[Byggtråd] Carrera Nitro SL

yuppie

Medlem
För lite drygt en månad sen såg jag såhär glad ut när jag vann en Carrera ram på Vårklassikern
P1050932.JPG

En månad senare, med mycket hjälp av, och diskussioner med, Mats på ECI så har vinsten transformerats till detta

P1050966copy.jpg

Tanken är att bygga en finracer som pallar med sommarens eskapader till Col du Tourmalet och Hautacam.

Ser lite nervöst fram emot en strid ström av paket närmsta veckorna så att jag kan börja bygga! Trots allt 4 år sen jag satte ihop en cykel sist.

Det blir full chorus, fizik cockpit och sadelstolpe/sadel samt zipp 303 fc.

Kul att bygget är igång! Med den där hojen räknar jag med att du drar mig nästa år istället för tvärtom :-). Vore skönt att se en Red Hook-tröja istället för öppna landskap framför sig när det är motvind.
Sa jag inte till dig att nu är det bara att vinna ramen och sen åker man hem? Kanske har jag lite Saida-skills i alla fall. Lycka till med bygget och grattis igen.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att bygget är igång! Med den där hojen
> räknar jag med att du drar mig nästa år
> istället för tvärtom :-). Vore skönt att se en
> Red Hook-tröja istället för öppna landskap
> framför sig när det är motvind.
> Sa jag inte till dig att nu är det bara att vinna
> ramen och sen åker man hem? Kanske har jag lite
> Saida-skills i alla fall. Lycka till med bygget
> och grattis igen.

Hahaha jag lovar att dra nästa år, det är det minsta jag kan göra efter både draghjälpen och vinsttipset ;)

Lite osmidigt att starta en byggtråd dagen innan man åker iväg på semester, men men... det gjorde iaf väntan på paket lite mindre olidlig!

När jag kom hem igår så låg detta på posten och väntade snällt på mig.
P1060070.jpg

Och som ett barn på juldagen så vaknade jag extra tidigt för att leka med mina nya leksaker! Tyvärr kom jag inte längre än såhär eftersom campa valt att använda T25 på bakväxel och växelreglage, så det blir att ge sig ut på stan och fynda bits så fort staden vaknat till. Dessutom saknar jag fortfarande styrstam som förhoppningsvis dyker upp mån/tis.

P1060073.jpg

Kunde inte hålla mig utan provmonterade hjulen med, nu ser det lite mer ut som en cykel!
P1060075.jpg

Lite off topic men hur tar du dig ned till Pyrenéerna? Jag har hittat några mysiga ställen att bo på men inte bästa sättet att frakta ned cykeln.

Fin cykel för övrigt.

Mvh Jesper

yuppie skrev:
> Lite osmidigt att starta en byggtråd dagen innan
> man åker iväg på semester, men men... det
> gjorde iaf väntan på paket lite mindre olidlig!
>
> När jag kom hem igår så låg detta på posten
> och väntade snällt på mig.
>
>
> Och som ett barn på juldagen så vaknade jag
> extra tidigt för att leka med mina nya leksaker!
> Tyvärr kom jag inte längre än såhär eftersom
> campa valt att använda T25 på bakväxel och
> växelreglage, så det blir att ge sig ut på stan
> och fynda bits så fort staden vaknat till.
> Dessutom saknar jag fortfarande styrstam som
> förhoppningsvis dyker upp mån/tis.
>
>
>
>
> Kunde inte hålla mig utan provmonterade hjulen
> med, nu ser det lite mer ut som en cykel!
>

Oj! Den blir snabb och snygg den där. Jag får träna om jag skall orka ligga på rulle. :-)

anubah skrev:
> Lite off topic men hur tar du dig ned till
> Pyrenéerna? Jag har hittat några mysiga ställen
> att bo på men inte bästa sättet att frakta ned
> cykeln.
>
> Fin cykel för övrigt.
>
> Mvh Jesper

Vi flyger ner till Biarritz och har hyrt bil därifrån. SAS kör smidigt nog direktflyg nån gång i veckan från ARN under sommarmånaderna.

