela "cykeln".. :)

[Byggtråd] Cargobike V2
Äre bara jag som inte fattar varför 3 hjul skulle vara bra om man ändå kan luta? Det blir som en 2 hjuling och det finns ju redan.

Du ska inte bygga flakmoppe fast cykel?

Kul att Cargobike v2 funkar så bra, den är grym!

[Byggtråd] Cargobike V2
Bakåtsträvare! ;)

Tankar på en trehjuling som inte är tiltbar har funnits och finns fortfarande! Men jag tänker att den måste bli ganska bred för att inte välta i skarpare kurvor??

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Bakåtsträvare! ;)

Tankar på en trehjuling som inte är tiltbar har funnits och finns fortfarande! Men jag tänker att den måste bli ganska bred för att inte välta i skarpare kurvor??

Det beror ju på...är det bredare med två hjul fram kommer den ju vara stabilare vid kurvtagning än tvärtom, tro mig jag har en sån här: [OT]
ATC110_1986_INT_1(3).jpg

Den har en förmåga att vilja tippa över vid tvära svängar.

Två exempel:

[/OT]

[Byggtråd] Cargobike V2
Förutom skärmen som fortfarande är trasig så rullar den hur bra som helst!
Tänkte byta mot ett mindre bakdäck och sen en vanlig 50mm skärm.
En bild som bevis:
DSC_2918.jpg

Den går bra att lasta på taket också:
DSC_2917.jpg

Ska bygga en låda till flaket också sen är den "klar"

[Byggtråd] Cargobike V2
Det ser ut som att det är väldigt tunna kablar från batteriet till elmotornavet bak?
Om jag minns rätt så säger man 1 mm2 per ampere. Om du har 12 V blir det över 20 A för 250 watt. 20 mm2 är en fläskig kabel.
Men du kanske kör 24 eller 36 eller 48? Bara så du inte kastar bort massa effekt i sladden.

Grymt fint hantverk och "frihandande", seriöst.

[Byggtråd] Cargobike V2
Stervelo sa:
Det ser ut som att det är väldigt tunna kablar från batteriet till elmotornavet bak?
Om jag minns rätt så säger man 1 mm2 per ampere. Om du har 12 V blir det över 20 A för 250 watt. 20 mm2 är en fläskig kabel.
Men du kanske kör 24 eller 36 eller 48? Bara så du inte kastar bort massa effekt i sladden.

Näe, det är nog 1mm2/10A om det ska vara någon vettig tumregel, annars skulle det vara rätt tjocka kablar i våra hus. Hur som helst så äre 3 faser strömmen går genom och 1,5kvadrat blir inge varm med ca 1kw i motorn.

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Haha! Jag ställde upp min på bakhjulet, och lyfte upp den bakifrån. inga repor vad jag såg i alla fall ?

Hehe har du ingen bild på hur du packar stighojen :)
Jag lyfter på takboxen bakifrån med bara glida upp, finns fördelar med att inte gilla å tvätta bilar osv :)

[Byggtråd] Cargobike V2
Nu är ju hela tråden värdelös när photobucket valt att sura.
Trodde jag lagt upp alla bilder via happy ?

Här är en bild från idag när jag och äldsta dottern åkte in til stan och tittade på open art. Fruns farbror från Cypern är på besök.

IMG_0997.JPG

Den håller än!
Jag som inte är ett fan av uppmärksamhet har dock lite jobbigt med alla glada tillrop ?

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Nu är ju hela tråden värdelös när photobucket valt att sura.
Trodde jag lagt upp alla bilder via happy ?

Här är en bild från idag när jag och äldsta dottern åkte in til stan och tittade på open art. Fruns farbror från Cypern är på besök.

Den håller än!
Jag som inte är ett fan av uppmärksamhet har dock lite jobbigt med alla glada tillrop ?

Den är fantastisk. Din skogshoj är också fantastisk. Mäktigt att se den komma på bakhjulet på parkeringen. Höll för allt gjorde den ju också.

Tillbaka
Topp