Ok. Vi tänkte åka sen vår eller höst (nästa år) och då verkar SAS inte flyga, annars är det helt perfekt.

Ryanair flyger senare på året men jag tvekar lite att ta med cykeln med dem så då blir det till att hyra.

Ha så skönt!

emilh skrev:
> Jobba!

Jobbar hårt med att vänta på paket! Verktyg är fixade och växelreglagen är monterade på styret, men jag har fortfarande ingen styrstam. Förhoppningsvis dyker den upp idag tillsammans med campa body till hjulen.

Igår kom styrstam och bodyn till hjulen. Passade även på att limma på tubdäcken med blandat resultat, framhjulet blev bra och hyfsat jämnt medans bakhjulet ser ut som stryk med synliga luckor kring ventilen. Ser verkligen inte fram emot att kränga av och göra om :/

Fråga; ska jag bunta ihop broms och växelvajer och dra båda på framsidan av styret eller ska man ta dom på varsin sida? På Deda-styret så är det skårat på båda sidor så då föll det sig naturligt men finns inget sånt på Fizik.

photo.jpg

Fääääääääääääääääääääääääääääääärdig!!

P1060084.jpg

Firade genom att cykla upp till Hammarbyhöjden och herrejisses vilken skillnad mot mina andra cyklar! Väldigt responsiv och följsam, underlaget gör sig påmint men blev aldrig lika stötigt som med min alu/karbångräser. Accelererar utan större ansträngning, även i backar på tyngre växlar. Svårt att särskilja vad som är hjulen och vad som är ramen, men ingen tvekan om att kombon är mumma.

Enda grejen jag verkligen inte är nöjd med är styrlindan. I nån svag stund så fick för mig att köpa LOOK's men den är lite för tunn och inte tillräcklig stretchig för min smak.

Stilig! väntar in en bättre rättvänd bild innan jag hyllar ännu mer :-)

/P

PS. Den skulle vara riktigt pro om du skippade några spacers DS.

romauno skrev:
> Grymt snygg hoj! Är lite sugen på en Nitro SL,
> vad tycker du om den?

Tack!

Den hade nog aldrig seglat upp på min radar för köp baserat på endast utseende, men efter att ha kört nästan 300 mil och ett 10-tal motionslopp är jag väldigt nöjd. Den känns fortfarande väldigt mjuk, responsiv och följsam och jag hade inte känt mig det minsta lurad om jag lagt 10k på den.

Liten brasklapp; jag har nästan bara kört den med 303'orna, så jag är fortfarande osäker på vilka attribut beror på ramen, hjulen eller kombinationen därav :)

yuppie skrev:
> romauno skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grymt snygg hoj! Är lite sugen på en Nitro
> SL,
> > vad tycker du om den?
>
>
> Tack!
>
> Den hade nog aldrig seglat upp på min radar för
> köp baserat på endast utseende, men efter att ha
> kört nästan 300 mil och ett 10-tal motionslopp
> är jag väldigt nöjd. Den känns fortfarande
> väldigt mjuk, responsiv och följsam och jag hade
> inte känt mig det minsta lurad om jag lagt 10k
> på den.
>
> Liten brasklapp; jag har nästan bara kört den
> med 303'orna, så jag är fortfarande osäker på
> vilka attribut beror på ramen, hjulen eller
> kombinationen därav :)

Det är väl det jag funderar lite kring, vill ju gärna att ramen ska vara "bättre" än min nuvarande Supersix. Har ett par likvärdiga hjul som du har..

Romauno blev det något köp? Sitter o klurar på att hugga till på 2015 års modell, kan ju inte vara sämre tänker jag.

Lite trist om den här kvickheten och flytet skulle bero på de fina hjulen på bild (överkurshjul för mig)

/Daniel

Tillbaka
Topp